Slitage i racekörda hojar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Ett (kanske) spännande räkneexempel då.

Det talas mkt om racehojars betydligt arbetsmedelvarv och att det skulle slita mer. Samtidigt verkar vi vara överens om att en racehoj i regel sköts betydligt bättre vilket (antar jag) undantar den eventuella tesen att slitaget per varv på kolv skulle vara högre på racehojen, snarare tvärtom.

Min tanke här, är mil per kolvslag! En racehoj håller en snitthastighet på minst 100 blås, något en gathoj högst sällan kommer upp i. Stadskörning, rödljus, köer, korsningar och det faktum att man inte alltid kan göra flygande omkörningar i 160+ drar ner medelhastigheten enormt.

Om en gathoj då mot en racehoj snittar halva snittfarten i sitt liv, så kan racehojen således varvas dubbelt så högt. Med samma antal kolvvarv per mil som gathojen, men med betydligt bättre kondition på alla komponenter!

Håller tanken balansen eller snubblade jag nu?

..
kan de inte samtidigt vara så att kolven kanske även håller 900 mil på race fast för att aprilia ska kunna säkerhetställa max effekt så vill dom ha en motorgenomgång så ofta. på gata gör ju inte några hästar hit eller dit så mycket.

kolven nyper ju knappast efter 300 mil bara för den går bana?

bara en tanke?

Till viss del ja. Men kolven har även utsatts för mycket större värme och belastning än på gatan. Så det finns risk för större materialförsvagningar.

På en sån gatkörd aprilia RS250 finns det inga rekomendationer om att byta vev tex. Men dom som kört några säsonger racing vet vad som kan hända när lagrena där inte längre orkar med racinglivet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti