Sladdar/driftar man i roadracing?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ingenstans
Hoj
Ingen^^
Jag hatar när motorcyklar/tvåhjuliga fordon driftar. Så därför undrar jag, sladdar man i banracing?

Körde cross ett tag och är nu helt immun mot sladdande. I crosskörning är sladd mer regel än undantag, och visst, det gör väll inget om man tappar lite grepp på bakhjulet nån enstaka gång. Men ingår det i roadracing/bankörningstekniken att köra med sladd/drifta?
//Bengtsson
 
jo, det händer ju att de bromsdriftar in i tighta kurvor, som en motard, annars är det väl mest grepp på båda hjul skulle jag tro.

Alqmist

EDIT: kom på att det också funnits dem som driftat med gaspådrag. youtubesök gary mccoy :) f.d. gp-förare
 
Last edited:
Vissa förare kompenserar väl med lite släpp på bakhjulet för att ändra vinkel i en kurva osv. Men att köra på rena ställ genom kurvor är väl ingen som vill

Kontrollerade släpp - om man behärskar det är väl bara ett plus
 
Vissa förare kompenserar väl med lite släpp på bakhjulet för att ändra vinkel i en kurva osv. Men att köra på rena ställ genom kurvor är väl ingen som vill

Kontrollerade släpp - om man behärskar det är väl bara ett plus

Är detta vanligt förekommande eller något som bara den absoluta eliten gör?
 
Är detta vanligt förekommande eller något som bara den absoluta eliten gör?

Ingen aning, men gissar på att du skall vara rätt stadig på gashanden för att köra så där, så nivån är nog ganska hög på förarna som gör det.

Varför undrar du?
 
Är detta vanligt förekommande eller något som bara den absoluta eliten gör?

Bara absoluta eliten skulle jag säga.

Om man ska vara helt korrekt så "sladdar" (ytterst lite) alla som kör någorlunda fort genom en kurva. Däcken har nämligen av naturen ett "slir" på några procent när de belastas.

Har kört en del på gokartbana med hoj. Man kan känna sliret i kurvorna när man ligger nära gränsen, ifall man känner efter, men jag tror att sliret vanligtvis inte märks.
 
Att sladda är nog oftast inget självändamål, det är mest något som blir när det går fort och jag tror att dom flesta inom världseliten kan sladda om dom skulle vilja det.
Men man försöker förmodligen sladda så lite som möjligt för att skona däcken så mycket som möjligt. Men i vissa kurvor kanske det kan löna sig att sladda lite lätt för att få cykel att överstyra och svänga runt bättre.

[YOUTUBE-ID]6f4XD49VyoA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]Nvsit-R53cU[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]GrnGbGvCjYQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]P9-1oUESVzA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]0Ydg4Y04K0U[/YOUTUBE-ID]
 
Att sladda är nog oftast inget självändamål...Men man försöker förmodligen sladda så lite som möjligt för att skona däcken så mycket som möjligt. Men i vissa kurvor kanske det kan löna sig att sladda lite lätt för att få cykel att överstyra och svänga runt bättre.
För att svara trådskaparen också...

Sladd är helt korrekt inget självändamål, men det förekommer inom toppklasserna på racing.
Sladd sliter inte mer på däcken, snarare mindre då den minskade friktionen lättar på trycket mot asfalten vilket sänker värmen ett uns och även slipar fram fräschare gummi.
Det kan definitivt löna sig ibland, med tillräckligt mycket effekt kan man få ett tightare och rakare spår för att slå på mer gas tidigare.

Så visst förekommer det ibland, men det beror ju helt på föraren. Man MÅSTE inte köra på sladd, det är liksom inte en grundförutsättning för att köra roadracing. Snarare en körstil hos några.
 
För att svara trådskaparen också...

Sladd är helt korrekt inget självändamål, men det förekommer inom toppklasserna på racing.
Sladd sliter inte mer på däcken, snarare mindre då den minskade friktionen lättar på trycket mot asfalten vilket sänker värmen ett uns och även slipar fram fräschare gummi...
.
Du har säkert rätt i sak men den "fýsiska" förklaringen haltar lite.

Den dynamiska friktionen (spinnande däck) skiljer sig säkert från den
statiska men att det oxå skulle innebära förändringar i trycket mot asfalten
kan väl inte stämma? Det skulle ju innebära att man upphäver tyngdlagen. :va
 
Har kört en del på gokartbana med hoj. Man kan känna sliret i kurvorna när man ligger nära gränsen, ifall man känner efter, men jag tror att sliret vanligtvis inte märks.
Fast det är en extrem skillnad på att nöta BKK på en gocart-bana med en gathoj med gatdäck jämfört med att köra roadracing på storbana med slicks. Varken tempo eller material har några större beröringspunkter. En vild gissning är väl att körstilen skiljer något också... :rolleyes:

Visst kan man känna att det driftar om man gasar för friskt och/eller har för mycket nerlägg, men sladdar gör man ju som sagt sällan. Det skulle vara nedväxlingarna då, då kan det studsa å sladda lite ibak, men inget som egentligen gör något, så länge det inte är i tex depåkurvan på Anderstorp eller den förbannade Torparn :huvet
 
Stoner under Assen QP:
35mefxt.jpg
 
Gary McCoy...

Läste en intervju i MCM när Gary vann Donningtons GP att han använde sig av tekniken att sladda dels att däcken höll bättre men framförallt att inte behövde göra av med så mycket energi, han var inte stor precis.

/KentW
 
Keith Code skriver om det i a twist of the wrist, han driftar båda hjulen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top