Video Slowing down won't kill you

Huvudproblemet är ju att han kör en R1 i första klippet. Dom klarar helt enkelt inte hastigheter över 60mph utan att börja vobbla och jäklas.
 
De har Noll Vision även i Australien!:(

Noll Vision är passiv säkerhet, att minska konsekvenserna av en olycka.
Då är hastigheten ett sätt att minska konsekvenserna när olyckan redan skett.

Aktiv säkerhet är att undvika att olyckan sker! Ett måste när man inte har en massa plåt som skyddar!

Bl.a. genom bromsa rätt och använda frambromsen rätt istället för att låsa bak! Framförhållning och planering hjälper dig också undvika att hamna i otrevligheter.

Att sänka hastigheten kan vara bra som aktiv säkerhet eftersom du får mer tid att reagera men den som kör sakta och tror man är säker när brynsten sitter och sover, krockar i alla fall, men i lägre hastighet.

Du kan dö i 30 men överleva 230 så använd aktiv säkerhet eftersom passiv säkerhet betyder att du inte kan köra fortare än 30 för att vara säker!

Men den hastigheten har vi snart med Noll Vision!:huvet

Tekniskt avancerad film dock! Synd det enda motorcyklisten kunde gjort för att överleva var att hålla lägre hastighet inte undvikit att hamna där...

Osäker på om du faktiskt menar att de har noll vision, eller om du menar Nollvisionen? :7peta
 
Osäker på om du faktiskt menar att de har noll vision, eller om du menar Nollvisionen? :7peta
Han menar Noll Vision, d.v.s. fokuserar nästan enbart på hastighet och passiv säkerhet och precis som i Sverige slutat ha nån annan vision hur man faktiskt ytterligare skulle kunna minska olyckorna med kompletterande metoder som t.ex. information/undervisning om hur man faktisk bör beté sig i trafiken för att undvika olyckor.
Eller ja, i Australien verka man ju faktisk informera om vi nu ska se till filmerna i den här tråden.
 
Last edited:
Risk 2:ans vidrigaste bilder:

lastbil 1.jpg lastbil 2.jpg

lastbil 3.jpg lastbil 4.jpg

lastbil 5.jpg

Tog tydligen någon mile eller så innan lastbilschauffören märkte att något fastnat...
 
Tog tydligen någon mile eller så innan lastbilschauffören märkte att något fastnat...
Jag vet inte om det är sant men jag har hört att den killen lär ha överlevde det där.

EDIT: Fel av mig. Googlade lite och grabben, Brandon Lee White från Broken Arrow i Oklahoma, strök med. Knappt en vecka senare gör hans kompis, Devin Seigal, nästa samma sak och stryker med han också.
Ryktet om att han överlevde var en skröna använd för att promota hjälmanvändning.
 
Last edited:
Vad vi lär oss av det här:
1) Använd skyddsutrustning.
2) Undvik köra hoj där det finns andra fordon på eller bredvid vägen.
3) Kör bara fort där det är som på bana, dvs rejäl fin avåkningszon, typ rapsåker.
Kommentarer:
1) Skaffade skinnställ efter en kompis vurpat i 70km/h iförd T-shirt och ett par kockbyxor för 3:75 från Engelbrektsboden i Malmö. Det gäller att lära av andras erfarenheter för livet är inte långt nog hinna göra alla misstag själv.
2) Idealet är mindre vägar på landsbygden. Eller bana.
3) Jag gör som jag skriver, kört av 4 gånger med bil och 2 gånger med hoj. Och alltid kunnat fortsätta. Även om det har varit jobbigt komma upp på vägen ibland.
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top