Skydd på sig själv men inte på den man skjutsar ??

Jag har haft passagerare några gånger utan kompletta skydd. Anledningen är enkel, jag har bara min egen utrustning (är ensamstående) och de som åkt med har inte haft egen utrustning då de inte haft mc eller någon nära med mc. Ibland har det gått att låna ihop utrustning men annars har det blivit till att leta upp så "grova" kläder som möjligt. Att de har en egen bra passande hjälm är dock ett måste.

Har man någon som ofta åker med, till exempel flickvän/pojkvän/sambo är det en självklarhet att man köper riktig utrustning åt dem. Men att hålla utrustning hemma när man inte vet vem som eventuellt kommer att åka bakpå funkar inte.

Jag brukar åka extremt defensivt när jag har någon bakpå, oavsett om de har fullgott skydd eller inte.

Klart dom ska ha skydd. Det finns alltid någon man kan låna utrustning av.
Att det inte alltid ser så snyggt ut är mindre viktigt.
Det är väl ändå inte därför dom vill åka?

Njut av våren!!

Om man inte kan låna brukar det funka fint med att hyra ett ställ.
Inte superbilligt, men helt klart värt det för att kunna slappna av lite mer, kostade drygt 300 för ett dygn tror jag.

Kanske inte är möjligt i mindre städer, men i götet funkar det bra. :tummenupp

BrandonW skrev:
2140507 Om man inte kan låna brukar det funka fint med att hyra ett ställ.
Inte superbilligt, men helt klart värt det för att kunna slappna av lite mer, kostade drygt 300 för ett dygn tror jag.

Kanske inte är möjligt i mindre städer, men i götet funkar det bra. :tummenupp

Var kan man hyra skinnställ i göteborg ?

edit: annars är det ett lite uttjatat ämne...det går inte att lära någon om de inte VILL lära sig. Jag såg en kille på en R6:a köra med t-shirt och shorts i dag...och det gick mer på bakhjulet än på båda och det kryssades i hög fart mellan bilarna. Jag undrar om han kännt svedan av ett ordentligt asfalteksem...tror inte det !!
Det mest irriterande var att han hade en hoj med nummerbottnar och siffror för att kunna köra SM stk600...hoppas det var nån som lånade den tillfälligt och inte en rutinerad RR-förare för det såg faktiskt lite illa ut.

Last edited:
Mulles skrev:
2140592 Var kan man hyra skinnställ i göteborg ?

Det ligger alldeles precis intill Roland Nilsson MC service som ligger på Friggagatan 22, ett stenkast från hållplatsen Svingeln. Det är en gör-det-själv-tvätthall för fordon. Det är bara att trava in o rycka tag i nån ansvarig på stället så hjälper dom till.

:crash

Prillan73 skrev:
2139414 VET att detta varit uppe förr............ang skydd o inte.........

Om man nu är "duktig" och har full skyddsmundering på sig när man är ute o kör hoj....vilket man SKA ha.............VARFÖR är det väldigt vanligt att den som åker bakpå INTE har det ??

Hur tänker man ?

Mötte på två par ikväll varav killarna hade skinnställ o allt.........tjejerna hade hjälm....den ena skinnjacka.........sen var det jeans,jacka,vanliga stövlar som tjejer har..............

OM det händer nåt........kan man leva med det då ?

nje men det handlar om pengar också.
jag har inte råd och lust att köpa skinnställ och grejer för 10 000 för att jag ska skjutsa ngn. kan bidra med hjälm!

men sen tänker jag inte köra runt med tjejen bakpå heller!

Minsta kravet är väl ryggskydd och hjälm.

Som min lärare på högstadiet sade efter ha sett massa ungdomar skjutsa runt sina polare på moppen där endast föraren har hjälm. "Då skall man låte den som åker med ha hjälmen och själv köra utan så kanske man kör lite försiktigare"

kAtanAmAn skrev:
2141083 nje men det handlar om pengar också.
jag har inte råd och lust att köpa skinnställ och grejer för 10 000 för att jag ska skjutsa ngn. kan bidra med hjälm!

men sen tänker jag inte köra runt med tjejen bakpå heller!

Det kanske inte måste vara så dyra kläder eller supersnygga.
Även ett äldre fult ställ för kanske 2000-2500kr är betydligt bättre än ett par jeans och tyg-jacka.

Tex.
Detta för 2500kr Skinnställ
eller detta för 2000kr Skinnställ

Hårn1 skrev:
2139758 Jag köpte ställ åt exet. Sen behöll jag grejerna när det tog slut..
Anpassar såklart tjejerna efter stället :tungan

jo så gjorde jag också dock är den nya lite större :näsblod

Har jag valt fel då?

Nemen seriöst kanske ska ut och åka lite idag första gången hon ska åka bakpå, hon bor 1 mil i från mig så jag tänkte låna en hjälm av en kompis och åka in till henne så får hon åka utan skydd :3freak jag själv tänkte glida i jeens och en mc jacka hjälm å båda ska ju ha handskar såklart. Verkar de dummt? (jävligt varmt idag också)

Jag:
Jacka (med ryggskydd)
Hanskar
Hjälm
Jeens

Hon:
Jacka (mc jacka med skydd)
hanskar
hjälm
Jeens

Prillan73 skrev:
2139414 VET att detta varit uppe förr............ang skydd o inte.........

Om man nu är "duktig" och har full skyddsmundering på sig när man är ute o kör hoj....vilket man SKA ha.............VARFÖR är det väldigt vanligt att den som åker bakpå INTE har det ??

Hur tänker man ?

Mötte på två par ikväll varav killarna hade skinnställ o allt.........tjejerna hade hjälm....den ena skinnjacka.........sen var det jeans,jacka,vanliga stövlar som tjejer har..............

OM det händer nåt........kan man leva med det då ?

Den som åker med mig, har full mundering, åkte idag med dottern, skinnställ med förstärkningar, kängor, ryggskydd handskar och integralhjälm. Sen har jag även ett goretex-ställ som jag kan låna ut när "större" personer vill åka med.

Allt el inget gäller för mig.

Vägrar

Jag VÄGRAR ha med passagerare utan skydd
här gäller det ALLTID
stövlar
Skyddsdräkt
Vantar
Hjälm

sen att storlekarna är stora är för stora är bättre än att ha en tunn tröja
Det kvittar om det är 45 grader ute..

Där med BASTA

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back