Sladd på kullen 3/7

Jag gjorde likadant på sviestad i lördags utan att köra omkull den här gången. Dock med samma däck... pilot power. Som såpa.

mikcar skrev:
2290767 Weeehooo.... sådärja... :eek:
Tror faktiskt 2CT funkar sämre än vanlig Power när det är så varmt.
Funkade rätt bra på Kullen med vanligt Power bak för mig. Däremot ser jag att mitt framdäck som är 2CT blev lite överhettat. Hade också ett litet framhjulssläpp in under bron... spännande...

Det är såna här inlägg som får en att förstå att det inte går att lita på andras bedömningar av däck utan att veta hur de kör... :7peta
MiKcar här tex har jag aldrig sett luta sin hoj men ändå blir däcket överhettat, undrar varför :va

Puss på dig :lol

Bifogat

• P1010011 red.JPG
    P1010011 red.JPG
    60 KB · Visningar: 81
Buster skrev:
2294431
De som tror att sånt där inte kan hända på en 600, har förmodligen inte använt gasen fullt ut.

Klart det kan hända. Jag personligen upplever liknande händelser mer sällan nu med en R6, det är allt.

M:et skrev:
2294687 Hoppas du inte menar mig, jag retas bara med Mikcar :)
Nej, jag tyckte bara det var ironiskt att vissa är väldigt säkra på att pilot power är ett überbra däck, tills dom råkar ut för nåt otäckt själva och då ändrar inställning helt.

Att det ska vara så svårt att lyssna på andras DYRA erfarenheter, bara litegrann...

GixxerJensa skrev:
2294516 Kanske är dags att hänvisa till den här tråden och vissa personers lite väl "dryga" kommentarer.... :7peta http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123347&page=1&pp=20

Om du syftar pa mig sa...
Var det ca 30 grader varmt och dacken gick dubbla pass. Da ar det rejsdack som galler men michelin har funkat kanon for oss innan nar vi kort dubbla pass men i detta fall var det nog varmen som tog kal pa dem...

GixxerJensa skrev:
2294711 Nej, jag tyckte bara det var ironiskt att vissa är väldigt säkra på att pilot power är ett überbra däck, tills dom råkar ut för nåt otäckt själva och då ändrar inställning helt.

Att det ska vara så svårt att lyssna på andras DYRA erfarenheter, bara litegrann...

Michelin ar ett kanondack men for oss i den varmen den dagen hade ett rejsdack passat oss battre kunde vi konstatera i efterhand. Det finns olika dack for olika tillfallen av ganska givna anledningar. Det ar inte svart eller vitt.......

Trinity skrev:
2297850 Om du syftar pa mig sa...
Var det ca 30 grader varmt och dacken gick dubbla pass. Da ar det rejsdack som galler men michelin har funkat kanon for oss innan nar vi kort dubbla pass men i detta fall var det nog varmen som tog kal pa dem...

Michelin ar ett kanondack men for oss i den varmen den dagen hade ett rejsdack passat oss battre kunde vi konstatera i efterhand. Det finns olika dack for olika tillfallen av ganska givna anledningar. Det ar inte svart eller vitt.......
Precis som på gotlandring 2005 ca 30grader varmt däcken vart överhettade och hala som såpa, det finns att se på film precis som "eran" sladd.

Men det är som sagt skillnad att vara med om det själv och att lyssna på andra.

Samma sak i lördags på sviestad, nästan trettio grader varmt och ett litet förarfel från min sida gjorde att bakdäcket släppte fast det inte gjort det i normala fall. Efter det körde jag väldigt lugnt för att klara mig igenom kursdagen utan att totalskrota igen.

Jag håller med om att pilot power är ett bra däck men det tål inte att bli överhettat. Nästa gång blir det annat märke.

Pilot Power funger bäst upp till 50-55 grader därefter överhettat ytan på däck vilket resulterar till att gummit rullar av :rodnar
Racedäck fungerar bäst runt 80-90 grader därför är det ett bättre val när det är varmt ute.
Enda undantaget är då Gotland där du inte får upp tempen till mer än ca 50-55 grader, så ett racedäck går alldeles för kallt där och yttergummit krängar av bara för det. Har t.o.m haft däcksvärmare på Gotland där jag värmde däcken till 80 grader, efter ett pass på 20 min så hade däcken ca 55-60 grader när jag kom in i depån.

GixxerJensa skrev:
2297984 Precis som på gotlandring 2005 ca 30grader varmt däcken vart överhettade och hala som såpa, det finns att se på film precis som "eran" sladd.

Men det är som sagt skillnad att vara med om det själv och att lyssna på andra.

Samma sak i lördags på sviestad, nästan trettio grader varmt och ett litet förarfel från min sida gjorde att bakdäcket släppte fast det inte gjort det i normala fall. Efter det körde jag väldigt lugnt för att klara mig igenom kursdagen utan att totalskrota igen.

Jag håller med om att pilot power är ett bra däck men det tål inte att bli överhettat. Nästa gång blir det annat märke.

Det jag reagerade över var grunderna till att damen i tråden "dömde ut" däcket som var att hon hade hört att det var ett farligt däck för att två med dessa däck hade kört av på GR...

Last edited:
M:et skrev:
2294502 Det är såna här inlägg som får en att förstå att det inte går att lita på andras bedömningar av däck utan att veta hur de kör... :7peta
MiKcar här tex har jag aldrig sett luta sin hoj men ändå blir däcket överhettat, undrar varför :va

Puss på dig :lol

Haha.. din jäkel! :näsblod

Men det är riktigt... Jag brukar inte luta så mycket när jag står stilla.
Snygg rök du lade till i photoshop. Man skulle faktiskt kunna tro att det börnas hej vilt... :pannkyss

micke.r skrev:
2295172 Händer det "er" ofta... ???

Anmäl er till en Sporthojskurs hos SMC :D

/ Micke

Tack för tipset!
Ska genast anmäla mig till kursen så att däcken greppar bättre.

Last edited:
mikcar skrev:
2312376 Haha.. din jäkel! :näsblod

Men det är riktigt... Jag brukar inte luta så mycket när jag står stilla.
Snygg rök du lade till i photoshop. Man skulle faktiskt kunna tro att det börnas hej vilt... :pannkyss

Tack för tipset!
Ska genast anmäla mig till kursen så att däcken greppar bättre.

Jag måste lägga till att jag va sämst i kontävlingen med!
väntar på jumbo priset :3freak

Last edited:
Neutral skrev:
2312304 Temperaturen har inte mycket med däckstemperaturen att göra enligt Peter Sköld.
Klart asfaltstemperasturen inte spelar nån avgörande roll...det är ju inte därför varenda jäkla däckstekniker springer med en termometer nedstucken i asfalten var 10minut...kolla GP,F1,WSBK mm....
:va

Triggerhappy skrev:
2313134 Klart asfaltstemperasturen inte spelar nån avgörande roll...det är ju inte därför varenda jäkla däckstekniker springer med en termometer nedstucken i asfalten var 10minut...kolla GP,F1,WSBK mm....
:va
Klart att det är en parameter bland andra men inte en särskilt viktig enligt Sköld då. Hur bedömer du själv hur viktig den är? Har du pratat med någon av däckteknikerna eller går du på hur stor termometer de har? ;)

Last edited:
Neutral skrev:
2312304 Temperaturen har inte mycket med däckstemperaturen att göra enligt Peter Sköld.
Inte när du väl fått arbetstemperatur rakt igenom stommen, men innan dess är det avgörande för hur länge man behöver värma upp (för oss som inte använder däcksvärmare) och hur snabbt sulorna kyls av under uppehåll. Stor skillnad på 10 grader i luft och asfalt en tidig vårdag och 30 luftgrader och 50 asfaltsgrader mitt i högsommaren.

Skillnaden är dock tillräcklig för att man ska behöva byta hårdhet på däcken beroende på när under säsongen man kör (givet samma bana).

Nåja, senast jag fick en sån där sladd var när bakdäcket var på upphällningen och jag hade lite bråttom iväg vid ett trafikljus :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT