Slip-on eller orginal

ante_ante

Medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Undrar lite hur många det är som kör med slip-on eller helsystem på sina gathojar? Själv är jag väldigt sugen att slänga på mina GPR dämpare igen efter att jag satte på orginal för nån dag sen. Markant skillnad på ljud men samtidigt så tänker man på hur polisen ser på det hela. Behöver man åka runt och vara orolig för att man ska bli stoppad med lite för mycket buller? Vad är det för påföljder ifall man nu skulle bli tagen? Hur känner ni?

Jag besiktade min TL1000R (föregångaren till SV är det väl?) med Yoshimura slip-on i lördags så det är väl inga problem så länge man inte ligger på varvstoppet konstant. :)

edit: utan DB-killers då.

En fördel med orginal är om man bor i lägenhet o vill parkera utanför fönstret så stör man inte grannarna och därvid så tycker de att man är en trevlig kille och gnäller inte över parkeringen.

Nackdel med orginal är att de är tysta annars ty "loudpipes saves lives" :P

En fördel med orginal är om man bor i lägenhet o vill parkera utanför fönstret så stör man inte grannarna och därvid så tycker de att man är en trevlig kille och gnäller inte över parkeringen.

Nackdel med orginal är att de är tysta annars ty "loudpipes saves lives" :P
En fördel med original är om man bor i lägenhet och vill parkera utanför fönstret så är man betydligt mycket mer säker på att dämparn sitter kvar dan efter än om man har Yoshi-burkar för 10-15 papp som sitter fast med en fjäder och en liten skruv... :rolleyes:

Sen är det intressant att folk fortfarande tror att bilister hör hojar som kommer bakifrån, så mycket skillnad gör det inte.

montera det system som gör själen glad, och får dig att småle lite sådär fånigt när du startar. :tummenupp

Kör man v-twin så vill man onekligen att det ska mullra lite, inte låta som att hojen är igenkorkad med prinskorv. Vi är alla posörer och fags (i sann South Park-anda).

Jag besiktigar min VTR med LeoVince-slipons, fast med db-killers. Hittills gått igenom utan problem, men är en ganska liten åtgärd att skruva på originalsystem. Har kört med slipon i över 10 år utan att bli stoppad, lite risker får man ta.

En femhundring i böter har man väl råd med. Värre om du åker på en regbesiktning. Då blir det ytterligare 680 riksdaler. Stoppad av munkmumsarna kan man bli närsomhelst. :tummenupp

För att? Jag har gett en 500:- st ca för de 4 originaldämpare jag köpt...
Både srad och k4/5an. Varierande skick men jag kör mest och putsar desto mindre. (då pratar jag om lite repor inte stora bucklor)

Men klart att har man jävligt ny båge är det ont om begade delar och vissa märken tycks även begade delar vara värda vikten av guld ;)

Slipon är billigare o vurpa sönder...

Många original ser ju ut som skit och väger minst ett ton :rolleyes:
Där har vi möjligen argument som håller i min värld.

Aldrig att jag sätter på mina "boforskanoner" till dämpare, mitt yoshi sjunger tillräckligt mycket/bra och får sitta kvar!

Last edited:
Grejen är den att jag inte funnit några DB-killers till mina pipor, det är självklart ett grymt ljud men aningen för högt tycker jag, jobbigt i längden att sitta och köra med. Peppa peppa så hade vi snutkontroll nu ikväll när jag och polarn va ute, dom vinka in bilarna men inte oss. Jäkla tur de :)

Har inte så mycke o jämföra mig på min nuvarande fungerande enda hoj av dom 3 jag har, men ljudet från mitt första 1000bygge e oförglömligt men man hörde den ju några km okså :D

Min fungerande hoj skulle vara kul o testa annan pippa på o har suttit annan pippa på innan den blev i mina ägo men det va ju några år sen, men för effekten skull e det inget o klaga över 0-200 går ju hyfsat fort en då, hinner ju knapt slänga i 3an.

Sen klagar inte grannarn när man startar upp den utanför lägenheten, utan har bara hört posetiva komentarer snygg hoj du har :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park