Ett (kanske) spännande räkneexempel då.
Det talas mkt om racehojars betydligt arbetsmedelvarv och att det skulle slita mer. Samtidigt verkar vi vara överens om att en racehoj i regel sköts betydligt bättre vilket (antar jag) undantar den eventuella tesen att slitaget per varv på kolv skulle vara högre på racehojen, snarare tvärtom.
Min tanke här, är mil per kolvslag! En racehoj håller en snitthastighet på minst 100 blås, något en gathoj högst sällan kommer upp i. Stadskörning, rödljus, köer, korsningar och det faktum att man inte alltid kan göra flygande omkörningar i 160+ drar ner medelhastigheten enormt.
Om en gathoj då mot en racehoj snittar halva snittfarten i sitt liv, så kan racehojen således varvas dubbelt så högt. Med samma antal kolvvarv per mil som gathojen, men med betydligt bättre kondition på alla komponenter!
Håller tanken balansen eller snubblade jag nu?
Det talas mkt om racehojars betydligt arbetsmedelvarv och att det skulle slita mer. Samtidigt verkar vi vara överens om att en racehoj i regel sköts betydligt bättre vilket (antar jag) undantar den eventuella tesen att slitaget per varv på kolv skulle vara högre på racehojen, snarare tvärtom.
Min tanke här, är mil per kolvslag! En racehoj håller en snitthastighet på minst 100 blås, något en gathoj högst sällan kommer upp i. Stadskörning, rödljus, köer, korsningar och det faktum att man inte alltid kan göra flygande omkörningar i 160+ drar ner medelhastigheten enormt.
Om en gathoj då mot en racehoj snittar halva snittfarten i sitt liv, så kan racehojen således varvas dubbelt så högt. Med samma antal kolvvarv per mil som gathojen, men med betydligt bättre kondition på alla komponenter!
Håller tanken balansen eller snubblade jag nu?