Skruv rakt in i bakdäcket - laga eller byta?

Okej, varför inte då?

Jag gissar på att han inte drifta bland diken, träd, stenar, vajerräcken, långtradare, bussar, tåg, spårvagnar, bilister/taxibilar, älgar, rådjur, vildsvin, grävlingar, potthål, grus, glas, staket, lyktstolpar, busshållplatser och arga bonden som backar ut traktorn.

Kanske.

Det däcket small först ;)

Men det däcket var ändå slut när det small :glömdet

Problemet är att motorcykeldäckets (sportivo) stomme är förhållandevis hård jämfört med ex ett bildäck. Pluggen slipas av i takt med däcket naturligtvis och risken är att gummit pluggen består av (som för övrigt kanske inte är tänkt för de temperaturer ett mc-däck uppnår) blir hårdare vid kallt däck eller rentutav smälter vi varmt däck. När det är lite eller inget gummi kvar så kan det bli strul när det enda mjuka på ytan är pluggen = plopp och pang.

Jag fick lagat mitt bakdäck efter att jag kört på spik från en spikpistol. Firman lagade däcket från insidan och sen körde jag på det däcket tills det var helt slut. Inget problem alls. Iof på en effektsvag ER6:a o ingen R1:a, men inte vill man vurpa med en sån heller.

Jag bytte bakdäck med liknande problem på en XT 660 X var däcket gått 200 mil och kanske hade hållt 50 mil till men absolut inte mer och den hojen har 40-50 hästar?

Effekt har inget att göra med vägegenskaper på en hoj, gummiblandningen på hojen är mer avgörande och sitter gummitutan nere i mönstret så spelar det knappast någon roll?

Vi kanske ska rådfråga Patrik F i Haninge? Om inget annat så kränger han ju däck till vardags?

CBR 929 funkar o laga :tummenupp

Nä men seriöst vilka konsekvenser har man att vänta?

Pysis med allt vad det ger ut ur sviestadböjen, depåkurvan eller parisaren kan nog göra rätt ont :näsblod

CBR 929 funkar o laga :tummenupp

Nä men seriöst vilka konsekvenser har man att vänta?

Mao..

Hade du velat testa vad som händer om spiken släpper i 200+? Eller vad som händer när ringtrycket sjunker och däcket överhettar helt oväntat?

Last edited:
Jag bytte bakdäck med liknande problem på en XT 660 X var däcket gått 200 mil och kanske hade hållt 50 mil till men absolut inte mer och den hojen har 40-50 hästar?

Effekt har inget att göra med vägegenskaper på en hoj, gummiblandningen på hojen är mer avgörande och sitter gummitutan nere i mönstret så spelar det knappast någon roll?

Vi kanske ska rådfråga Patrik F i Haninge? Om inget annat så kränger han ju däck till vardags?

Nä, såklart att inte effekten spelar roll för vägegenskaperna. :död
Menade med den meningen att jag inte gjorde några 300km/h med ER6:an efter punka-lagningen. (eller med helt däck heller, men ändå) Är trådskaparen en kamikazepilot av rang kanske ett däckbyte vore på sin plats ändå, det var så jag menade.

Minns inte hur många mil mitt däck hade gått när jag fick punka, men det höll ca 1200 söndagsmil totalt iaf (Metzeler Z6).

Nä, såklart att inte effekten spelar roll för vägegenskaperna. :död
Menade med den meningen att jag inte gjorde några 300km/h med ER6:an efter punka-lagningen. (eller med helt däck heller, men ändå) Är trådskaparen en kamikazepilot av rang kanske ett däckbyte vore på sin plats ändå, det var så jag menade.

Minns inte hur många mil mitt däck hade gått när jag fick punka, men det höll ca 1200 söndagsmil totalt iaf (Metzeler Z6).

:drömdäck!
Inget däck håller de milen på en XT.....
Men hur som helst så är jag med i ditt resonemang. :bow

lägg i en slang ?

Dålig idé. Friktionen mellan slang och däck uppe i lite fart får hela härligheten att överhetta snabbt, kaboom! Det funkar på motarder med ekerfälgar eller classichojar, men en 200kg superbike är no no...

Problemet är att motorcykeldäckets (sportivo) stomme är förhållandevis hård jämfört med ex ett bildäck. Pluggen slipas av i takt med däcket naturligtvis och risken är att gummit pluggen består av (som för övrigt kanske inte är tänkt för de temperaturer ett mc-däck uppnår) blir hårdare vid kallt däck eller rentutav smälter vi varmt däck. När det är lite eller inget gummi kvar så kan det bli strul när det enda mjuka på ytan är pluggen = plopp och pang.
Med tanke på att en riktig plugg som man lagar däck med ser ut som en svamp, där hatten är stor som en femkrona, så lär man ha nött bort ganska mycket däck för att den ska kunna åka igenom hålet :rolleyes: Dessutom vulkas hela pluggen fast i däcket.

Med tanke på att en riktig plugg som man lagar däck med ser ut som en svamp, där hatten är stor som en femkrona, så lär man ha nött bort ganska mycket däck för att den ska kunna åka igenom hålet :rolleyes: Dessutom vulkas hela pluggen fast i däcket.

Genom hålet? :D Vakna nu, risken jag beskrev är ju att pluggen trycks in i däcket och inget annat. Mindre risk med plugg och desto större med strumpa. Sen om man alltid kör runt på slät betong så går det väl bra men så ser det ju inte ut på vägarna =)

Pysis med allt vad det ger ut ur sviestadböjen, depåkurvan eller parisaren kan nog göra rätt ont :näsblod

Mao..

Hade du velat testa vad som händer om spiken släpper i 200+? Eller vad som händer när ringtrycket sjunker och däcket överhettar helt oväntat?

Lätt jag kör inte på den banan:näsblod
Nä men allvarligt så förstår jag oron på ett framdäck där du inte vill tappa framdäcket pga bromsningen kan bli lidande.
Men bakdäcket behövs inte så mycket vid inbromsning.
Och om nu du får en pyspunka så märks det ganska snabbt att den svampar till.

Missförstå mig rätt man ska aldrig låta föremålet som skadat däcket sitta kvar då detta kommer bli problem.
Likaså bör ett "platt däck" som körst med punka undersökas på insidan.
Men när punkan hänt stillastående så är detta inget problem.

Pluggning på insidan är juh klart de bästa ( undrar om det någonsin blivit dåligt) men jag kränger inte av ett däck med pyspunka utan kör igenom en gummikorv från utsidan och kör sen.

En annan självklarhet är att corden i däcket inte ska vara skadad, men när något spetsigt går igenom däcket så hittils inte sett någon cord skada.

Är man ändå nojig ... plugga däcket o öva börn out...

Genom hålet? :D Vakna nu, risken jag beskrev är ju att pluggen trycks in i däcket och inget annat. Mindre risk med plugg och desto större med strumpa. Sen om man alltid kör runt på slät betong så går det väl bra men så ser det ju inte ut på vägarna =)
Fast pluggen funkar ju inte som en spik som bara trycks in i hålet, den vulkas ju ihop med gummit i däcket, mao blir det en homogen massa, precis som när däcktillverkaren lägger på olika lager av gummi i däcken.

Jag fick en spik i bakdäcket på min gsxr1000-03 klart intressant i kurvor i 200+ men förvånandsvärt stabilt. I med punkteringsprej. Körde 70km/h i ca tre mil stannade o kollade däckstryck och att det inte pös mer. Sen körde jag som vanligt, toppfart bana osv...... lever ju fortfarande och märkte absolut ingen skillnad. Gjort likadant med mina sportbilar. Kommer fortsätta med det.

Fast pluggen funkar ju inte som en spik som bara trycks in i hålet, den vulkas ju ihop med gummit i däcket, mao blir det en homogen massa, precis som när däcktillverkaren lägger på olika lager av gummi i däcken.

Hatten på pluggen visst men inte nödvändigtvis själva pluggenomföringen i hålet. För att få igenom pluggen med minsta möjliga hål så sitter det en tunn metalltratt runt gummit och på så vis kan man trycka pluggen genom däcket för att sedan dra den på sin plats = i genomföribgen sker inte mycket till vulkanisering. Alltså sitter hatten fast mot insidan, vilket tryck står de mot? Nu är det ju lite extremfall med så slitna däck men o andra sidan så behöver det ju inte vara nuvarande ägare som låtit laga däcket och folk är ju alltid jätteduktiga och har stenkoll på att se efter sina däck rent generellt.............. eller? :tummenupp

var sitter din metallhatt?

attachment.php

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma