Skruv rakt in i bakdäcket - laga eller byta?

var sitter din metallhatt?

attachment.php

Typ här, jag bär dock inte hatt:

http://www.svepang.se/picview.asp?pid=168

Den modellen du visar torde vara till det bättre men någon fullgod vulkanisering blir det inte oavsett genom kord och utan slutet tryck.

Humor:

"Motorcycle Tire Installation

Tips & Warnings

Never patch or repair a motorcycle tire. If there is a problem with your tire, then change it for a new one."


ehow.co.uk

"How to Repair Motorcycle Tires"

ehow.co.uk

Från samma sida :D

Förklaringen följer dock under länk två:

"Plugged tubeless tires are temporarily fixed. The tire should be replaced or repaired by a professional as soon as reasonably possible. Driving on the tire is fine, as long as speeds are held to 55 mph or less, and the distance traveled is kept under 100 miles."
 
Last edited:
Typ här, ......]

De va en lustig sak du hittat har aldrig sett någon sån tidigare.
Men fattar inte ved meningen med att dra ut spiket som orsakat punkteringen och sen dra i en metallspik med en gummilapp i toppen..
Då funkar väl vanligt lagningslapp för cyklar lika bra och de är utan metallspik..
 
De va en lustig sak du hittat har aldrig sett någon sån tidigare.
Men fattar inte ved meningen med att dra ut spiket som orsakat punkteringen och sen dra i en metallspik med en gummilapp i toppen..
Då funkar väl vanligt lagningslapp för cyklar lika bra och de är utan metallspik..

Hehe, som sagt det är en "hatt" eller en strut om du så vill. Under där är gummit precis som på den du bifogade. Hattstruten är bara till för att man ska få genom gummit. Om du tar på dig glasögonen så ser du skarven och att det är tunn metall vikt runt gummit.
 
Fick jag en skruv i däcket skulle jag utan tveka ta det till en däckmoj, fixa gummiplugg enligt konstens alla regler och sen köra vidare lika glad som tidigare.

Helt fantastiskt vad en del hittar på teorier för att påvisa att det är helt livsfarligt att plugga ett däck. Risken är fan minimal att något går snett med en sådan lagning. En plugg trycks inte inåt. Den trycks utåt eftersom de flesta kör med luft i sina däck.

Jag har sett lagningar som är betydligt mer omfattande än en spik genom däcket. Utan att man har kasserat däcket.

Dessutom, skulle mot förmodan något hända med pluggen så tappar du inte trycket snabbare än vad du skulle gjort utan plugg. Ett däck som tappar tryck sakta och börjar överhetta på grund av det kommer de allra flesta märka av att något inte längre står rätt till.
 
Fick jag en skruv i däcket skulle jag utan tveka ta det till en däckmoj, fixa gummiplugg enligt konstens alla regler (Som är?) och sen köra vidare lika glad som tidigare.

Helt fantastiskt vad en del hittar på teorier (Vilken teori?) för att påvisa att det är helt livsfarligt att plugga ett däck. Risken är fan minimal att något går snett med en sådan lagning (Påstående som du bygger på?). En plugg trycks inte inåt. Den trycks utåt eftersom de flesta kör med luft i sina däck. (Hur stort tryck blir det på en femkronas storlek kontra ingående tryck under 230-300kg i xxx-hastighet?)

Jag har sett lagningar som är betydligt mer omfattande än en spik genom däcket. Utan att man har kasserat däcket. (Vilken fakta ger det? Jag har sett folk som på egen hand sytt ihop ett bilbälte, är det bra då?)

Dessutom, skulle mot förmodan något hända med pluggen så tappar du inte trycket snabbare än vad du skulle gjort utan plugg. (Helt självklart i alla situationer?) Ett däck som tappar tryck sakta och börjar överhetta på grund av det kommer de allra flesta märka av att något inte längre står rätt till.

Var det aftonbladet eller expressen du hitta denna exceptionella information? :tummenupp
 
Var det aftonbladet eller expressen du hitta denna exceptionella information? :tummenupp

Nä men ser man på lite spydigheter, det var faktiskt i Plus på aftonbladet jag var helt övertygad om att dina teorier kom ifrån.

I mitt fall är det många år sedan jag arbetade med däck. Men erfarenheterna finns kvar. Det höll då och håller nu. :såjaponken

Dina teorier om vad som kan gå snett är ju bara för märkliga. Sitter man och läser en ding ding värld tillräckligt mycket kanske man krymper sin komfortzon såpass att allting i stora stygga världen känns farligt.

Hursomhelst, en plugg kan antingen limmas eller varmvulkas på plats, Varmvulkar man den blir den helt homogen. Limmar man den blir den praktiskt taget homogen. Jag har själv både pluggat och nödlagat med punkaspray. Pluggen litar jag på och punkasprayen tar jag mej hem på!
 
Nä men ser man på lite spydigheter, det var faktiskt i Plus på aftonbladet jag var helt övertygad om att dina teorier kom ifrån.

Spydigheter? Hehe nä nä sånt bjuder jag inte på när det är helgdagar o fint väder. Om du nu varit i branschen torde du veta att någon som varmvulkar ett däck är lätträknade. Jag ser inga problem till däcklagning som en temporär lösning för att ta sig hem/till verkstan men nu var det inte det frågan gällde.

Det enda jag rekommenderar från första svaret är:

"Skulle inte rekommendera lagning av mc däck utan någon form av information gällande det från däcktillverkare, STRO eller motsvarande."

=

Sunt förnuft istället för att rådfråga internet med allehanda svar om hur det kanske och eventuellt ligger till. Hade någon varit så pass vass och faktiskt kollat det så kan man se att vissa tillverkare inte säger blankt nej till lagning om man tar hänsyn till den lista av punkter som ska uppfyllas. I.o.m. att inte en enda i tråden haft en tanke på detta bevisar min ståndpunkt i den rekommendationen.

Så upp med mungiporna, läs ditt svar igen och fundera hur pass yrkesmässigt det känns. Tycker du det skiljer sig våra värderingar.
 
Jag har lagat däck från insidan och tillomed med den gamla varianten då man inte enns tar av däcket på bil (detta va länge sen) på däck firma, Dessa däck exploderade inte eller så, Mina däck va inte så slitna då vi fixa dessa.

Jag belasta dessa mycket då ja använde mina fordon. Bil/mc inte fick ja punka men däck mönstret tog slut :) :tummenupp

Tror TS redan har fått svar i denna tråd :7peta

3 sidor :sissy öht what ?? :tummenupp

//Robin
 
Jag förstår inte vad ni talar om ? metall hölje, vulkanisering i hålet:va

I däcket har man tryck och det gör att gummihatten trycks mot däckets insida. Hålet är kanske 3-4 mm och gummihatten ca 30-40mm hur skall den kunna tryckas ut :va

Skulle man råka köra på en spik så illa att den trycker just på hålet och det mot förmodan skulle få pluggens centrum att lyftas så kommer karften från lufttrycket i däcket öka med kvadraten på diametern som vulkiningen släpper vid.

Skulle det gå så illa så att det släpper nästan ute vid hattkanten så blir den motverkande kraften vid 2,5bar i däcket

25 x pi x 4^2*/4 = 314 N

Nu är det så att gummihatten är rejält fastvulkad i däcket vilket ger bättre hållbarhet, skydd mot pyspunka, att hatten ramlar ur om man släpper ut luften och att den glider i sidled om tappen skulle försvinna.

Enda anledningen till att man skulle byta däcket är att man inte vet om någon kord skadats.

Mina 2 cent

NMH.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top