Sladda med bilen

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
:rofl

Din kompis önskade då att han hade en äldre 3 serie utan hjälpmedel?

Nja, han kopplade in systemet, åkte runt tills polisen tröttnade på att han inte gjorde nått och kopplade ur det igen :p
Men han insåg väl att E46 coupé är lite väl dyr som lekbil så han lugnade ner sig vartefter :)

Jag vill haaaa! Skjuter alltid upp att skaffa roligare bil, man bränner ju alla pengar på sommaren på hojen :)

Kan rekommendera BMW som vinterbil, eftersom de envisas med bakhjulsdrift (som faktiskt är värdelöst vintertid ur säkerhetssynpunkt) så tvingas de lägga ner stora summor på antispinn och antisladd, vilket gör att de fungerar riktigt bra.
Känner mig riktigt trygg med att min dotter åker med i bilen när det är halt ute, självklart kan inte bilen trolla men jämfört med Volvo och (tidigare) Saabs antisladdsystem så känns BMW's mycket säkrare.
En stor anledning till att det blev just BMW när vi letade familjebil inför tillökningen.

Sen att pappa har jävligt roligt på vägarna när dottern inte är med, det är bara bonus ;)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Bmw 330 ci -01 ... är det nåt att ha o sladda runt med, eller är det massa livsglädjedödarsystem som inte går att koppla ur HELT på den? Typ antisladd/spinn :va

Kör nu felhjulsdrivet :(

Jag har en nollnolla och visst är den lite skojig vintertid, men det finns roligare bilar om man endast är ute efter att åka brett.
Det sitter t ex. ingen diff i en 330 och det märks såklart, sen är den liite tung tycker jag för bus.

Men i övrigt är det bara ge järnet. Effekten räcker ju gott till. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
det känns ju riktigt fel i början att man ska gasa mer istället för att släppa på gasen, blir schyssta kast när man släpper märkte man rätt fort :7peta

Jo, sedan rätar bildjäveln ut sig rätt snabbt också... Jaja, jag har hela vintern på mig att lära mig köra på ställ på rakor i 15 km/h antar jag. ;) Bilen drar bara rätt mycket soppa när man leker. :näsblod
 

Str3 R

Guest
Oh ja, sånt är skitkul. :)
Finns inget bättre än när man kommer ut en morgon och vägen är alldeles orörd. Med bredställ i rondeller och korsningar. Fast…

…det var en morgon när jag skulle till Coop Forum för att handla och vägen låg fin och orörd framför mig, helt underbart. ”Ingen fler ute nu va'?” tänkte jag och satte igång. När jag svänger in på parkeringen ser jag ett par blå lampor i backspegeln… ”Shit, hur mycket har de sett? Och nu ryker väl lappen…”. Så jag kör in på p-rutan, stänger av motorn och sjunker ner lite i sätet. Lika bra och ta tjuren vid hornen tänker jag och reser mig upp, kikar över till den målade bilen som givetvis måste parkera bredvid. När de ser mig, en medelålders tant tappar de hakorna och stirrar stumma av förvåning. Jag vet inte vad de tänkte där i den sekunden men jag kan gissa att de förmodligen trodde det var nån spoling som lånat farsans bil. Och får istället se en tjej i sina bästa år bakom ratten, som just kört med bredställ i rondeller och korsningar. Och nej, de sa inget. De la bara i backen och for iväg. :)
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Jag har en nollnolla och visst är den lite skojig vintertid, men det finns roligare bilar om man endast är ute efter att åka brett.
Det sitter t ex. ingen diff i en 330 och det märks såklart, sen är den liite tung tycker jag för bus.

Men i övrigt är det bara ge järnet. Effekten räcker ju gott till. :)

Vad menar du med att det inte sitter någon diff i en 330??
 

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Jo, sedan rätar bildjäveln ut sig rätt snabbt också... Jaja, jag har hela vintern på mig att lära mig köra på ställ på rakor i 15 km/h antar jag. ;) Bilen drar bara rätt mycket soppa när man leker. :näsblod

den gör ju det, leta reda på någon oplogad parkering där volvoraggarna inte vågar sej ut utan att köra fast, där kan man ha kul med pudret sprutande över bilen ;)

hade en 740 innan quattron, tog den två varv runt kvarteret innan jag sålde den, det smilet satt kvar ett tag :hihi

vad har du för bil? själv har jag en audi a6 med 2.6an, drar som en volvo/lite mer när man leker
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
den gör ju det, leta reda på någon oplogad parkering där volvoraggarna inte vågar sej ut utan att köra fast, där kan man ha kul med pudret sprutande över bilen ;)

hade en 740 innan quattron, tog den två varv runt kvarteret innan jag sålde den, det smilet satt kvar ett tag :hihi

vad har du för bil? själv har jag en audi a6 med 2.6an, drar som en volvo/lite mer när man leker

Det behöver inte gå fortare men man måste gasa mer med quattro...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
den gör ju det, leta reda på någon oplogad parkering där volvoraggarna inte vågar sej ut utan att köra fast, där kan man ha kul med pudret sprutande över bilen ;)

hade en 740 innan quattron, tog den två varv runt kvarteret innan jag sålde den, det smilet satt kvar ett tag :hihi

vad har du för bil? själv har jag en audi a6 med 2.6an, drar som en volvo/lite mer när man leker

En v70 awd, införskaffad för att kunna ha roligt på vägarna samtidigt som den hade hyfsat lastutrymme och var billig, får ut samma peng som jag gav för den i höst när jag säljer den i vår. När man leker ute på småvägarna så kan jag lyckas komma upp i 3-4 liter milen (En väldigt tung högerfot), vanlig landsvägskörning ligger det runt 0.8-0.9. XD
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Stör mig lite på att mitt Milano flyg var så försenat. I söndags vore det rätt perfekt att testa 911an en runda om man bara kommit hem i tid. Nu är det mest slask på vägarna efter allt vägsalt man envisas med att spy ut. Nu håller jag tummarna på att det blir en ny köldknäpp med ihållande snöfall.

Såg en skön bil på stan igår. Det är så nära en vinterbil man kan komma från Ferrari. Ändå rätt otippat att en ägare plockar ut den i snöslasket. Jag undrar om det inte är någon återförsäljare (Autoropa) som är ute och kör med den. Kan det vara en bilhandlare skylt med nedan kod från transportstyrelsen?

"Det registreringsnummer som du angivit finns inte i vägtrafikregistret. Kontrollera numret och försök igen. Felkod (5208)."

IMG_2216.jpg
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Kastar runt Mercan varenda dag.

Stör mig inte nämnvärt på att den enhjular, släpp gasen när den pendlar över till motsatt sida och tryck på igen så får du drivning på rätt hjul :)

Dock redan kraschat en gång..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste att kollektivtrafiken (buss och tåg) ställde in på grund av vädret och att man skulle få problem med snöröjningen. Tog tillfället i akt att plocka ut 911an en liten runda för att se hur bilen uppförde sig på snö. Med vinterdäck var det inga problem att ta sig fram. En framhjulsdriven Audi hade problem att ta sig upp för en svagt lutande backe från stillastående. Han rörde sig mer i sidled än framåt. Jag hade inga problem att starta från stillastående och köra förbi honom i hans tafatta försök att komma upp. Måste känts förnedrande. Proceduren upprepade sig vid fler trafikljus där jag var snabbast iväg. Det hade krävts en Quattro eller dylikt för att komma iväg bättre. Men där hade man inte haft mycket att hämta kan jag säga av egen erfarenhet. Det förtar dock inte Porsches rykte som en bra vinterbil om man kan behärska viktfördelningen.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    46.8 KB · Visningar: 232

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sladda lite manuell våtta igår. Mötte en ny och fin V70 som var snäll och lämnade plats. Tänkte inte mer på det utan koncentrerade mig på returen.

Bor några hundra meter längre fram. Parkerar och kliver ut bilen, V70 glider upp bakom men av någon anledning stannar dom inte mig och skäller. Dom såg väl kanske att jag fyllt gubbe.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Läste att kollektivtrafiken (buss och tåg) ställde in på grund av vädret och att man skulle få problem med snöröjningen. Tog tillfället i akt att plocka ut 911an en liten runda för att se hur bilen uppförde sig på snö. Med vinterdäck var det inga problem att ta sig fram. En framhjulsdriven Audi hade problem att ta sig upp för en svagt lutande backe från stillastående. Han rörde sig mer i sidled än framåt. Jag hade inga problem att starta från stillastående och köra förbi honom i hans tafatta försök att komma upp. Måste känts förnedrande. Proceduren upprepade sig vid fler trafikljus där jag var snabbast iväg. Det hade krävts en Quattro eller dylikt för att komma iväg bättre. Men där hade man inte haft mycket att hämta kan jag säga av egen erfarenhet. Det förtar dock inte Porsches rykte som en bra vinterbil om man kan behärska viktfördelningen.

Inget förvånande, dess ärtfrände användes friskt som vinter och skogabil förr.:hihi
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hahahaha! Fick höra från polarna igår att jag var patetisk för att jag sladdade bättre än alla med bakhjulsdrift. Men så är det när de klagar över att man åker audi A4 med framhjulsdrift. :yoparty

Kommentarerna man får höra från kompisarna när folk undrar varför jag åker framhjulsdrift lyder såhär "Den JÄVELN behöver inte bakhjulsdrift!" och sedan tittar de snett på mig...
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Stör mig lite på att mitt Milano flyg var så försenat. I söndags vore det rätt perfekt att testa 911an en runda om man bara kommit hem i tid. Nu är det mest slask på vägarna efter allt vägsalt man envisas med att spy ut. Nu håller jag tummarna på att det blir en ny köldknäpp med ihållande snöfall.

Såg en skön bil på stan igår. Det är så nära en vinterbil man kan komma från Ferrari. Ändå rätt otippat att en ägare plockar ut den i snöslasket. Jag undrar om det inte är någon återförsäljare (Autoropa) som är ute och kör med den. Kan det vara en bilhandlare skylt med nedan kod från transportstyrelsen?



View attachment 374278

FF är ju 4x4 så borde ju kunna gå rätt bra. :) Grymt att du rastade 993:an lite:tummenupp

Handlarskylt borde du ju sett på färgen om det var. Brukar kunna bli felkod då man söker med mellanslag mellan bokstäver och siffror. Eller så var den helt enkelt nystulen och falskskyltad med hittipå-nummer..
 

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Stör mig nåt så inihelvete på folk som skriver "den är inte diffad" "saknar diff" etc.

Alla bilar har differential!!!
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Bmw 330 ci -01 ... är det nåt att ha o sladda runt med, eller är det massa livsglädjedödarsystem som inte går att koppla ur HELT på den? Typ antisladd/spinn :va

Kör nu felhjulsdrivet :(

Har en E46 330Xi. Ett tryck på DTC/DCT/antispinn/tråksystems knappen och jag gör 8:eek:r runt mig själv (läs: noll kontroll)
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Stör mig nåt så inihelvete på folk som skriver "den är inte diffad" "saknar diff" etc.

Alla bilar har differential!!!

Ja har man inget bättre för sig på julafton än att reta sig på ett uttryck som de flesta förstår vad man menar utan att använda tekniska förklaringar så varför inte...

God Jul!!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Stör mig nåt så inihelvete på folk som skriver "den är inte diffad" "saknar diff" etc.

Alla bilar har differential!!!

Du har rätt i sak, men "odiffat" är enklare att säga än "ingen diffbroms".
 
Last edited:
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top