Slippa rost på pendlarbil

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Pendlar E4 i vägsaltets högborg Östergötland.
Hur ska jag se till att nästa bil jag köper inte börjar rosta?
Hur ofta ska jag spola av den? Kommer bilen bli rostbenägen om jag tvättar den för ofta? Vad är för ofta?

Hur gör ni själva?
 
Köper en gammal bil som redan är rostig...
Pendlar 14 mil E4 varje dag, visserligen i Norrbotten men även här har vägsaltet blivit en del av vardagen.
Känns om att man skulle behöva tvätta varje dag om man ska hålla en bil rostfri, och den tiden har jag inte.
Således köper jag en billig äldre bil som redan gått ca 20000 mil, och kör den så länge det går utan att kosta på den alltför mycket.
Blir billigast, men kanske inte roligast.
Fast roligt har man ju på två hjul, inte på fyra :tummenupp
 
Tectylbehandling eller motsvarande. Underspolning på macken en gång/mån.
 
Parkera bilen kallt, och vaska av den hyfsat ordentligt nån gång i veckan, inget salt bör vara kvar i skrymslen eller vrår efter tvätten.

Men det är antagligen smidigare att köpa ett gammalt lik med många mil som du grundligt skiter i, gärna med bakhjulsdrift, och bara plöja genom saltslasket och skratta gott när du praktiskt taget hör hur rosten tuggar på åbäket.
Sälj efter ett år efter två helt utan att ha gjort något alls med skrotet, och köp en annan och upprepa. Det kostar inte mycket mer än bensinen. Ibland kan man iofs ha otur och få tag på en lite för risig rishög, men det är bara att skicka aset vidare till nån som orkar fixa problemet och skaffa nåt annat lik. Lite som leasing, men billigare. :hihi
 
Rostskyddsbehandlar underredet gör jag, bil med högre markfrigång klarar sig i regel väldigt mycket bättre.

Lackskydd värt namnet gör skillnad men kanske inte alltför många som följer upp efter första behandlingen och klart svårt att veta när skyddet "tagit slut".

Vinyl fungerar såklart, även om inte alla helfolierar gör det skillnad att ha på utsatta ställen.
 
Min uppfattning/åsikt är att genom ordentligt underhåll (tvätt 1 gång i veckan), underredsbehandling innan bilen börjat rosta (dvs rätt ny bil) och spolning underifrån (ej återvunnet vatten som kan innehålla salt) så kan man definitivt SKJUTA på rostandet men det är oundvikligt när det saltas så in i helvete mycket som det görs i Sverige.

I mitt fall har jag tagit beslutet att aldrig köra nyare/dyrare bilar på vintern utan köper alltid en vinterhärk eller har en bil som kostar max 50k. Allt annat är kapitalförstöring tycker jag. Inte värt det. Men å andra sidan, med tanke på hur nya bilar blir obsoleta efter 7-10 år och att detta blir ännu mer aktuellt i framtiden så kommer jag nog heller inte se anledningen till varför man ska ha nyare bilar länge. Speciellt i framtiden med miljözoner där bilar blir fort daterade och oanvändbara i tätbebyggda områden.

Aja, tvätta bilen ordentligt och underredsbehandla ofta. Köp inga bilar som är kända för att rosta (VAG, asiater). BMW är rätt bra efter E46. Mercedes W204 och framåt är väl också bra bilar. Volvo är också rent generellt bra, dock hade jag nog inte haft lika högt förtroende för senare SPA bilar.
 
En gammal kollega till mig inledde alltid vintrarna med att se till att bilen var ordentligt rengjord och vaxad. Sen avslutade han varje tur med att ha en liten vattenspruta med tryckpump tillgänglig och spolade av allt som kommit på bilen under resan.
 
Håller med Bojje angående underredsspolning i automattvättar.
Miljökrav som begränsar användningen av hur mycket vatten som får användas om jag förstått rätt.

https://www.bilia.se/bilar/hela-bilagandet/tvatta/
Vi renar utsläppen

Vi uppfyller minst alla krav kring vattenrening och utsläpp av olja och tungmetaller som kommuner har. I våra Tvättanläggningar återvinns dessutom i genomsnitt 85 % av allt vatten, där den bästa anläggningen har hela 92 % återvinning. Det finns även oljeavskiljare kopplade till anläggningen och alla tvättmedel som används är miljöanpassade.

De får det att låta som något positivt att återanvända (gammalt) vatten för att göra bilen ren.
Hur rent är det återvunna vattnet, speciellt vintertid map salt.
 
Last edited:
Jo tack, misstaget att tvätta i svanenmärkt biltvätt har jag redan gjort med nuvarande bil. Luktade som en badstrand på västkusten i biltvätten.
Angående underredsbehandling känns det ju som att det inte får finnas minsta antydan till rost undertill, för då lär väl den fortsätta frodas under tectylen?
Funderar på om det finns munstycken till vattenslang som kan vara lämpliga för att komma åt undertill. Med ett rör och sen en ordentlig böj uppåt.

Nuvarande bil har ju redan börjat rosta så kanske behåller den så länge den går igenom besiktningen.
 
När jag lämnat in bilar för rostskyddsbehandling så har de spärrmålat med ngt på de ställen där det funnits begynnande rost innan de lägger själva rostskyddet.

Vattenspridare?
 
Nya bilar har oftast en stor plastkåpa som täcker underredet. Ska tydligen minska bränsleförbrukningen med sin aerodynamik.
En bilmek berättade en gång för mig att "alla" bilmekaniker slänger bort den från sina egna bilar då det alltid samlas en massa skit och fukt mellan den och underredet.
Hurvida det är sant eller inte kan jag inte svara på, men någon här vet kanske mer om det?

Själv tvättar jag bilen 3-4 gånger om året, och bara när det inte är för kallt för fingrarna. Toyota, och än ingen synlig rost. Men sen har vi och andra sidan inte så stort behov av att salta vägarna i skåne längre, då här är i princip 10 grader året runt.
 
Enklast är nog att du modifierar titeln på tråden till "Slipa rost på pendlarbil"

OM jag någonsin köper en ny bil så lär jag lägga på för en ordentlig underredsbehandling direkt när bilen är ny.

Att göra det efter ett par år är ju fortfarande bättre än att inte göra det, men då finns ju redan grogrunder för rost på flera ställen som man bara packar in så dom inte syns.

En bekant köpte loss sin leasingbil, och lyckades få en underredsbehandling gjord precis innan han köpte loss den, några år senare krockades bilen och skulle repareras, den var full i rost i varenda plåtskarv dom öppnade, men det syntes ju inte i alla fall.

Tvätta och vaxa är nog det som fördröjer rosten mest, men man vaxar ju inte plåtskarvarna i trösklarna, där är det bara bra rostskydd inifrån redan som ny som hjälper.
 
Man kan så klart köpa en äldre bil bara köra ner den och upprepa proceduren men det är väl inte vad tanken var med frågan.


Ska man behålla bilen länge och tänker använda den året runt så tror jag att regelbunden skötsel är nyckel. Kanske kosta på bilen ett extra rostskydd om den är ny eller så gott som ny. Sedan se över underredet, plåt och lack regelbundet efter skador och åtgärda det i tid.

Verkar trots allt finns bilar som är i bra skick trots året runt bruk många år i vårt kärva klimat.
 
Rostskyddsbehandla med linolja. 100 gånger bättre än tectyl och liknande smörjor. Blir väldigt tunna lager och bilen känns mycket fräschare undertill. Glömde jag nämna miljövänligt och billigt?
 
Man kan förvisso göra allt det som har nämnts men valet av bil-modell är nog minst lika viktigt. Om det inte har ändrats på senare tid så är det så att vissa modeller rostar mer än andra.
 
Var ju några år sedan dom kollade 3 år gamla leasing bilar för rost och det var ganska nedslående. Ca 40% av bilarna var redan efter 3 år så rostiga på osynliga ställen att krockskyddet var försämrat. Konstigt nog var en tysk bil överrepresenterade.

Skall se om jag kommer på vem som gjorde testet o lägga ut länk till detta.
 
Last edited:
En sekretssbelagd undersökning menad enbart för biltillverkarna.

Nu har den hemliga listan läckt ut och den visar att rostskyddet på moderna bilar blivit sämre.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook
WWW.FACEBOOK.COM
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här
Det är tidningen Vi Bilägare som kommit över en undersökning som bilindustrin beställt av forskningsinstitutet Swerea Kimab. Studien och resultatet var endast menat för tillverkarna och visar att rostskyddet på bilar som är fyra till sju år gamla generellt sett försämrats.


Och det är inte lite heller. Tidningen skriver att i stort sett varannan bil har mer eller mindre allvarliga rostangrepp i tröskellådorna – detta efter endast sex-sju år.

Finansierad av näringslivet
Förr i tiden var det Swerea Kimab är ett institut som samägs mellan staten och näringslivet. Och eftersom undersökningen nu är beställd av biltillverkarna, har den passande nog smusslats undan för allmänheten genom att sekretessbeläggas.

Men tack vare källor lyckades alltså Vi Bilägare få ut uppgifter från rapporten som innehåller 27 bilar av årsmodell 2006/2007 samt 2008/2009. Nedslående är att trots att bilindustrin hävdat att rostskyddet blivit bättre – avslöjas det nu att så inte är fallet.

Så vilken bil var mest angripen? Enligt studien var det Volkswagens Passat där det återfanns rost på 41 procent av 122 undersökta metallytor.

Bäst i undersökningen klarade sig Renault Clio där ingen rost hittades.







1. VW Passat – 41 procent (av 122 undersökta metallytor)

2. Hyundai Santa Fe – 38 procent (18 st)

3. Citrone C3 – 35 procent (34 st)

4. Fiat Punto – 18 procent (64 st)

4. Mazda 6 – 18 procent (22 st)

4. Kia Cee’d – 18 procent (62 st)

7. Volvo S80 – 15 procent (20 st)

8. Toyota Corolla – 14 procent (42 st)

9. VW Golf – 13 procent (136 st).

10. Audi A4 – 11 procent (56 st)

10. Hyundai i30 – 11 procent (18 st)

10. Volvo S40 – 11 procent (18 st)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top