Sladdar/driftar man i roadracing?

McCoy säger själv att när han åkte 500cc 2t så var hans "sladdade" däck bra mycket fräschare än ifall han kör utan sladd..

"End of story"


Hej!

Måste lägga mig i lite :)
Ni pratar om två olika sker. Micke har oxå rätt.

Sladdar du in i sävng sliter det mer. Micke har helt rätt.
Kör du med sladd ut ur korvorna sliter det mindre pga stommen eller vad det nu kan vara. Stämmer säkert det med.

Slutsat.
Sladd in sliter mer på däcken.
Sladd ut ur sväng sliter mindre.

Sladd kan alltså slite både mer eller mindre :)
 
hoppas jag inte skämmer ut mig med mina termer nu,
Men om man skulle drifta, och de skulle ta tag, då ligger man väl jävlig risigt till?
då vänder ju hojen över så man flyger upp i luften väl?
 
hoppas jag inte skämmer ut mig med mina termer nu,
Men om man skulle drifta, och de skulle ta tag, då ligger man väl jävlig risigt till?
då vänder ju hojen över så man flyger upp i luften väl?

Toppförarna är väl såpass stabila att dom klarar att sladda en del utan att vurpa, men McCoy gjorde väl en highsider som slutade i att han tappade känseln i benen pga att han sladdade lite våldsamt?
 
Toppförarna är väl såpass stabila att dom klarar att sladda en del utan att vurpa, men McCoy gjorde väl en highsider som slutade i att han tappade känseln i benen pga att han sladdade lite våldsamt?

de vetifan men om man i fysikens lagar blir de ju så:va

har ju själv lyckats att skrapa asfalt när man var barn på cykel och sladda runt :hihi
 
hoppas jag inte skämmer ut mig med mina termer nu,
Men om man skulle drifta, och de skulle ta tag, då ligger man väl jävlig risigt till?
då vänder ju hojen över så man flyger upp i luften väl?

Det handlar ju om hur hastigt det släpper, samt hur mycket nerlägg man har när det händer. I höstas var jag själv lite för gasglad lite för tidigt i en kurva med fullt nerlägg, och märkte att det släppte men hann inte ens blinka innan jag låg och kanade på flygrakan.
 
hoppas jag inte skämmer ut mig med mina termer nu,
Men om man skulle drifta, och de skulle ta tag, då ligger man väl jävlig risigt till?
då vänder ju hojen över så man flyger upp i luften väl?

Det tar ju inte tag så länge det sladdar. Skulle man däremot släppa gasen när man ligger i bredställ, så kan du räkna med en enkelbiljett till närmaste sandfålla.:näsblod Det du tänker på är väl en s.k "Highsider".:)
 
Ett spinnande hjul har inte samma drivkraft framåt som ett icke spinnande hjul, alltså får du inte lika stor viktförskjutning bakåt vilket då ger ett lägre tryck på bakhjulet. Att spinna/drifta ger inte ett snabbare driv framåt utan vinsten ligger i det förändrade spåret. Ett spinnande hjul har inte lika mycket rörelse i stommen vilket gör att totaltemperaturen i däcket sjunker, men yttemperaturen på den del av däcket som ligger an mot asfalten ökar, därav röken.
Tack! :tummenupp
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top