Sladda med bilen

Den är som sagt avställd och det enda jag har kört med den är som sagt på ett par öde grusvägar som ingen annan kör på, det dessutom mitt i natten och kanske 20 min allt som allt. Problem? :)

Ja det är ett problem då det är precis samma ursäkter som patrasket till ligistungar använder när de är ute och buskör på vägarna..i inte helt ordnade former om man vill uttrycka sig milt..
Jag är en grinig gammal gubbe ibland och nu fick du en skopa.
Ta den skopan och skotta loss dig ur drivan en natt.. :krama
 
Ja det är ett problem då det är precis samma ursäkter som patrasket till ligistungar använder när de är ute och buskör på vägarna..i inte helt ordnade former om man vill uttrycka sig milt..
Jag är en grinig gammal gubbe ibland och nu fick du en skopa.
Ta den skopan och skotta loss dig ur drivan en natt.. :krama

Lugn och fin nu, jag bor väldigt lantligt och har 50 meter allmän väg från uppfarten till de grusvägar jag kör på, jag leker aldrig bland andra trafikanter och i normala fall kör jag aldrig oförsäkrat heller. Men första natten med snö var man ju bara tvungen att ut och testa lite, bedömde riskerna som minimala (det rör sig som sagt om väldigt otrafikerade grusvägar mitt ute i ingenstans och mitt i natten, risken att möta någon var noll och ingen) och gav mig så ut på en pyttetur. Lugnt och sansat, tog ett par kurvor på ställ, maxfart kanske 50 drygt, sen hem igen. Vore jag du skulle jag oroa mig mer för folk som leker ute på vägarna med annan trafik runtomkring (folk som "Går på bredden i varje sväng som det är nu." ;) ), försäkrat eller ej :)
Men tack för skopan, ska ge den till polaren som jag redan fått rädda ur ett dike en gång den här vintern.
 
http://www.laponie-ice-driving.com/uk/
Det är ju bara att komma till Arjeplog så kan du köra Porsche på isen :)

Jag var med på ett jippo uppe i Norrland för ett par år sedan där jag fick tillfälle att köra hela modellprogrammet (exkl GT2 och GT2) på sjöis. Boxster (S), Cayman (S), 997 (Turbo, C2, C4, C4S) hade alla rallydubb. Det var en oerhört intressant upplevelse att testa hur de olika bilarna betedde sig på gränsen och över den. Fick även tillfälle att testa Cayenne (S, Turbo) med dubbdäck både på slinga på isen och i terräng. Faktiskt imponerande hur mycket bilen klarar av. Om bara brukarna visste..

Vem vet, kanske tar jag upp min 911 till Norrland vid något tillfälle.
 
Last edited:
Kul tråd! Jag har haft en knallröd (läs sportbil) Volvo 945:a sedan i somras.. Har väntat på snö sen i augusti :hihi
Sladdar överallt!
 
V60 D2 med felhjulsdrift och elektrisk handbroms är det absolut trökigaste man kan köra i vinterväglag.

#dvbd #hadevartgöttmedRWD

Ädit: Får nog byta in V60n, skita i bostadsköpet, satsa allt på rött och boka en RS6.
 

Bifogat

  • 8B567835FCFCB564EB19C72664A11_h498_w598_m2.jpg
    8B567835FCFCB564EB19C72664A11_h498_w598_m2.jpg
    42.9 KB · Visningar: 159
V60 D2 med felhjulsdrift och elektrisk handbroms är det absolut trökigaste man kan köra i vinterväglag.

#dvbd #hadevartgöttmedRWD

Ädit: Får nog byta in V60n, skita i bostadsköpet, satsa allt på rött och boka en RS6.

Audi RS6 har nog också elektronisk handbroms. Alla nyare Audi jag kört har haft det. Även nya 911 har det..
Fast handbromsen på min 911 är rent ut sagt värdelös ändå. Det är lite som bakbromsen på Ducati. Man har satt dit den för att det är ett lagstadgat krav antagligen.
 
Först vintern i med bakhjulsdrift, men är de så roligt då?
Helt omöjligt att få upp nån fart och då ha jag ändå fräscha dubbdäck.
Mycket roligare att sladda grusväg, eller våt asfalt. Eller torr om man har effekt till det.
 
Åka runt och "sladda med bilen".. Finns det något som är mer bonnigt?

Åka och sladda med bilen så som jag tror du tänker dig är oerhört töntigt. Det kan nog många instämma i. Men det är inget fel i att lära sig känna hur ens bil uppför sig över gränsen. Det kan vara bra att veta och kanske få in i ryggmärgen i händelse av en paniksituation. Sedan att det är roligt är ju bara att betrakta som en bonus. Huvudsaken är att man väljer att leta upp ett avskilt område eller väg där man inte riskerar att försätta någon annan i fara. På ett avskilt industriområde en sen natt eller kväll stör man ingen. Likaså om man beger sig ut på ett stor öde parkering utanför ett större köpcentra.
 
Last edited:
Först vintern i med bakhjulsdrift, men är de så roligt då?
Helt omöjligt att få upp nån fart och då ha jag ändå fräscha dubbdäck.
Mycket roligare att sladda grusväg, eller våt asfalt. Eller torr om man har effekt till det.

Du kommer att lära dig.
Se till att hålla farten uppe och få in rytmen med att ställa upp bilen i god tid.
Sedan övertalar du den att hålla rätt spår genom tå/häl eller vänsterbroms.
 
Jag var med på ett jippo uppe i Norrland för ett par år sedan där jag fick tillfälle att köra hela modellprogrammet (exkl GT2 och GT2) på sjöis. Boxster (S), Cayman (S), 997 (Turbo, C2, C4, C4S) hade alla rallydubb. Det var en oerhört intressant upplevelse att testa hur de olika bilarna betedde sig på gränsen och över den. Fick även tillfälle att testa Cayenne (S, Turbo) med dubbdäck både på slinga på isen och i terräng. Faktiskt imponerande hur mycket bilen klarar av. Om bara brukarna visste..

Vem vet, kanske tar jag upp min 911 till Norrland vid något tillfälle.

Jag har ju redan försökt förklara för dig att rallystuk är det enda rätta på en 911.
 
Jag har ju redan försökt förklara för dig att rallystuk är det enda rätta på en 911.

Du behöver inte försöka övertala mig om det. Just mitt exemplar vore det lite helgerån att bygga om. Men det finns ju andra objekt att köpa om man så skulle önska. När du nämner det här med rally och 911 kom jag att tänka på den här videon jag såg för ett bra tag sedan. Lyssna bara på de första minuterna..

 
Du behöver inte försöka övertala mig om det. Just mitt exemplar vore det lite helgerån att bygga om. Men det finns ju andra objekt att köpa om man så skulle önska. När du nämner det här med rally och 911 kom jag att tänka på den här videon jag såg för ett bra tag sedan. Lyssna bara på de första minuterna..

Meeen: Det var ju ingen riktig rallyporsche.
 
Läste mig fram till hur man helt kopplar ur DSC-systemet i min E46, när spökföraren som så bra häver mina sladdar & dessutom bromsar åt mig, försvann....blev det välidgt roligt på parkeringsplatsen!! :yoparty:banana:rock
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top