Skruv rakt in i bakdäcket - laga eller byta?

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -03
Skulle ut och ta en sväng med hojen idag och upptäckte något som fick mig att sprudla och hoppa av glädje (ironi):huvet! En vacker lång incestavlad skruv hade letat sig in i mitt bakdäck.

Hade halvpunka vid det laget och drog ut skruven varpå all luft pös ur däcket...

Det som gör mig mest irriterad är två aspekter, dels att det kunde inte komma mer olägligare med påskvecka då alla har stängt exakt överallt och dels att bakdäcket var som helt nytt. :mad::mad:

Min fråga är, byta eller laga inifrån hos en däckkille på söder här i Stockholm? Rekommenderas "Wheeler Dealer"? De tar dock bara in hjulet i sig och inte hojen.

Bifogar en bild så ni får hjälpa till och avgöra.
Kommentarer som innehåller meningslösa inputs undanbedes snällt.:)

Bifogat

• punka.jpg
    punka.jpg
    57.9 KB · Visningar: 333
Last edited:
Skulle inte rekommendera lagning av mc däck utan någon form av information gällande det från däcktillverkare, STRO eller motsvarande.

Alla representanter från olika däckmärken jag stött på rekommenderar inte lagning utifrån utan däcken skall pluggas från insidan. Att plugga från utsidan är bara fort och fel och jag har säkert sett hundratals tveksamt lagade bildäck. När biläck rullas med lågt eller inget ringtryck börjar dom nötas på sidan av däcket och detta går fort, kan räcka med tiotal meter. Det jag grundar "tveksam lagning" på är att man ser detta spår på sidan av däcket som gå runt hela vägen, delar av texter/mönster är ofta borta. Däck som sitter monterade med denna typ av skada kan man ofta finna en strumpa i = lagning från utsidan.

Lagning utifrån är bara fort och fel, snålhet samt okunskap.

Tar man av ett däck från fälgen med detta spår på däcksidan som i sig inte ser så farligt ut blir man ofta förvånad vad man hittar i däcket. När jag knådade däck var det så gott som ingen kund som gnällde över att jag dömde ut däcket när jag visade hur det såg ut inuti. Det ligger i bästa fall några deciliter gummirester inuti däcket, ibland mer och inte allt för sällan en halv skruv eller spik. Korden har ofta blottats på insidan och mer än en gång sparkade man iväg däcket i vrede efter att ha råkat ut för en ofrivillig akupunktur.

Lagning av däcket med plugg inifrån är en liten konst i sig, inte så avancerat men kräver viss vana och skicklighet. Det vanligaste problemet är att skruven eller vad det nu gäller har kommit in snett, sen ska naturligtvis ytan ruggas upp och bra produkter som lim och plugg användas. De däck som går att laga har allt som oftast tappat ur luften när fordonet varit stillastående och då aldrig rullat med alldeles för lågt ringtryck.

De största riskerna med fullagning utifrån är alltså:

Däcket monteras inte av från fälgen för kontroll av skadan på insidan samt om rester från det som punkterat däcket finns där.

En plugg inifrån har en hatt för att med hjälp av lim sluta tätt runt skadan, strumpan som skjuts i utifrån har inte detta skydd. Risken är att luft kommer in i skadan och luftfickor bildas mellan däcklagrerna, detta kan leda till en däckexplosion.

STRO har/hade en tabell som anger hur stor skada kontra hastighetsklassningen som är tillåten att laga på däcket, storleken anges i mm. Kommer inte ihåg hurvida belastningsindex togs med i den beräkningen.

Nåväl detta handlade om bildäck, var några år sedan jag bläddrade i däckbibeln så jag är inte helt uppdaterad hur de ställer sig till däcklagning och mc däck.

Tar ca 10-15 sekunder att fixa och man behöver inte ta av hjulet

Nästan alla verkstäder gör det men de är inte rekommenderat att göra det :tummenupp

Skulle inte rekommendera lagning av mc däck utan någon form av information gällande det från däcktillverkare, STRO eller motsvarande.

Alla representanter från olika däckmärken jag stött på rekommenderar inte lagning utifrån utan däcken skall pluggas från insidan. Att plugga från utsidan är bara fort och fel och jag har säkert sett hundratals tveksamt lagade bildäck. När biläck rullas med lågt eller inget ringtryck börjar dom nötas på sidan av däcket och detta går fort, kan räcka med tiotal meter. Det jag grundar "tveksam lagning" på är att man ser detta spår på sidan av däcket som gå runt hela vägen, delar av texter/mönster är ofta borta. Däck som sitter monterade med denna typ av skada kan man ofta finna en strumpa i = lagning från utsidan.

Lagning utifrån är bara fort och fel, snålhet samt okunskap.

Tar man av ett däck från fälgen med detta spår på däcksidan som i sig inte ser så farligt ut blir man ofta förvånad vad man hittar i däcket. När jag knådade däck var det så gott som ingen kund som gnällde över att jag dömde ut däcket när jag visade hur det såg ut inuti. Det ligger i bästa fall några deciliter gummirester inuti däcket, ibland mer och inte allt för sällan en halv skruv eller spik. Korden har ofta blottats på insidan och mer än en gång sparkade man iväg däcket i vrede efter att ha råkat ut för en ofrivillig akupunktur.

Lagning av däcket med plugg inifrån är en liten konst i sig, inte så avancerat men kräver viss vana och skicklighet. Det vanligaste problemet är att skruven eller vad det nu gäller har kommit in snett, sen ska naturligtvis ytan ruggas upp och bra produkter som lim och plugg användas. De däck som går att laga har allt som oftast tappat ur luften när fordonet varit stillastående och då aldrig rullat med alldeles för lågt ringtryck.

De största riskerna med fullagning utifrån är alltså:

Däcket monteras inte av från fälgen för kontroll av skadan på insidan samt om rester från det som punkterat däcket finns där.

En plugg inifrån har en hatt för att med hjälp av lim sluta tätt runt skadan, strumpan som skjuts i utifrån har inte detta skydd. Risken är att luft kommer in i skadan och luftfickor bildas mellan däcklagrerna, detta kan leda till en däckexplosion.

STRO har/hade en tabell som anger hur stor skada kontra hastighetsklassningen som är tillåten att laga på däcket, storleken anges i mm. Kommer inte ihåg huruvida belastningsindex togs med i den beräkningen.

Nåväl detta handlade om bildäck, var några år sedan jag bläddrade i däckbibeln så jag är inte helt uppdaterad hur de ställer sig till däcklagning och mc däck.

Ser bra ut har dock aldrig övervägt att få det lagat från utsidan, han killen jag pratade med som har firma här i Stockholm sade själv att han först kollar på däcket om det går att laga och isåfall lagar inifrån, då han var väl införstådd vilka hastigheter mitt däck kan vara med om så att säga.

Tar ca 10-15 sekunder att fixa och man behöver inte ta av hjulet

Nästan alla verkstäder gör det men de är inte rekommenderat att göra det :tummenupp

Mailat med några verkstäder och de gör inte det på grund av "säkerheten"..
Förstår att det inte är rekommenderat men det är så splittrat, vissa är för och vissa är emot, och då menar jag folk som har gjort det och kört bana/gata efteråt.

Last edited:
På en Virago 250... Ja vaffan.

På en R1 som körs som det är tänkt? Aldrig i livet!

Förstår att det inte är rekommenderat men det är så splittrat, vissa är för och vissa är emot, och då menar jag folk som har gjort det och kört bana/gata efteråt.

Det är klart att det GÅR. Det kan tom som du säger gå bra att köra bana med.

Frågan är om det är värt konsekvensen av vad som händer om det inte går?

Last edited:
anledningen till varför det är 2 läger i frågan är att alla människor gör olika riskbedömningar..

Att laga framdäcket med plugg utifrån tycker jag är lite si o så med.
Men bakdäcket har jag lagat många gånger enbart med plugg från utsidan.

Har hört många som säger att det kommer explodera mm..
I värsta fall får du en pyspunka...

Har kört med allt från smältfilm och punkasprej i bakdäcket.

Anledningen att firmor inte vill laga är att om du av någon anledning klotar så kan de få problem.

På en Virago 250... Ja vaffan.

På en R1 som körs som det är tänkt? Aldrig i livet!

Det är klart att det GÅR. Det kan tom som du säger gå bra att köra bana med.

Frågan är om det är värt konsekvensen av vad som händer om det inte går?

CBR 929 funkar o laga :tummenupp

Nä men seriöst vilka konsekvenser har man att vänta?

Last edited:
svider det inte i plånboken av att köpa ett nytt bakdäck: gör det.

jag skulle nog dock överväga att laga bakdäcket ifall liknande hände mig. Living on the edge :D

Mailat med några verkstäder och de gör inte det på grund av "säkerheten"..

Jag har kört drifting och farter över 160km/h med ett "fixat" däck, funkade hyfsat dock inget jag skulle rekommendera att köra hoj med...

Förra sommaren råkade jag ut för precis samma sak som dig, med en skruvj--el rakt in i bakdäcket. Då jag för tillfället hade satt på ett precis nytt PR2, som rullat ungefär 20 mil, valde jag att laga med plugg från insidan. Vet tyvärr inte hur bra det håller i längden, eftersom jag ungefär 50 mil senare fick ytterligare en skruv i däcket :död
Vågade inte köra med två lagningar precis brevid varandra, så det blev ett nytt bakdäck istället.

Jag fick lagat mitt bakdäck efter att jag kört på spik från en spikpistol. Firman lagade däcket från insidan och sen körde jag på det däcket tills det var helt slut. Inget problem alls. Iof på en effektsvag ER6:a o ingen R1:a, men inte vill man vurpa med en sån heller.

Går faktiskt i samma tankar som du, jag krängde på ett nytt bakdäck på min hoj körde ca 4mil parkerade och när jag kom ut morgonen efter så var däcket platt.
Det visade sig att jag hade kört på något och fått pyspunka på mitt nya däck. Jag har krängt av det däcket och satt på ett nytt men känns så där att slänga ett däck som bara har rullat 4 mil.
När jag krängde av däcket så tog det firman an bra stund innan dom överhuvudtaget hittade var hålet var.
Funderar på om jag ska ta med däcket till en däckverkstad och se om dom inte kan laga det faktiskt.

Jag har kört drifting och farter över 160km/h med ett "fixat" däck, funkade hyfsat dock inget jag skulle rekommendera att köra hoj med...

Okej, varför inte då?

Här finns en del erfarenheter: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=181785
I pollen är det 1,35% som har haft problem med lagningar! Känns ganska tryggt mao :tummenupp

Haha tack för referensen, dock gillar jag dem 17% som "inte testat men HÖRT att det inte är bra" :yoparty

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...