Slip-on eller helsystem?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funderar på att byta hoj.
Skall man ha helsystem eller slip on?
Jag har fått för mig att det inte är någon större mening med slip on för prestandan, det bara låter mer och är lite lättare...
Ett helsystem dock ett lyft , men dyrare .

Skall man kör original eller med helsystem,-vad tycker Ni?
( KTM 1290 SA)

Personligen bytte ja för att org ser ut som skit, jag köpte slipon.. 6300kr och skulle ha väldigt svårt att motivera 20 000-30 000 kr för de få hk och nm för gatkörning. Tycker att det är fantasi summor, men uppenbarligen är man tönt om man bara byter burk för de ger inget och LÅTER massa=vilket är jätteTÖNTIGT. Ser bra ut, låter gött som fan=värt de pengarna trots student. Men skiter du pengar köp hel, filter och mappa? De är ju de enda rätta enligt 99% här:krama

Ää att bara byta slipon ger nog inte så mycket prestandamässigt förutom viktbesparingen.

Slipon, filter och en pcv med mapp alt bänkning - klart.

Ää att bara byta slipon ger nog inte så mycket prestandamässigt förutom viktbesparingen.

Slipon, filter och en pcv med mapp alt bänkning - klart.

Bike gjorde ett test när GSX-R 1000 kom och bytte endast slipon, det gav upp till 2-2,5 hk i bänk vill ja minnas, kommer inte håg om de tappade nått i mellanregistret.

Skall man ändå byta till en PC, bör man bänk. Några som haft problem med "ful" mappar? Vore lite intressant med en riktig rapport jömförelse med likvärdigt materialslitage fulmapp vs riktig mappning.

Hade en lång diskussion med min far igår om ljuddämpare, flöde/motstånd och ventiler. Han hade hand om garantier och utveckling av diesel/gas motorer på wärtsilä i thn när de fanns. Många förespråkar först mappning när de byter filter och till helsystem, men lyssnar man på min far finns de ju vissa risker med ett fullflödes slipon?

Bike gjorde ett test när GSX-R 1000 kom och bytte endast slipon, det gav upp till 2-2,5 hk i bänk vill ja minnas, kommer inte håg om de tappade nått i mellanregistret.

Skall man ändå byta till en PC, bör man bänk. Några som haft problem med "ful" mappar? Vore lite intressant med en riktig rapport jömförelse med likvärdigt materialslitage fulmapp vs riktig mappning.

Hade en lång diskussion med min far igår om ljuddämpare, flöde/motstånd och ventiler. Han hade hand om garantier och utveckling av diesel/gas motorer på wärtsilä i thn när de fanns. Många förespråkar först mappning när de byter filter och till helsystem, men lyssnar man på min far finns de ju vissa risker med ett fullflödes slipon?

Gav det alltså 2-2,5 hk utan att tillföra mer bränsle? Kanske lambdan som fetar på allt den kan? Ser man effekten som massflödet på bränslet multiplicerat med värmevärdet på bränslet så måste ju mer bränsle tillföras om man vill ha högre effekt. (Kan man förenkla effekten på en ottomotor så?)

Ska själv bänka min i veckan, är inte helt nöjd med "fulmappen" som jag har nu.
Kör slipon & dna-luftfilter

Tycker att det är fantasi summor, men uppenbarligen är man tönt om man bara byter burk för de ger inget och LÅTER massa=vilket är jätteTÖNTIGT. Ser bra ut, låter gött som fan=värt de pengarna trots student. Men skiter du pengar köp hel, filter och mappa?

Ja, lite töntig är du nog ....
Visst är det kul och praktiskt om man kan höra motorn :tummenupp

jag skiter inte i pengar, det är därför jag är tveksam till att köpa ett slip-on bara för utseendet och ljudet.
kanske kan man slöjda ihop ett eget helsystem :va

Jag en hoj med helsystem, -den går bra.
jag har en hoj med halvsystem, -den går också bra
Jag har en hoj med orginalsystem, -den också bra.

Bäst går den med helsystemet ...:fakta

Helsystem, K&N-filter och en PC5. Köp en par kolfiberfälgar när lädret ändå är uppe:)

På SA sitter väl ljuddämparen efter katen? Då spelar det mindre roll vad du väljer för slipon. Få bort katten sen kan du välja slipon.

Eller så tänker du på de som skall leva efter oss och kör med katt helvetet.. Fan alla som tar bort katten borde gå på en förmiddags miljöföreläsning, så förbannat dumt.

Ja, högt ljud göra många stressade och går i väggen med ur miljösynpunkt. Men ja får väl gasa utanför stan då i all stress.. Ne katten på hörrni. NEJ ja är inte Miljöpartist, min lärare i miljö körde mycket bana MEN han flög inte:fakta

Eller så tänker du på de som skall leva efter oss och kör med katt helvetet.. Fan alla som tar bort katten borde gå på en förmiddags miljöföreläsning, så förbannat dumt.

Ja, högt ljud göra många stressade och går i väggen med ur miljösynpunkt. Men ja får väl gasa utanför stan då i all stress.. Ne katten på hörrni. NEJ ja är inte Miljöpartist, min lärare i miljö körde mycket bana MEN han flög inte:fakta

Vilket ämne är det som du är mest oroad över?
Hur mycket släpps ut globalt av detta ämne per år och hur mycket släpper man ut genom att inte köra med katalysator om man kör exempelvis 1000 mil per år?

Hur mycket släpps ut globalt av detta ämne per år och hur mycket släpper man ut genom att inte köra med katalysator om man kör exempelvis 1000 mil per år?

Jag tänker så här, alla kan man göra "lite" och många "lite" blir mycket. Och när man tänker som du speglar ditt inlägg, så skall man inte göra lite för det finns andra som gör mer/värre så det ja gör är skitsam. MEN serru, nu är det så här att den lokala effekten vi har luft/vatten är ganska unikt om du inte visste det. Snart är de slut på det om vi inte ändrar mentalitet.

Jag är fel människa för att rädda världen men jag kan iaf göra lite men även mycket mer. Vi behöver väl inte förstöra tråden med miljöfrågor? Oavsett tycker jag och jag kommer köra med katt om det sitter original på bil/hoj, den effekt förlusten skiter ja i, kan banta lite i kompensation ;)

(100 st nya sh tar bort katten och dessa kör i snitt 500mil var, de blir några mil/liter soppa/utsläpp/cancerframkallande ämne/ökad växthus effekt/temperaturosv osv, ingen kan förneka det som håller på att hända, men vi kan fortfarande göra något) som förhindras betydligt bättre med en enkel grej som att köra med katalysator, det är iaf nått. Jag tillhör den första generationen som kommer ha det sämre än mina föräldrar.

Sorry

Man kan ju vända på det. Vilka av dom ämnen som släpps ut är du inte orolig över.
Katalysatorn reduserar utsläppen av en lång rad ämnen. Bland annat Kolväten, Kolmonoxid och kväveoxider.
Många av dom ämnena är ganska kraftigt försurande eller på andra sätt kraftigt miljöförstörande. Många av dom har också ganska kraftiga lokala effekter medan dom globala effekterna är relativt små. det är endast ett fåtal som har mestadels globala effekter. Det är väl i stort sett bara koldioxiden som har riktigt global påverkan.

Dvs hur mycket som släpps ut globalt är inte intressant ur ett katalysatorperspektiv. Pratar du globalt så pratar du koldioxid och där gör inte katalysatorn nytta. Där är det en fråga om att sänka bränsleförbrukningen.

Det är ju inte direkt någon nyhet att fordon med dålig avgasrening har ganska stor effekt på naturen i närheten av trafikerade vägar. Det var exempelvis fallet för ett antal år sedan innan man införde katalysatorrening när man noterade att det fanns en problematisk skogsdöd efter trafikerade vägar.
Många av dom är också orsak till smog och kraftig ohälsa till följd av det i städer. Vilket är anledningen till att Kaliforningen som väl var först införde kraven där eftersom det var problematiskt med SMOG i dom större städerna där.

En katalysator som får verka vid optimala stökiometriska förhållanden renar i stort sett bort 100% av dom vanligaste föroreningarna ur avgaserna. Men på grund av att en motorstyrning aldrig är 100% perfekt samt att fordonen ute i trafik är lite olika bra och i lite olika skick så brukar man säga att katalysatorn på det stora hela renar avgaserna med ca 80 - 95% i snitt. Litegrann beroende på vad man jämför med.

dom flesta av ämnena som katalysatorn tar bort har mestadels lokal påvernan i form av ökad risk för allergier eller astmatiska problem, dödsfall pga luftföroreningar, skogsdöd mm.

Dvs om du monterar bort katalysatorn från en välfungerande hoj så ökar du utslappen med upp till 20 gånger av dom flesta utsläpp som är mestadels lokalt påverkande.
Detta för att få en rätt liten efffektökning.

Du kanske skiter i miljön och den svenska naturen men jag och många andra gör det inte.
så jag anser att om man monterar bort katalysatorn på en gathoj är man korkad och har inte tänkt igenom det ordentligt.

Kör slipon fram tills du turbokonverterar, det gjorde jag. Då fick jag dessutom 4-1 system på köpet som jag alltid velat ha. (Kör med avgassystem, alltså inte kort-pipa)

Vad jag menar med inlägget är att helsystem leder nog lätt till besvikelse, om man inte bytt ut andra motorkompenter också

Last edited:
Slutsatsen är att man kan lika bra bygga om orginaldämparen med ett grovt perforerat rör (och en db killer vid behov)
Då borde man kunna höra motorn är i fart:yoparty

KTM brukar ha bra krökar fram till dämparen så på dem gör helsystem ytterst lite. På ktm 990 sm gör byte av dämpare 4,5kg lättare hoj och ca 4,5hk vilket är runt 4,5% mer hk.

Superduke 1290 med Acra slipon ger 11hk mer (utan katt)

Slip-On sätter man ju på för utseendet. Vissa original ser ju för djävliga ut, som mitt... :dummer

Skall / bör /eller måste man mappa om efter byte av "slutburken"
Hur mycket klarar original mappningen av ?

Skall / bör /eller måste man mappa om efter byte av "slutburken"
Hur mycket klarar original mappningen av ?
Det rullar nog en hel del hojar där ute med slipon och ingen Powercommander.
Min egen gjorde det utan problem, men mycket har nog med körsättet att göra.
Jag blev tipsad att inte ligga på fullgas för länge när jag hörde mig för här på SH

Helsystem är coolt, känslan av att packa upp blanka grenrör är oslagbar!!

Jag minns när Ducati Diavel kom, i något pressutskick läste jag att de nya falukorvgrova grenrören gav tvåsiffrig effektökning jämfört med vad motorn hade i en annan hoj.

Jag hade en Ducati som ökade toppfart från 212 km/h till 230 km/h efter byte från enbart Slip-on, till helsystem.

Grova fina böjar, ingen kollektor, kat eller annat dret mmmm:tuttar:kär

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...