Slut med att trimma hojar inom EU?

Tack vare enträget arbete från bla hoj- och bilbyggare så har vi i Sverige ngt unikt som jag tycker vi ska vara rädda om. Det är SFRO. Jag tror att SFRO är en av orsakerna till att tex hotrod och chopperkulturen är ganska stor i Sverige jämfört med tex Norge. Och jag tror även att det är en av orsakerna till att vi har så många internationellt erkända byggare i Sverige. De hade inte haft några svenska kunder, om fordonen inte fick framföras på vägen.

Så även om jag tror att ärendet i förstainlägget, mest är ett resultat av lobbying från motorcykeltillverkarna (eftermarknaden är värdefull i lågkonjuktur, när vanliga hojkonsumenter behåller sin hoj isf att byta varje år). Så kan den som verkligen vill bygga om sitt fordon eller bygga nytt, skatta sig lycklig att han/hon bor i Sverige.

Last edited:
Att det inte finns regler för bilar och dess avgassystem tycker jag är underligt, jag får väl bygga "race system" på bilen och besikta den och dom säger inget om ljudet, man fan om man bara sätter ett enkelt slipon på hojjen så klarar man inte besiktningen pga för högt "oljud".
Jodå, det finns där med.
En kompis bil blev underkänd pga. ljudnivå på hans 4" helsystem.
Sen lät den iofs ganska illa också :tungan

"Want to make riding a motorcycle safer? Replace air-bags in cars with a spike pointing at the driver."

haha

Vi följer väl inte helfordonsgodkännandet till punkt och pricka?

Tidigare var det iallafall så att TV (eller på den tiden VV) insåg att det på sikt skulle slå ut Biltema, Mekonomen osv och att det strider mot konkurrenslagarna så man valde att bara följa vissa delar av det.

Jodå, det finns där med.
En kompis bil blev underkänd pga. ljudnivå på hans 4" helsystem.
Sen lät den iofs ganska illa också :tungan

Fast ljudnivån för bilen är inte specificerad som i motorcykelns fall (103 dB).
En bil blir underkänd om besiktningsmannen anser att det finns brister i avgasdämpningen och att ljudet är onormalt högt.

Detta kan man tolka hur man vill, men var det svar jag fick när jag ställde frågan till VV för 2-3 år sedan.

ja se vilka muppar som väljs till det däringa parlamentet... :(

vadå för högt oljud? en hoj med mer ljud är ju renarama fågelsången :D
När du åker motard med öppen ljuddämpare, blir omkörd av en sporthoj på slangen å det skrapar i öronen utav ljudet den gör så är det inte direkt fågelsång längre:rolleyes::D

Det är väl samma idioti som helbilsgodkännandet. Efter att de tinfördes är det ju ingen som kör med trimmade bilar längre. Väldigt effektivt.
Att man inte kan lägga tid och energi på nåt vettigt istället som t.ex att skjuta av alla politiker som driver omkring.

Djävlar nu är det inte bara moppar man kan åka fast för trimmat med :O Nu även med motorcykel :O

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph