Slowrollers RC-tråd...

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..skapad.

Ska ni inte starta en tråd för RC-bilar istället? Bara en tanke......

oyfOU.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
På 80-talet byggde jag min första RC-bil. Kyoscho raider har jag för mig att den hette. Jag satt på mitt pojkrum och skruvade och njöt. Det var kul.

Igår var jag i stora köpcentrumet och tittade in på hobbex. Radvis med RC-bilar. Jag frågade vilja man fick bygga ihop själv.
Försäljaren tittade på mig som om jag var från planeten Mars.

Var skall man kolla för att hitta en RC-bilbyggsats?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Byggsatserna kallas Kit-bilar jämfört RTR som hobbex har, Kyosho kallar dock sina köp o kör bilar för RDS men det tror jag de är ensamma om. Kit-bilarna innehåller ofta delar till ett rullande chassi och så får man komplettera med det övriga efter behag.

Hobbybutiker som inte ingår i ngn kedja har i regel det du söker.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Byggsatserna kallas Kit-bilar jämfört RTR som hobbex har, Kyosho kallar dock sina köp o kör bilar för RDS men det tror jag de är ensamma om. Kit-bilarna innehåller ofta delar till ett rullande chassi och så får man komplettera med det övriga efter behag.

Hobbybutiker som inte ingår i ngn kedja har i regel det du söker.
Tack.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
På 80-talet byggde jag min första RC-bil. Kyoscho raider har jag för mig att den hette. Jag satt på mitt pojkrum och skruvade och njöt. Det var kul.

Igår var jag i stora köpcentrumet och tittade in på hobbex. Radvis med RC-bilar. Jag frågade vilja man fick bygga ihop själv.
Försäljaren tittade på mig som om jag var från planeten Mars.

Var skall man kolla för att hitta en RC-bilbyggsats?

Som Brute Force skrev kallas de ofta för kit-bilar. ARR kan man också hålla utkik efter (Almost Ready to Run). Då får man i regel ett rullande chassi och sätter på elektroniken själv.

Men beroende lite på vilken bil man vill ha så ser jag ingen mening med kit-bilar. Iaf inte där man ändå får med alla delar. En sak om man vill välja motor och sådant själv, då borde man satsa på ARR. Men vill man bara skruva så funkar vilken race bil som helst. Dom plockar man ändå isär några gånger i månaden.

Själv kör jag en LC Racing EMB-1H 1/14. Raceklar direkt från lådan förutom radioutrustning och däck beroende på var man ska köra. Man får med nabbdäck men jag kör inne på matta så jag kör på Swedish Edition slicks. Sen köpte jag en FlySky GT3B radio som jag är riktigt nöjd med.

www.kullagergrossisten.se är riktigt kunniga när det gäller RC. De har en butik i Eslöv tydligen.
www.reservdelsrc.com är också smidiga att ha att göra med.
www.dannesrc.se säljer den bilen jag har. Finns både RTR och som lite olika kit.

Sen använder man www.rcmart.com för att fylla upp verktygslådan med delar :p
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hann inte med någon bankörning idag så halt betonggolv fick duga, passade på att gå igenom RB6´an och lagren visa det sig faktiskt inte vara något fel på men städa allt och ingenting som sitter runt dem fick jag göra i.a.f.. Tyckte det även var läge att lära mig sändaren fullt ut, inställningar med andra ord och eftersom instruktionsboken förklara dessa ganska sparsamt och inte samtliga blev det lite trial and error =) Förvånansvärt vettigt inställd från fabrik, styrning med ändlägen satt precis så ändring av EPA var överflödigt men throtteln var lite spännande dock. 0-läge innebär ett spel på gasen innan den sätter fart och jag tänkte att det var negativt vid motorbroms inför en kurva för att sedan hålla ett jämn gas genom kurvan. Vid justering upp till 30 så var throtteln mer eller mindre direkt, strax över det innebar att bilen inte slog av helt och lite senare i justeringen så drev den alltså på utan att jag beordra om det.

30 gick bra en stund tills jag fick ett kastställ vilket resultera i mer gas än vad det obefintliga greppet kunde hantera och bakvagnen slajjda in i väggen med en duns. Hjulvinkeln efter det skvallra om trasig bil, haha din jävel skrocka jag för mig själv då jag någon dag innan skaffat nya länkarmar runt om i reserv.

newangle.jpg

Hmm det där är ingen länkarm...

gwyT1.jpg

Ok, en ny bakhub har jag inte liggandes hux flux och till råga på eländet har den spruckit där lagret Och axeln för länkarmen ligger ann. Jaja men "bra att ha lim" har jag köpt för många ggr så kanske det kan finnas något, blir dock precision på detta för att inte stuka lagret eller hjulinställningen.

u9RCe.jpg


zsxcb.jpg


6dVU.jpg


aNhpc.jpg

Över förväntan faktiskt, höll ihop fint över hopp och studs även om den kanske inte är fullt tillförlitlig på bana där bakändan tjongar i lite varstans likt det som hade ihjäl den från början =)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Prova att labba lite med oljan i diffarna om den är lite för sladdglad.

På min EMB kör jag med 70 000 silikonolja i diffarna och det gjorde den jäkligt mycket mer stabil i bakvagnen. Tror han som vinner de flesta SMC (Swedish Micro Challenge) kör på 100 000 olja. Den tjockleken är inte så mycket olja som det är bulldeg typ.

Den andra största förändring jag gjorde var att använda mig av expo på gasen. Men så har vi en ganska hal bana också där man ofta vill ha väldigt lite gas genom kurvorna.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Här är min gamla räser! En Kyosho Inferno MP6 med superduper extra allt. Mycket hokus pokus på denna, t.ex. målade fjädrar för inte konkurrenterna ska se vilken hårdhet man kör med :hihi Har inte kört på länge men man blir ju lite sugen när man läser denna tråden! :)
 

Bifogat

  • PICT0147.jpg
    PICT0147.jpg
    191.4 KB · Visningar: 151

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Här är min gamla räser! En Kyosho Inferno MP6 med superduper extra allt. Mycket hokus pokus på denna, t.ex. målade fjädrar för inte konkurrenterna ska se vilken hårdhet man kör med :hihi Har inte kört på länge men man blir ju lite sugen när man läser denna tråden! :)

Du kommer bli besviken när jag drar ifrån dig med en 1500 kr kinabil med lipo :hihi
Är kanske annorlunda uppe i Göteborg men här nere är det väldigt få som pysslar med metanol nuförtiden. Får ju knappt köra nånstans utan att folk gnäller på ljudet så de flesta kör el nu. Plus att de bortslösa motorerna med feta lipo batterier verkar ha utvecklats sjukt mycket på bara några år.
 

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Har en gammal FG race Truck i skala 1:5 som vädras med jämna mellanrum på sommaren.
2 takt bensin, fullt justerbart chassi, skivbromsar fram och bak, alu bärarmar med kulleder, fullt kullagrad och med powerlock diff.
Visserligen är karossen i bedrövligt skick men det gör inget, den är till för att användas.
Längesedan den kördes på bana så tänkte återinviga banvärlden för den igen till sommaren.

20150316_221751.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, surra lite med lokala handlaren om 1:5 vilket tydligen var ganska stort även här hemma för några år sen. Han trodde dock att det avtog p g.a. något extrema kostnader i tävlingssammanhang.

Om du kan lägga upp några detaljbilder vore det trevligt, typ drivlina, servo och bromsarna.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu är jag kanske inte så mycket för att hoppa i vattenpölar men blev i.a.f. 30 min skogsmark, grusbacke med lite lera och välsandad asfalt =) Avslutade med att klättra i mossan och vips var underredet hyggligt rent igen. Fungera fin fint, karossen i sig håller som brukligt de värsta stänken borta men största skillnaden är att jag numera slipper högar av grus överallt och ingenstans, skönt!

Got snow...

yo3Zp.png


VDso5.jpg


92elF.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Själv har jag spenderat några timmar med att måla min nya kaross. Måste säga att jag blev väldigt nöjd med tanke på att den är målad med pensel och vanlig maskeringstejp. Nu väntar jag bara på delar så jag kan ut och köra igen. Körde sönder både stora och lilla bilen samma dag :p

DSC03111-2.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Helt sant, bestämde mig för att E-Revon får duga för 6S-hysteri =) Lutar åt en Serpent Cobra 811 GT EP och även denna gång är jag tråkig o tittar på RTR, känns ändå som det vettiga alternativet såhär första bansäsongen. Sen efter sommaren vet jag förhoppningsvis lite bättre vilken eller vilka banor jag tycker det är roligast att sladda runt på och då kan jag lägga ned energi på att bygga något lämpligt.

1234578164b.jpg

160 varv inomhusbana blev det med 1/10 buggyn i lördags, sablans så skoj utan att köra eller skruva sönder någonting men tappa ett hjul för första gången... Till sista acket fick jag till någorlunda vettigt grepp i däcken för första gången, typ, så på torsdag kommer jag förhoppningsvis förbättra varvtiderna. Satte 19.6 tid som bäst, eliten kör på 12.5 sades det och även om det lär dröja så ser jag fram emot att numera kunna nöta rutin/teknik med bra grepp. Siktar troligtvis på att ordna en extra uppsättning kompletta hjul så blir det lite lättare att hålla greppet på topp.

skra-p.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top