slicks på gata?

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
vad får man egentligen för straff om man torskar med slicks på gata?

///P

Pank skrev:
vad får man egentligen för straff om man torskar med slicks på gata?

///P

Böter för dåligt mösterdjup kanske? :rolleyes:

Vet inte vad summan blir, men jag har för mej att det är ganska dyrt att köra med slitna däck..

Sist jag blev stoppad med för dåligt mönster fick jag ett föreläggande (alltså skriftligt och rapporterat) om att byta bakdäcket vilket betydde att jag i praktiken skulle åka hem och byta däck. Inga böter, ingen ombeskitning men blir man stoppad igen och inte har bytt så blir det böter.

/A

Last edited:
Nej men allvarligt, det blir ju inte mer än böter i alla fall. Har som sagt för mej att det blir ganska dryga böter dock..

Instämmer med föregående skribenter, borde vara samma straff som att köra med ett däck med dåligt mönsterdjup.

Pank skrev:
och dom seriösa svaren haglar in...
För bil så är det väll 800:- per däck har jag för mig.
Borde vara liknande för mc.

Borde vara nästan samma sak som att åka med vinterdäck på sommaren då dom inte heller är lagliga då?!?

MT skrev:
För bil så är det väll 800:- per däck har jag för mig.
Borde vara liknande för mc.

Borde vara nästan samma sak som att åka med vinterdäck på sommaren då dom inte heller är lagliga då?!?
Stämmer bra, polaren fick böta 800:- nyligen

Om man skulle låna en däckskärare o skära ett seriöst mönster..? Undra hur konstapeln skulle reagera då?

KTM DAVVE skrev:
Om man skulle låna en däckskärare o skära ett seriöst mönster..? Undra hur konstapeln skulle reagera då?

En kunnig Polis ser att mönstret är hemmagjort och letar upp "not for highway use" texten. Mönstret hjälper dig från att bli stoppad då en Polis ligger bakom dig vid ett trafikljus. Slipa inte bort texten med vinkelslip, en kunnig Polis känner till att man gör så på kasserade däck = torsk ändå.

Jag körde en hel säsong på slicks bak och var grymt nöjd med greppet -det är det bästa däcket jag provat (inte på grussträngar, dock). Enda incidenten var på Burger King då en Polis stod och snackade med nån precis bakom min hoj. Jag vågade inte köra hem förrän de kört. Aldrig har en kaffe räckt så länge..

Skär ett snyggt mönster, lite flames eller något :yoparty Sen är det bara att hoppas att konstapeln inte tittar mer ingående.

Kanske därför att man inte orkar kränga om någon gång/vecka?

Kör på slicks när jag nu åker i stan.. Inget har hänt än iaf..

På de flesta slicks är det väl borrat "mönsterdjup", dvs hur mycket det är kvar på däcken. Isåfall kan de ju inte klaga på mönsterdjupet. Nu minns jag inte om det är några regler om hur mycket mönster det måste vara men hursomhelst kommer du ju torska för "Not for highway use" ;D

Finns kanske nån lösning på det där problemet...

På mina slicks finns ingen text om "not for highway use" - dessutom finns inga highways i Sverige så... :D

Har för mig att det e mindre böter på slicks än dåligt mönsterdjup (om man nu inte har båda) något om olämpligt däcks val och slitage. ska vara så på bil iaf...

Kanske är en dum fråga men varför ogillar vägverket att man kör med slicks på vägen?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti