Slavcylinder 990 SMR -2011

Hmm är det ens o-ringen som syns på de två översta bilderna som felar? Tätar den mot kopplingsvätskan öht?
Är det någon annan tätning bakom kolven som brukar stöka?
 
Tror inte det är oringen som är problemet. Sitter en tätning på kolven som antagligen läcker. Vanligt problem på 990 med läckande slavcylinder vad jag läst.
Hade själv en läckande slavcylinder för ca en månad sen på min 990. Köpte en oberon slavkoppling istället från www.rally-motor.nl.
 
Hmm är det ens o-ringen som syns på de två översta bilderna som felar? Tätar den mot kopplingsvätskan öht?
Är det någon annan tätning bakom kolven som brukar stöka?

Samma svar här de är inte de stora oringarna som håller inne bromsvätskan de är bara till för att hålla motorolja inne i motorn och hindra skit för att komma in i motorn.

Fråga till Lillen84 kan du länka till slavcylindern du köpte på Rally-motor vore vi tacksam för jag går bara o väntar på att min slav ska ge upp. Min har klarat över 3000 mil nu och de anses va skitbra men man vill ju sätta dit en annan om man byter.
Går de inte plocka isär org slav och byta tätningar?
 
Visade sig vara packboxen mellan motor/slavcylinder, oljan rann utmed kopplingsstången till slaven.

Packboxen byttes två gånger utan bättring, oljan tar sig ut runt ytterkanten på nått vänster. Tredje gången gillt efter lite moddande så ser det nu ut att vara tätt.
 
Jag fick äntligen fel på kopplingen på min 3300 mil körda sm 990 den tog sämre och sämre o längre in. Men jag hade tur de va bara plocka ut plastkolven på slavcylindern och hälla ut rostvatten samt krafsa bort rost i cylinderloppet. Sedan sopade jag i vanlig stötdämparolja för framgaffel och luftade de gick utan besvär och nu funkar den kallas igen.
Orsaken till vattnet där inne va dåligt med Silicon på packningsytan runt hela slavcylindern endera från fabrik eller någon jöns som fipplat däri tidigare.
 
Äntligen :hihi
Jag fick äntligen fel på kopplingen på min 3300 mil körda sm 990 den tog sämre och sämre o längre in. Men jag hade tur de va bara plocka ut plastkolven på slavcylindern och hälla ut rostvatten samt krafsa bort rost i cylinderloppet. Sedan sopade jag i vanlig stötdämparolja för framgaffel och luftade de gick utan besvär och nu funkar den kallas igen.
Orsaken till vattnet där inne va dåligt med Silicon på packningsytan runt hela slavcylindern endera från fabrik eller någon jöns som fipplat däri tidigare.
 

Jo alla har ju sagt att den ska gå sönder och jag har väntat i 4 år på att min skulle gå hädan så de kändes som ett avslut på oroligheterna när den äntligen gick väck :)
Nu väntar jag på att vattenpumsaxeln ska nöta ner sig så den tar in vatten i oljan.
Som tur är har bränslepumpen redan lagt av innan 1200 mil för förra ägaren så jag hoppas den nya va uppdat annars måste jag börja oroa mig för den igen.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top