de som sliter på en motor är ju främst varven. de säger ju sig själv?
om en kolv rör sig med en kolvhastighet av 1m/s eller 25m/s så går ju kolven 25 gånger längre i sekunden. kammarna snurrar fortare och veven snurrar fortare. Ventilerna får öppna mycket oftare och stängas hårdare..
100 mil med 3000 varv i snitt eller 100 mil med 10 000 varv i snitt är ju en viss skillnad.
en banhoj 1000cc går ju oftast inte på maxvarv men de är sällan under 7000 rpm samtidigt som de förvisso sälla når på varvstopp heller.
en banhoj slipper oftast ständiga kallstarter
en banhoj har oftast tätare oljebyten och riktigt fin olja
en banhoj slipper oftast maraton test med fullgaskörning i 2 mil. utvecklar mycket värme.
man kan nog säga så här att en banhoj slits fortare jämfört med om medelsvensson går å köper en till gatan. de felsta sporthojjar som går på gatan går nog faktiskt inte så hårt. dom åker till badplatser och lite kurviga vägar med polarna. nån fullacc då å då inte ur varenda böj.
sen kan man vända på de så här me. om en hoj gata eller bana sköts korekt så håller nog båda hojjarna minst 4000 problemfria mil.
skillnaden är denna bara.
banhojjen som inte går endurance kommer nog aldrig gå 4000 mil för de är ingen som åker så mycket bana. och nån gång under de 4000 milen eller de antal åren som den bara gått bana så har de inträttat nåt annat alvarligt som gör att inte hojjen rullar längre.

de finns förvisso hojjar som är 10 år gammla banracers men de är i regel motionärer som åkt på dem de sista 6-7 åren när eliten ständingt åker nytt.
På en SP aprilia RS250 var rekomenderat byte av kolvar 1200 mil på gatan men ca 300 mil till race. Så på den hojens ena del var det 4gg oftare bytesrekomendation pga racinganvändning.
kan de inte samtidigt vara så att kolven kanske även håller 900 mil på race fast för att aprilia ska kunna säkerhetställa max effekt så vill dom ha en motorgenomgång så ofta. på gata gör ju inte några hästar hit eller dit så mycket.
kolven nyper ju knappast efter 300 mil bara för den går bana?
bara en tanke?