Skydd på sig själv men inte på den man skjutsar ??

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
pausar...
VET att detta varit uppe förr............ang skydd o inte.........

Om man nu är "duktig" och har full skyddsmundering på sig när man är ute o kör hoj....vilket man SKA ha.............VARFÖR är det väldigt vanligt att den som åker bakpå INTE har det ??

Hur tänker man ?

Mötte på två par ikväll varav killarna hade skinnställ o allt.........tjejerna hade hjälm....den ena skinnjacka.........sen var det jeans,jacka,vanliga stövlar som tjejer har..............

OM det händer nåt........kan man leva med det då ?

Packar alltid på tjejen så mycket jag kan (hon vill oftast inte ha dom extra kläderna), sen så köra jag som gustav 86 hela vägen tills hon kliver av.
Skulle inte kunna få en dag utan ångest i resten av mitt liv om nått hände med henne.

Håller med om att det känns fel, men kan samtidigt förstå detta.

Många som blir skjutsade kanske inte åker så ofta att dom köper egen utrustning.
Vi snackar tillfälliga "förbindelser" här.

Kanske inte så smart, men förståeligt.

Om man har ett stadigt förhållande, så tror jag dom flesta skaffar utrustning även till sin passagerare.
(Eller dom skaffar det själva.)

Hur många av oss hade komplett utrustning, innan vi visste att detta skulle bli vår hobby ?
(d.v.s. innan vi åkt första svängen)

Last edited:
Går det inte att ordna fram helmundering till tjejen så brukar jag själv bara ha stövlarna och jackan... Så tänker man liiiite extra på att köra lugnare. :)

F.ö. så är det väl bra att åtminstone en har skydd, om det nu är passageraren eller föraren.

Det är antagligen en ekonomisk fråga. Utrustningen är ju inte direkt gratis och inget man springer ner och köper på ICA så fort man har någon att skjutsa. Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag skjutsade någon utan ordentlig utrustning, speciellt om man ska utanför tätbebyggt område.

Skjutsar jag någon så får denne låna mina grejor. Vill inte ens tänka tanken om hur man skulle må vid ev vurpa med passgerare som inte har full skyddsutrustning på sig.

Min kompis försöker VARJE gång med "jag är okej med en fleecetröja" köret. Jag blir tvärbestämd. Skall folk åka bakpå min hoj så skall de banne mig ha en ordentlig jacka med skydd ÅTMINSTONE.
Kan inte predika om brallor då jag inte alltid har fullt ställ själv då jag kör inom stan. På längre turer är det inte en chans att de får sitta bakpå utan full mundering.

Passageraren blir genast MITT ansvar såfort de sätter sig bakpå MIN hoj. Villl de inte ha på sig grejorna så får de inte åka.

Last edited by a moderator:
Såg någon stjärna igår vid Tuve (GBG) som var fullt munderad, men killen som satt bakpå hade inga skyddskläder på sig alls, inte ens hjälm :kocko

Har varit med om att :tuttar som åker bakpå INTE VILL ha full skyddsutrustning "å det är så jobbigt att gå omkring med skinnställ" "jobbigt att ta av och på" etc och tjatar och vill åka med ändå och att den som skjutsar låter pesonen åka med i alla fall. Tråkigt för jag vet vilka oerhörda konsekvenser det kan få. Alternativt åker med "tills vi har skaffat", "får råd"

Last edited:
Nursey skrev:
2139531Passageraren blir genast MITT ansvar såfort de sätter sig bakpå MIN hoj. Villl de inte ha på sig grejorna så får de inte åka.
Helt rätt! :Bugar :tummenupp
Dessutom är det svårt att åka med, det märks en jävla skillnad om passageraren är van eller inte. Gör passageraren något konstigt, eller lutar emot i en kurva så kan det sluta riktigt illa! Så kör inte fort å aktivt med folk som är ovana att åka bakpå! :mattias Och gå igenom lite hur det funkar innan ni sticker!

Jag köpte ställ åt exet. Sen behöll jag grejerna när det tog slut..
Anpassar såklart tjejerna efter stället :tungan

Det absolut värsta är väl ändå vuxna människor i full mundering som skjutsar sina barn iförda jeans, tröja & cykelhjälm. Hur f*n tänker dom??? :4skrika

Dom jag skjutsar brukar tycka det är kul att ta på sig skinnställ. Det är något nytt och killarna tycker dom ser såååå tuffa ut. Har mitt gamla plus ett cheyställ att erbjuda.
En grei som jag kan rekommendera är att gå till uff/myrorna och köpa ett begagnat skinnställ för skjutsning.
Problemet är att folk är olika stora. Har inte $ att tjöpa kläder i varje storlek.

betsy skrev:
2139830 Det absolut värsta är väl ändå vuxna människor i full mundering som skjutsar sina barn iförda jeans, tröja & cykelhjälm. Hur f*n tänker dom??? :4skrika

Troligen så har dom ingen större vetskap om skadorna som kan uppkomma i tex. 50km/h eller 70km/h.

Många kanske tror att 50km/h inte är så farligt, dom kanske tror att max ett litet skrapsår stort som en 10-krona är det som händer.

Skulle dom se bilder där hojar kraschat(utan skyddskläder alltså) i tex. 50km/h eller 70km/h och se de otrevliga skadorna skulle dom troligen ändra sina åsikter.

Jag har sett massor av bilder där sporthojspiloter har vurpat i endast 50km/h utan skyddskläder och skrapskadorna har varit j****** otrevliga.

Last edited:
burner skrev:
Jag har sett massor av bilder där sporthojspiloter har vurpat i endast 50km/h utan skyddskläder och skrapskadorna har varit j****** otrevliga.

Jag har sett hur många sånna skador som helst på kirurgen. Det värsta jag såg var nog en tjej som suttit bakpå som hade fått sitt ben "de gloved" som de kallade det.

Hon hade fastnat i antingen hojen eller lastbilen som de klotade in i och dragits ut med vägen en god sträcka och skinnet på benet hade DRAGITS av(ut och in)...som en tajt handske som dras ut och in då man tar av den :gnissla

Underliggande muskler och vävnader var helt förstörda och tjejen var nere på operation ca 3 ggr per vecka för att evakuera död vävnad (muskelvävnad)..tillslut hade hon nästan bara benstommen kvar. Vet inte om det blev amputation tillslut men jag skulle tro det.
Vi grät när vi assisterade för hennes operationer. Hon var inte ens 20 år.

Jag gjorde tvärtom när jag träffade nån som ville åka med, hon fick ta min utrustning medan jag kom i nån mc-jacka å ryggskydd. :näsblod

betsy skrev:
2139830 Det absolut värsta är väl ändå vuxna människor i full mundering som skjutsar sina barn iförda jeans, tröja & cykelhjälm. Hur f*n tänker dom??? :4skrika

Jag så ett ordentligt UFO för ett par dagar sedan, han hade 2st ungar på hojen, en bak och en fram på tanken (mellan armarna). :va

Detta var på morgonen mitt i rusningstrafiken, förmodligen skulle han "bara" köra den mindre knodden till dagis och den äldre till skolan...

Det skulle räcka med en kraftig inbromsning så skulle ungen på tanken flyga som en vante för F*N....och självklart var det cykelhjälmar som enda skydd.

Fredr28 skrev:
2139995 Jag så ett ordentligt UFO för ett par dagar sedan, han hade 2st ungar på hojen, en bak och en fram på tanken (mellan armarna). :va

Detta var på morgonen mitt i rusningstrafiken, förmodligen skulle han "bara" köra den mindre knodden till dagis och den äldre till skolan...

Det skulle räcka med en kraftig inbromsning så skulle ungen på tanken flyga som en vante för F*N....och självklart var det cykelhjälmar som enda skydd.

Äh har du aldrig varit i asien? Där kör dom hela familjen på moppen :tungan

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back