Skyddsjacka vs vanligt skinnställ?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Funderar på att köpa ny utrustning till våren. Var på Lelles i dag och kollade lite. Finns nu en massa olika modeller på nackskydd, och priserna har gått ner. Damen i kassan sa att de går bra att koppla i hop med skyddsjackor typ den i bilden nedan.

Nu till frågan: Skyddsjacka verkar rätt skönt, bara att dra en tröja över (och eller regnställ om det regnar) MEN hur är skyddet jämfört med ett traditionellt skinnställ?

Synpunter tas tacksamt emot :)

Bifogat

• 16-522-1.jpg
    16-522-1.jpg
    52.7 KB · Visningar: 176
Min uppfattning är att nötningsskyddet är väsentligt sämre än skinn och då inte bara på nätdelen av jackan. Jag skulle hellre sikta på en perforerad skinnjacka med skydd att använda de varma dagarna.

Å andra sidan har jag inte klotat i högre hastigheter på asfalt. Så jag är högst subjektiv!

Hej, förresten. Det var inte igår.

Instinktivt ser det ut som bra stötskydd men kasst nötningsskydd. Funkar säkert fint offroad, men jag skulle inte vilja klota på asfalt med en sån jacka...

Min uppfattning är att nötningsskyddet är väsentligt sämre än skinn och då inte bara på nätdelen av jackan. Jag skulle hellre sikta på en perforerad skinnjacka med skydd att använda de varma dagarna.

Å andra sidan har jag inte klotat i högre hastigheter på asfalt. Så jag är högst subjektiv!

Hej, förresten. Det var inte igår.

Tjenare! Nä det var några månader sedan...

Var ju en av instruktörerna på Tuvängen som menade att det var skitbra med skyddsjackor. Var tveksam då, men tycker det verkar smidigt med att sätta fast nackskydd på den, och ändå ha god rörlighet.

Bifogat

• mediumthumb-085834-leattbrace-samlingsbild-motocross.jpg
    mediumthumb-085834-leattbrace-samlingsbild-motocross.jpg
    12.7 KB · Visningar: 985
Ja, smaken är som... Nämnda jacka är väl ok om man har något som skyddar mot nötning. På gata vill säga.

På gokartbana går det ju inte så fort och det kanske inte hinner nöta så mycket. Så i det läget skulle det vara kanon!!! Det var ju jävligt varmt ett tag där. Gjorde av med 4,5 liter vatten första gången.

Nackskyddet ser ju inte så dumt ut, skyddsmässigt iaf... Visst härstammar det från bilsportens HANS-skydd?

Last edited:
Ja, smaken är som... Nämnda jacka är väl ok om man har något som skyddar mot nötning. På gata vill säga.

På gokartbana går det ju inte så fort och det kanske inte hinner nöta så mycket. Så i det läget skulle det vara kanon!!! Det var ju jävligt varmt ett tag där. Gjorde av med 4,5 liter vatten första gången.

Nackskyddet ser ju inte så dumt ut, skyddsmässigt iaf... Visst härstammar det från bilsportens HANS-skydd?

Möjligt. Det första för MC kom förra året från BMW och kostade över 5000:-. Nu finns det flera att välja på. Det billigaste som jag hittat kostar runt 2000:-.

Har hört att just nackskador är ovanliga vid MC olyckor, men det är å andra sidan den skada jag är minst sugen på...

Var en kille på forumet som berättade att han haft ett nackskydd på sig när han klotat på bana och åkt in i däcken. Smällen var så hård att vit färg från däcken färgat av sig på hjälmen. Han vågade inte tänka på vad som hänt med hans nacke om han inte haft nackskyddet.

Som du säger. Den skadan man minst är sugen på. Hur kompatibel är de hårda skydden med huvudrörelser, vet du det? Jag såg inget sånt på mässan för övrigt. Ska dit igen imorgon, kollar då. (Igår var jag där i jobbet med kunder. Imorgon privat med kastrullkommendanten.)

Är det inte meningen att man ska dra ett skinn över en sån där skyddsväst. Alltså att det mest är till för att få ordentligt med skydd och se till att de kommer på rätt plats. Annars så känns det ju som att sömmar och annat kanske är lite klent för att hålla och se till att skydden sitter på rätt plats vid en vurpa.

Litet min tanke också. Känns som om perforerad skinnjacka med skydd vinner. På gata iaf... Ska nog kolla runt litet efter en sån.

Som du säger. Den skadan man minst är sugen på. Hur kompatibel är de hårda skydden med huvudrörelser, vet du det? Jag såg inget sånt på mässan för övrigt. Ska dit igen imorgon, kollar då. (Igår var jag där i jobbet med kunder. Imorgon privat med kastrullkommendanten.)

Prövade BMWs skydd och man kan i princip head-banga med det på, plus att det är mycket lätt. Det är bara vid extrema / farliga vinklar som kanten på hjälmen tar i skyddets kant och förhindrar en katastrof.

Jag har en Skyddsjacka och har den under mitt skinställ. Bara att ta ut dom insydda skydden i skinstället så funkar det bra. köra utan ett skinställ utanpå känns bara korkat.

sorry om de e lite offtopic ,Vet att skinn är bättre när de gäller o glida på asfalt än textiljacka , Men hur bra är en Textiljacka egentligen ? .Tex : Beriks senaste jackor , är dom så pass bra att de inte går igenom ?
Funderar själv mest mellan skinjacka eller Textiljacka ,

Mvh F

Kommer inte ihåg vilken det var just nu, kan ha varit lindstrands textiljacka som enligt ett test skulle ha bättre slitstyrka än skinn. Var ett test i bike för ett ganska bra tag sen tror jag, där jämförde de textil- och skinnställ. För att en textiljacka ska kunna ge lika bra skydd måste den byggas upp med flera lager = bra textiljacka = dyr textiljacka.

Last edited:
Skyddsjackorna är väl mest avsedda för cross/enduro, dvs där det inte går så fort? (=lite nötning vid krasch)

Smälter inte skydden i en sån där jacka om man skulle dra omkull i lite fart? Mest avsett för cross/enduro och sånt.
Det finns hittills få saker som kan mäta sig med ett bra skinnställ.

Är det bara jag som har en sån under mitt skinställ? Jag tyckte aldrig att skydden som e insydda i mitt ställ satt riktigt där jag ville + att det var drygt att ha en separat ryggplatta. stället måste iofs vara lite större för att få plats med skyddsjackan.

Skyddsjackorna är väl mest avsedda för cross/enduro, dvs där det inte går så fort? (=lite nötning vid krasch)

"Skyddsjackan" är ingen jacka i sig, Du behöver alltså komplettera med textiljacka eller ett skinnställ, och som sagt plocka ut befintliga skydd ur jackan eller skinnstället.
Använder själv en Dainese "skyddsjacka" både på gat- och offroadåka. På bandagar använder jag ett racingställ utan skyddsjacka men med befintliga skydd, anledningen är att skyddsjackan inte skulle "gå in under" racingstället då det sitter som ett korvskinn, d v s som skinnställ skall göra :hihi

sorry om de e lite offtopic ,Vet att skinn är bättre när de gäller o glida på asfalt än textiljacka , Men hur bra är en Textiljacka egentligen ? .Tex : Beriks senaste jackor , är dom så pass bra att de inte går igenom ?
Funderar själv mest mellan skinjacka eller Textiljacka ,

Mvh F
En kompis gick omkull i våras med ett Dainese allväderställ och det gick igenom vid bl.a axeln. Det var väl inga värstinggrejer men definitivt inget som jag skulle klassa som skit heller (trodde jag). Väldigt många sömmar gav upp, ett av knäskydden hade hoppat ur byxan och hängde löst utanför byxan. Han klarade sig väldigt bra (endast ett skrapsår och lite ömhet) så grejerna gjorde sitt jobb, men stället va helt slut efter det. Farten var strax under 70km/h.

Nackskydd

Hur är det med nackskyddet då?

Någon som har ett sånt i kombination med ett vanligt skinnställ?

Sitter det bar eller blir det klumpigt?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...