Slitage i racekörda hojar

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Finns det någon vetenskap som visar att motorslitaget på en racehoj är större än en landsvägskörd hoj.

Tillåt mig spekulera!
Till racehojens fördel går den ofta varm vilket gör att slitage på kamaxlar kolvar och dyl blir mindre, och dessutom är oljebytena tätare på racehojen vilket åxå gör att slitaget blir gynnsammare.

Till dess nackdel kommer konstanta max accelationer och deaccellerationer genererar mer värme som ger ett ökar slitage.

Finns det någon kunnig här som Dr Bike A, Brink som vet hur det eg ligger till?
 
En gatkört fordon går i princip hela sitt liv med ett medelvarvtal långt under halva maxvarvet, det går inte att gasa hårdare på gata utan att ligga på sjukhus (eller i graven) hela året.
Långt mellan servicetillfällen men då motorn mest går tomgång gör det inte någonting.

Ett räjsfordon går i princip hela sitt liv med varvtal mellan trekvarts och fullt maxvarv, aldrig under.
Livslängd på just kolvar, ventiler om såna finns, vevstakar och lager etc är väldigt mycket större.
Täta serviceintervaller för att den ska överleva säsongen.

I stort sett är det varvtal som dödar en motor, titta på en lågvarvig lastbils (eller fartygs)motor som utan problem rullar 100 000 mil eller 200 000 mil eller motsvarande timmar för fartyg.
 
Om man ska göra en generalisering, 100mil bana motsvarar xxx antal mil gata?
I slitage då..
 
Racehojar går ju å andra sidan inte så långt. Kör jag t.ex 20 tisdagsträningar på Sviesta en sommar och kör 3 pass per gång á 12 varv så blir det kanske ca 150 mil. Jag kanske körde 200-250 mil allt som allt denna sommar gissningsvis. Med den nivån av körning håller hojen många år, om inget oförutsett händer.
 
Som Nazurro precis nämner, så blir det inte många mil.
Endurance hojar däremot tar något mer stryk... hade en som hade en del mil
på, den rök blått i hela dynorummet när jag skulle bänka den :)

Om jag ser till mina egna hojar, så hade jag hellre köpt en av mina begagnade
race hojar, än mina gamla R6 gathojar, som man kopplade upp på fyrans
växel om o om igen. Det är inte nyttigt för varken växellåda, kopplingskorg,
utgående axel osv.. det tar ordenligt med stryk. Snacka inte om styrlagerna..
Sen när man kört en längre sträcka på bakhjulet så blir smörjningen sämre också,
vilket tar hårt på motorn..
 
Det vore onekligen intressant att låta en oberoende mek plocka isär en gathoj och en banhoj som gått lika långt och där gathojen körts på bakhjulet, stoppies, kallstarter etc för att se vad som är mest slitet på respektive hoj.

Jag kanske skulle tipsa Bike? :D
 
Highsider Racing hade en R1 99-00 (eller vad det nu var) som hade gått typ 5000 felfria endurance-mil innan den såldes...
 
Med tanke på att många racehojar trots allt rullar 5000 mil och mer utan motorrenovering så håller grejerna ihop rätt bra :)

Japshojars motorer verkar klara det mesta så länge man inte är på o trimmar...
 
Oftast sköts en racehoj bättre än en gathoj. Man vill att allt som fyller en funktion ska vara i tipptopp sålklart, missar lådan växlar så byts drev el. dylikt ut innan någonting går sönder på riktigt. Varvtalet är högt men det är ingen idé att ligga mot varvstoppet, då blir man väl omkörd.

En Gathoj sköts ofta ganska dåligt. Om växellådan blir sliten så harvas det vidare tills nånting går sönder. Kedja och drev sköts inte. Kallkörningar. Burnisar på varvstopp.
 
Om man ska göra en generalisering, 100mil bana motsvarar xxx antal mil gata?
I slitage då..

På en SP aprilia RS250 var rekomenderat byte av kolvar 1200 mil på gatan men ca 300 mil till race. Så på den hojens ena del var det 4gg oftare bytesrekomendation pga racinganvändning.
 
Med tanke på att många racehojar trots allt rullar 5000 mil och mer utan motorrenovering så håller grejerna ihop rätt bra :)

Japshojars motorer verkar klara det mesta så länge man inte är på o trimmar...

En gat-r1'a hinner väl inte gå mer än 2000 mil innan den totalskrotas eller stjäls iaf :rolleyes:
 
de som sliter på en motor är ju främst varven. de säger ju sig själv?

om en kolv rör sig med en kolvhastighet av 1m/s eller 25m/s så går ju kolven 25 gånger längre i sekunden. kammarna snurrar fortare och veven snurrar fortare. Ventilerna får öppna mycket oftare och stängas hårdare..

100 mil med 3000 varv i snitt eller 100 mil med 10 000 varv i snitt är ju en viss skillnad.

en banhoj 1000cc går ju oftast inte på maxvarv men de är sällan under 7000 rpm samtidigt som de förvisso sälla når på varvstopp heller.

en banhoj slipper oftast ständiga kallstarter
en banhoj har oftast tätare oljebyten och riktigt fin olja
en banhoj slipper oftast maraton test med fullgaskörning i 2 mil. utvecklar mycket värme.

man kan nog säga så här att en banhoj slits fortare jämfört med om medelsvensson går å köper en till gatan. de felsta sporthojjar som går på gatan går nog faktiskt inte så hårt. dom åker till badplatser och lite kurviga vägar med polarna. nån fullacc då å då inte ur varenda böj.

sen kan man vända på de så här me. om en hoj gata eller bana sköts korekt så håller nog båda hojjarna minst 4000 problemfria mil.

skillnaden är denna bara.
banhojjen som inte går endurance kommer nog aldrig gå 4000 mil för de är ingen som åker så mycket bana. och nån gång under de 4000 milen eller de antal åren som den bara gått bana så har de inträttat nåt annat alvarligt som gör att inte hojjen rullar längre. :)
de finns förvisso hojjar som är 10 år gammla banracers men de är i regel motionärer som åkt på dem de sista 6-7 åren när eliten ständingt åker nytt.

På en SP aprilia RS250 var rekomenderat byte av kolvar 1200 mil på gatan men ca 300 mil till race. Så på den hojens ena del var det 4gg oftare bytesrekomendation pga racinganvändning.

kan de inte samtidigt vara så att kolven kanske även håller 900 mil på race fast för att aprilia ska kunna säkerhetställa max effekt så vill dom ha en motorgenomgång så ofta. på gata gör ju inte några hästar hit eller dit så mycket.

kolven nyper ju knappast efter 300 mil bara för den går bana?

bara en tanke?
 
Last edited:
Det e väl lite borderlinevarning på de flesta tribologer. Det kanske kan förklara hur svårt sånt där e. Att fråga på sporthoj e nog lönlöst såvida du inte är ute efter empiriska svar.
 
En hoj som körs tex 15ggr per år på bana (ej elit nivå) slits inte mer än vad den gör på gata.
Alla vi som tar med järnhästen till race sköter oftast om den bättre som flera tidigare än mig skriver.
Skötsel varar längst ...:yoparty ...alla ni som köper låg milare (fast gammal hoj) kan ju oftast känna er lurade:tungan .Lååånga bakhjulskörningar samt stoppisar mm aj aj aj för motor och lager.:arsele

Hade en yzf750 för länge sedan som inte gick bana,,,,,,kolvringar honing mm var ett måste för att sätta stopp för 1lit olja /20mil uha:huvet .
bytte motor istället och samma år började jag köra bana och serva min hoj noggrannare...:tummenupp ..den gick 3000 mil mkt hårt utan det minsta problem.

Den nya hojen jag har är för ny för att kunna bedömmas än:D
Mvh D
 
Det vore onekligen intressant att låta en oberoende mek plocka isär en gathoj och en banhoj som gått lika långt och där gathojen körts på bakhjulet, stoppies, kallstarter etc för att se vad som är mest slitet på respektive hoj.

Jag kanske skulle tipsa Bike? :D

jag ställer lätt upp med min hoj för ett sånt test :) ca 1200 mil med oljebyte med täta mellan rum skulle va kul och se hur motorn såg ut i jämfört med en gat cbr som har fått stått ut med max fart på motorvägen,ojämna vägar,bakhjuls körning och allmänn misshandel
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top