"slår" i fotpinnarna

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Hej!

Vet inte hur jag ska lättas förklara det här.
Men jag försöker.

Vid fotpinnarna känns det som att det "slår" "hackar" när jag kör på låga varv. (har inte varit så förut).

Tex om jag står vid ett rödlyse och ska köra iväg, oavsett växel så blir det så de första metrarna. Startar jag på tvåan blir det lite mer och längre.
Om jag kör på högre varv så blir det inte så.

Kan det vara att kedjan inte är tillräcklig spänd? (Har inte kolla drevet, men det ska inte vara slitet)

Fråga gärna något om det behövs mer info för era visa beslut!

Om det är "vikbara" fotpinnar så kan fjädern till fotpinnen vara sliten, vilket som jag har svårt att tro:va Kolla om alla skruvar/muttrar sitter fast... det hade jag problem med förut:gnissla

fråga: Skakar den även vid tomgång eller bara när du kör i väg och skakar båda pinnar?

Om det är "vikbara" fotpinnar så kan fjädern till fotpinnen vara sliten, vilket som jag har svårt att tro:va Kolla om alla skruvar/muttrar sitter fast... det hade jag problem med förut:gnissla

fråga: Skakar den även vid tomgång eller bara när du kör i väg och skakar båda pinnar?

Hej Stuntman,

Jag tror inte att det är fjädern. Det är vikbara pinnar. Men jag känner att "slagen" kommer mer innefrån motorn eller drivpaketet eller vad man ska kalla det.

Den skakar bara när jag kör iväg, och båda pinnar skakar

Låter som att något rycker/knackar, fortplantar sig i ramen och du känner det via fotpinnarna. Som du själv säger så är mitt första bud att kolla kedjespel och slitage.

Har du bytt eller spänt kedjan nyligen?

Ett för tight spel kan göra att det går knackigt, det borde iofs gälla alla varvtal...

Låter som att något rycker/knackar, fortplantar sig i ramen och du känner det via fotpinnarna. Som du själv säger så är mitt första bud att kolla kedjespel och slitage.

Jag ska ut och kolla kedja/drev nu. Tror dock inte att jag hinner testa att spänna kedjan nu.

Det känns väldigt centrerat vid fotpinnarna, men ska känna extra noga om det fortplantar sig högre upp ifrån

Har du bytt eller spänt kedjan nyligen?

Ett för tight spel kan göra att det går knackigt, det borde iofs gälla alla varvtal...

Nej jag har ju inte det.. Det ända jag har gjort är att jag skulle skruva åt alla skruvar runt avgassystemet (grenrör etc, etc). Då gick en skruv av vid det där "paketet" i mitten. Men inga läckar uppstod så jag lät det vara :gnissla (men tror inte att det är det som spökar)

Last edited:
Har varit ute och kollat nu.
Tror att det är för att kedjan är för slapp.

Ska spänna den, men hinner inte nu. Återkommer om det inte funkar.

Det är med största sannolikhet kedjan, hade samma symtom på min mille förut.
Beror på att kedjan slår på låga varv innan den spänns av centrifugal kraften .
Så spän du så blir det nog bra.

//max

Har varit ute och kollat nu.
Tror att det är för att kedjan är för slapp.

Ska spänna den, men hinner inte nu. Återkommer om det inte funkar.

Kolla slitaget på kedjan och inspektera varje länk i kedjan, så att ingen har skurit. Det minsta tveksamhet. BYT kedja och drev.
En havirerad kedja kan i värsa fall låsa bakhjulet. INTE kul! Den kan också krossa motorn. DYRT.
Så har respekt för en dålig kedja.

Mats

Kolla slitaget på kedjan och inspektera varje länk i kedjan, så att ingen har skurit. Det minsta tveksamhet. BYT kedja och drev.
En havirerad kedja kan i värsa fall låsa bakhjulet. INTE kul! Den kan också krossa motorn. DYRT.
Så har respekt för en dålig kedja.

Mats

Låter som ett väldigt bra tips, tack.

Hur är det efter att man spänt kedjan sen. Måste man inte se till så att den spårar ordentligt, kan man göra det själv?

PS: ska spänna kedjan i eftermiddag

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back