Skyddsjacka vs vanligt skinnställ?

Enda jag tänker på med att ha en skyddsjacka är vad som händer då det kommer grus och skit mellan skydden när du glider! Ingen väg är direkt ren och det måste göra ordentligt ont/skada! Sen måste glidskyddet vara sämre rent teoretiskt!

Ska jag ha ett sånt har jag det under stället!

Hade samma instruktör på Tuvängen som hävdade att det var det enda man behövde och det var väl det enda fel han hade också tycker jag då han var grym instruktör!
 
En kompis gick omkull i våras med ett Dainese allväderställ och det gick igenom vid bl.a axeln. Det var väl inga värstinggrejer men definitivt inget som jag skulle klassa som skit heller (trodde jag). Väldigt många sömmar gav upp, ett av knäskydden hade hoppat ur byxan och hängde löst utanför byxan. Han klarade sig väldigt bra (endast ett skrapsår och lite ömhet) så grejerna gjorde sitt jobb, men stället va helt slut efter det. Farten var strax under 70km/h.



rekomenderar du personligen skinn då ? , Har aldrig haft skinn , när man har de måste de vara tight som ormskinn då ? ,
 
Finns det någon forskning ang skyddsutrustning och dess effektivitet?

Att det "känns" som att ett nackskydd är bra är en sak, men hur mycket nytta gör den egentligen?

Inte att klanka ner på just nackskydd, men hur många är det som skulle kunna räddas från allvarliga spinalskador/dödsfall med just ex nackskydd?

Känns som att skyddshysterin är omättlig medan forskningen verkar stå stilla. Mao så köper vi utrustning till ingen nytta, förutom för företagen som säljer prylarna.

Ex hjälmar. Finns det verklig olycksstatistik som säger att en glasfiberpotta hjälper mer än en plastdito? Att man får fram vissa resultat i ett labb är en sak, men hur ser det ut i verkliheten?
 
Last edited:
Jag har läst det i Bike om dom nackskydden.. Vet inte va man ska säga funkar det är det väl bra, men lite väl dyrt efter min smak!

Jag kör själv med en sån skyddsjacka, väldigt skön på sommaren men jag funderar på va man ska dra över tänker på en riktigt värm sommardag, skinn verkar obekvämt kör annars i allväderställ, men har funderar på att gå över till skinn pga bättre skydd om jag sätter mig på röven!
Några tips? Hur känns skinn framför textil en varm sommardag? Måste vara varmt!?
 
Var ju en av instruktörerna på Tuvängen som menade att det var skitbra med skyddsjackor.

Är du helt säker på att det handlade om ENBART skyddsjacka?
Om någon frågade mig om skyddsjacka var bra så skulle jag också säga "Skitbra!" men inte skulle jag tro att någon var dum nog att åka i en UTAN nötningsskydd utanpå. Jag tror och hoppas att det där var en missuppfattning.

/Instruktör som kör med skyddsjacka innanför skinnstället.
 
Är du helt säker på att det handlade om ENBART skyddsjacka?
Om någon frågade mig om skyddsjacka var bra så skulle jag också säga "Skitbra!" men inte skulle jag tro att någon var dum nog att åka i en UTAN nötningsskydd utanpå. Jag tror och hoppas att det där var en missuppfattning.

/Instruktör som kör med skyddsjacka innanför skinnstället.

Yes helt säker. Skyddsjacka + tröja "mer behöver man inte" slut citat.
 
Finns det någon forskning ang skyddsutrustning och dess effektivitet?

Att det "känns" som att ett nackskydd är bra är en sak, men hur mycket nytta gör den egentligen?

Inte att klanka ner på just nackskydd, men hur många är det som skulle kunna räddas från allvarliga spinalskador/dödsfall med just ex nackskydd?

...........?

När det gäller nackskydd så har ju försäkringsbolagen ett stort ekonomiskt intresse och tillgång till både forskning och verklig statistik. Allt detta visar tydligt nackskyddens effektivitet. Dock bör tilläggas att det jag vet rör BILAR.

Även "tävlingsorganisationen" FIA gör forskningar kring detta ämne och har kommit till samma slutsats. FIA har idag tyvärr bara ett alternativ i HNRS (Head and Neck Restraint System) som de godkänner och det är "HANS".

Leatt-Brace varianten sökte godkännande men har dragit tillbaka sin ansökan.
Varför vet bara företaget själva.
Inofficiellt fanns det synpunkter på skaderisken för strupe/hals då Leatt-Brace till skillnad från HANS omsluter hela halsen.
Men som skrivits innan, detta gäller i bilar.

Men man måste ta i beaktning att HANS är utvecklat direkt för bilar och inte har någon funktion för användande på Mc.

När det gäller Leatt-Brace tror jag det var precis tvärtom även om det förmodligen funkar bättre till bilar än vad HANS gör till Mc
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top