XJ6 Helsystem och PCV - Vad är värt?

lahjnuz

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ingen
Heyoo,

Har en XJ6 Diversion F 2010 som har ett väääldigt tråkigt ljud från avgassystemet. Inte heller superspännande fart i, trots att de är första hoj.
Iom att grenröret är svetsat till en brödbox är inte ett slip-on ett vettigt alternativ. Funderar på ett helt färdigt helsystem (bekvämt) eller införskaffa grenrör från en R6 och slänga på ett slip-on på det. Grenrören från R6an ska tydligen gå på bra då de är samma motorblock men kan behöva lite ombockning för att man ska ha lite frigång mellan oljetråget och röret.

I samband med byte av avgassystem och ett sportluftfilter känns de intressant med en PC V.

Så frågor. R6-grenrören behöver eventuell modd. (Beprövat av flera - inte min egna idé) Det handlar om väldigt små justeringar på rörets riktning. Är värma och bocka möjligt? Eller är de bäst att dra fram vinkelslipen och göra snitt för att sedan svetsa? Är också lite orolig för flödesändringen. Visst forumsnack har antytt på positiv effekt men några fallgropar?

Har jag nåt för att byta ut vanliga lambdasonden mot en bredbandslambda i samband med PC V?

Angående Power commandern undrar jag vad som är värt att satsa på? Bara PC V med färdig mapp och flasha? PC V + Autotunekitet med bredbandslambda, bänkning samt tuning.

Hur ser erfarenheterna ut och vad kan man räkna med att en bänkning samt inställning av mapp kan kosta i Stockholmsområdet?

Tankar? :fyllisar

Last edited:
Jag har ett r6 original grenrör med kat dock, men för en tusenlapp får du ett rör som du sätter efter att du har kapat katten. sen hade jag inte lagt ner pengar på att köpa en pcv och bänka den när
du kan skicka iväg boxen för flashning och slänga in en map som finns färdig.

Jag har ett r6 original grenrör med kat dock, men för en tusenlapp får du ett rör som du sätter efter att du har kapat katten. sen hade jag inte lagt ner pengar på att köpa en pcv och bänka den när
du kan skicka iväg boxen för flashning och slänga in en map som finns färdig.

Njä, men tack ändå. Vilka hanterar originalboxar och har färdiga mappar till dom? En funktion som lockar med PC V är att de blir enkelt att återställa till originalutförande till besiktning.

Rent spontant så tror jag inte att grenrör från R6 är en höjdare på din hoj rent effektmässigt eftersom R6 har sin toppeffekt ca 3000 rpm högre än din. Grenröret är alltså avstämt för ett högre varvtal (genom att vara kortare och möjligtvis grövre). Du blir av med "brödboxen" så du kanske ökar effekten ändå med R6-rör, men jämfört med ett helsystem anpassat till din hoj kommer den bli klen, speciellt under 10000 rpm.

Har ingen specifik erfarenhet av just dessa avgasrör, men generell motorteori gäller alltid :)

XJ? Är inte det en sån där Diversion eller hade de kallades förr?

Sälj den och köp sporthoj skulle mitt råd vara, om du nu vill åka snabbt.

Det är ju svårt att motivera helsystem om man bara kör gata oavsett hoj. Prestandavinsten brukar vara ytterst marginell och med en lite mindre trimmad hojmodell är det nog mer värt att byta hoj för mer prestanda/ljud.

Det är ju svårt att motivera helsystem om man bara kör gata oavsett hoj. Prestandavinsten brukar vara ytterst marginell och med en lite mindre trimmad hojmodell är det nog mer värt att byta hoj för mer prestanda/ljud.

Ja. MEN.. Det är ju ljudet jag vill åt i första hand. Sen vittnar förvisso de som provat om en effektökning vilket bara skulle vara bonus.

24 år, precis fått lappen och bosatt i Sthlm innerstad ger mig väldigt få roliga alternativ på hojar. En cbr 600 FA har redan skyhög premie.

Ljudet? Ja då rekommenderas en gammal ducce, V4, eller 2-taktare :)

Ja. MEN.. Det är ju ljudet jag vill åt i första hand. Sen vittnar förvisso de som provat om en effektökning vilket bara skulle vara bonus.

24 år, precis fått lappen och bosatt i Sthlm innerstad ger mig väldigt få roliga alternativ på hojar. En cbr 600 FA har redan skyhög premie.

Ta pengarna som du tänkt lägga på ett helsystem och betala försäkring med på en heftigare hoj :) Vet inte du har för årsmodell, men kanske du kan gå på en några år äldre hoj för att få en lindrigare försäkring och inköpspris?

MEN, gillar du verkligen hojen och har pengarna och vill ha ett helsystem köp det.

Jag köpte ett beggat helsystem till min förra ganska gamla hoj, blev dyrt och märkte ingen prestandavinst. Men det blev snyggare :)

Såhär blev skillnaden:
Före

Efter

Samt ljudtest
https://www.youtube.com/watch?v=5oSnLIMHSm8

Last edited:
Om häftigare ljud är målet så hade jag bara köp slip-on och nöj mig där.

Den handfull kusar du kommer tjäna på ett helsystem och PC5 blir väldigt dyrköpt i sammanhanget. Att byta in XJ6:an ta steget upp till t.ex. en MT-09 kommer kosta ungefär lika mycket i mellanskillnad som helsystem + PC5 men du kommer få bra mycket mer hoj att köra med.

Om häftigare ljud är målet så hade jag bara köp slip-on och nöj mig där.

Den handfull kusar du kommer tjäna på ett helsystem och PC5 blir väldigt dyrköpt i sammanhanget. Att byta in XJ6:an ta steget upp till t.ex. en MT-09 kommer kosta ungefär lika mycket i mellanskillnad som helsystem + PC5 men du kommer få bra mycket mer hoj att köra med.

Som jag tolkade det så går de inte att få på slipon på XJ6:an

Slip-on är som sagt inget alternativ. Hade jag velat ha en annan hoj hade jag letat efter det. MT-09 är inte ens samma typ av hoj som min - och vi snackar dessutom om cirkus 20-30k mer i premie för halvis/år.

Är nöjd med min hoj, som för de som inte förstått är en xj6 med helkåpa. Tycker dock ljudet inte är så upphetsande. Ett grenrör får jag tag på för en tusing och slipon till de för kanske två till. Jobbet som krävs för att få de på plats ser jag bara som ett roligt projekt och tidsfördriv i vinter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti