Slirar kopplingen eller spinner bakhjulet??

• Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date

Davidk

Guest
Jag var ute för nåra dar sen å lekte lite sen drog jag upp på motorvägen för att bränna ur han lite efter vinterförvaringen.
Drog ur han 1,2 och sen på 3:an vid 8000rpm så slirar hojjen på kopplingen eller så spann bakhjulet.
Men så släppte jag på gasen lite och drog på igen och samma sak hände igen, då är min fråga vilken av sakerna kan det va??

Davidk skrev:
2065479 Jag var ute för nåra dar sen å lekte lite sen drog jag upp på motorvägen för att bränna ur han lite efter vinterförvaringen.
Drog ur han 1,2 och sen på 3:an vid 8000rpm så slirar hojjen på kopplingen eller så spann bakhjulet.
Men så släppte jag på gasen lite och drog på igen och samma sak hände igen, då är min fråga vilken av sakerna kan det va??

Skulle tro kopplingen slirade, :gnissla

känner du inte skillnaden :va

en slirande koppling ger en speciell känsla, medans ett bakhjul som spinner känns mer ostabilt.

jag skulle tippa på att det är kopplingen som slirar för dig

Last edited:
wonderwizard skrev:
2065494 känner du inte skillnaden :va

en slirande koppling ger en speciell känsla, medans ett bakhjul som spinner känns mer ostabilt.

jag skulle tippa på att det är kopplingen som slirar för dig
jag känner igen känslan men det va lite blöt ute och i högfart rakt fram så e skillnaden liten med det va ljudet jag reagerade på, har haft lite problem med kopplingen att växlarna hoppade i lite senar vid vissa tillfällen :D

Davidk skrev:
2065489 Åtgärd???

Prova justera runt lite på ställskruvarna.
Funkar det inte att datta runt med ställskruvarna så byt till hårdare kopplingsfjädrar / kolla lamellerna?

Det var nåt snack nån gång att man kan stoppa i en extra metallskiva i korgen för att göra nånting bra :va :tummenupp

Har samma problem själv.
Tror dock att jag har spännt kopplingsvajern för hårt. Kopplingen tar först när kopplingshandtaget är nästan, nästan helt utsläppt. I höstas var det inga problem med kopplingen men har byggt om hojen en hel del i vinter.
Håller min teori eller e jag ute och cyklar? :va

Last edited:
Har ny olja i och kopplingen är helt ok, men jag ska pröva att ändra ställskruven lite(betvivlar den metoden) dock värt ett försök!

Mares skrev:
2065503 Har samma problem själv.
Tror dock att jag har spännt kopplingsvajern för hårt. Kopplingen tar först när kopplingshandtaget är nästan, nästan helt utsläppt. I höstas var det inga problem med kopplingen men har byggt den en hel del i vinter.
Håller min teori eller e jag ute och cyklar? :va

kopplingen skall ju inte börja ta längs ut när du släpper du skall ju ha ett slack på iaf ca 1 cm

Davidk skrev:
2065507 Har ny olja i och kopplingen är helt ok, men jag ska pröva att ändra ställskruven lite(betvivlar den metoden) dock värt ett försök!

det jag menar du har kanske en fel olja i

Davidk skrev:
2065507 Har ny olja i och kopplingen är helt ok, men jag ska pröva att ändra ställskruven lite(betvivlar den metoden) dock värt ett försök!

Har du bytt oljan till någon fin fin helsyntetisk olja?
En del kopplingar är känsliga så en idé kan vara att byta olja.

Davidk skrev:
2065532 Samma olja som när jag köpte den
Hade den kommit upp ordentligt i temperatur? så att oljan blivit varm ordenligt vid kopplingen?
Kolla annars lameller.
Lyft av tanken dränera förgasarna och luta hojen åt sidan så kan du kolla kopplingen utan att tömma på olja.
Justera montera res upp och provkör :tummenupp

Davidk skrev:
2065532 Samma olja som när jag köpte den

Hur långt har hojjen gått?
Har någon bytt lammeller tidigare på hojjen?
Leker du på bakhjul? provar, kan inte, lär dig, är proffs?
Slirar du mkt på koppling när du kör tex i stan?
Vilken olja använder du? del/hel/mineral/10-50, 5-40, 15/50?
Hur mycket kopplingspel har du?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...