MickeZX7R
Posör
*informativ text*
- Thank´s a million!
(lär väl dyka upp följdfrågor på detta, som utmanar ditt tålamod..)
Högkompskolvar är svindyra, vad jag sett. Kräver de inte någon borrning eller liknande adaption dessutom?
*informativ text*
- Thank´s a million!
(lär väl dyka upp följdfrågor på detta, som utmanar ditt tålamod..)
Högkompskolvar är svindyra, vad jag sett. Kräver de inte någon borrning eller liknande adaption dessutom?
Högkompskolvar passar bolt on i cylindern de är bara överdim kolvar som kräver borrning. Du far nog efter att smidda kolvar kräver större spel än gjuten kolv som de flesta org kolvar är gjord av. Köper man överdim kolvar följer lapp med om borrstorlek eller så står de på tillverkarens hemsida.
Här har du wiseco kolvar överdim 2mm = 75mm borr och där har de satt komförhållandet till 13:1 så de är nog ett bra värde. De är inte direkt svindyra men de är dyra att kosta på en så gammal maskin. De finns inte org dim hos wiseco. Har din maskin Nikasilfoder eller stålfoder?
https://www.ebay.com/itm/Wiseco-Top...h=item4d602d2c99:g:qocAAOSwxGRZfsa1:rk:5:pf:0
För att bekräfta om toppen är planad tidigare. Går det inte att mäta totala höjden på den? Måste ju finnas mått på höjden original?
Ställ sedan en kolv i tdc och häll i lättflyktig olja typ tvåtaktsolja eller atf olja. Täta glipan runt kolv mot cylinder med fett så ingen olja rinner ner förbi kolvringarna torka bort allt överflödigt fett så de inte påverkar volymen.
..häll i oljan ända upp i toppen på tändstifts gängan räkna sedan bort gängans volym typ 1,5 cl gissar jag.
Du måste ta en ny bild så man ser hur de slipat runt styrningarna. Men även om de ser bra ut runt styrningar är de omöjligt att säga hur de slipat innan ventilsätena och ev om de slipat i sätena.
Insugskanalerna ser bra ut i ytan,,runt 80 korns sandpappers slipyta är perfekt. De ser ut som typ 60-80 korns slipyta så de är bra. Utblåset slipar jag numera till liknade yta något finare typ 100korn slipyta. Jag finslipade utblåset förr men ju mer jag läst om portning desto grövre yta har de blivit (på äldre toppar). Tanken med grov yta på utblås är att sot ska fastna lättare i döda fläckar, sotet ska sota igen där de behövs som mest typ där flödet är dåligt så kanalen formar sig själv med tiden. En fördel till med sot i utblåset är att de isolerar cylindern från strålvärme från de avgaserna så toppen kan gå lite svalare är tanken. Finslipad yta är nog bättre än grov yta om man är säker på att kanalen är helt hundra % rätt formad, typ ju nyare maskin desto mer troligt är kanalerna bra utformat. Din gamla maskin har garanterat inte optimal kanal så där skulle jag köra grovslipad yta även på utblås.
- Om så lite som ev. mängd överflödigt fett är viktigt för att få exakt volym...är det då inte jätteviktigt att få exakt volym på tändstiftsgängan...som rimligen är en väldigt större felkälla om den inte är exakt?
Obs! Teoretiskt resonemang följer:
Ang finslipat eller grovslipat så har jag hört/läst att en grövre yta är bättre än en slät yta då grovheten ger mikroturbulens i gasflödet närmast kanalens väggar vilket ska jämnare fyllnad av cylindern och att gasvolymen inte ”häftar” mot väggarna = bättre genomströmning. Rätt eller fel?
Vid kolvbyte till eftermarknads, hena bort övre vändkanten, ananrs blir'e tråkigheter.
När man kikar på F1-topparna i ovanstående bilder noterar man att de är CNC-frästa och har radiella "rillor". De är inte blankpolerade. "Dimplat" hade ca 3% högre flöde.
De va intressant de är första beviset på att annan struktur på insuget ger mer flöde. Frågan är dock om de här va firman som sålde dimpelportning för då är de tveksamt. Dimplingen ser dock ut som en golfboll i ytan och de är ju bevisat att en golfboll går längre med månyta.
Ang F1 motorbilderna ovan så vet vi ju inte om de är den yta de kör i träning tävling de är ju så hemlighetsfulla. De verkar omöjligt att hitta en bild på en nyare F1 eller helst Motogp topp jag har sök i flera år.
Jag får den första mätningen då de inte sjunkit till höga 13,9:1 Om de är så högt kf så ligger den nära spikning! Men de va nog bara luftbubblor som gjorde at de gick i så lite olja första gången.
Räknar jag på de du efterfyllde så blir de mer org kf 12,3:1 vilket är i stort sett org kf.
Första räkningen som gav 13,9:1 tog jag kubiken på en cylinder 244,75cc + (17,37cl med tändstiftsgänga borträknad) de blir 242,12 total cylindervolym ink förbränningsrum. Sedan delar man 242,12 med 17,37cl svaret blir då 13,9:1 kompförhållande.
Andra räkningen på 19,87cl volym låter mer trolig. 224,75 cc + 19,87cl = 244,62 delat med 19,87=12,3:1 kompförhållande.
De va synd de sjönk de kan mycket väl ha berott på luftbubblor (mest troligt) Jag brukar ställa kolven i tdc och hälla i oljan sedan knackar man på toppen för att vibrera ut bubblorna.
Du kan nog lita på at de va 12,3:1 i kompförhållande dvs sågottsom org kf. Du kan plana locket med gott samvete sikta på 13:1 i kf. Men obs de blir mer extra jobb när man planar toppen man måste mäta spelet mellan ventiler och kolv så de inte kommer för nära varandra. De gör man med modellera i ventilfickorna på kolven. Lägg på lite motorolja på modelleran så den inte fastnar i ventilerna när du drar runt motorn. Kammen och toppen måste va riktigt monterat i rätt timing då man drar runt motorn 2 -3 varv.
Kammarna måste även flyttas tillbaka de grader de åker bakåt av planingen.
De brukar aldrig läcka förbi kolvringar om man fettat in runt kolv du behöver inte har bråttom att hälla i oljan. Tvåtaktsolja och styrservoolja är perfekt i visco.
Är topplockspackningen gjord av tre plåtar för då ligger varje plåt på ca 0,25mm och de ger inte mycket högre kf. Om de är tre plåtar och du tar bort 2st vet jag inte om den håller tätt med bara en plåt!? 0,8-1mm planing skulle nog vara i närheten av 13:1 (gissat). De är inte svår uträkning att räkna ut hur mycket man måste sänka/plana för att nå 13:1
Jag är dock värdelös på matte så de orkar jag inte räkna ut men de räknar nog någon ut åt dig här eller du själv.
Det kan ju bli svårt om du måste ha den just varmkörd, men annars är det ju inga problem, så länge du kan snurra den med startmotorn.Går det inte kompressionstesta på en motor som inte sitter i hojen och är varmkörd?
Det kan ju bli svårt om du måste ha den just varmkörd, men annars är det ju inga problem, så länge du kan snurra den med startmotorn.
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
KTM 990 RC R på gång
KTM har presenterat prototy... |
|
Distinguished Gentlemans Ride 2024
Söndagen den 19/5 var det d... |
|
Skönt häng på Rapidos öppet hus!
Idag höll Rapido MC, Stockh... |
|
Högsta antalet viltolyckor på tio år
Under 2023 inrapporterades ... |
|
Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland
Foto: Miles Holden Värva... |
|
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb
Den 3 augusti i år har Hyde... |
|
Dags för 50:e Custom Bike Show
Lördagen den 1 juni är det ... |
|
Varning för potthål
Foto: STR/Hanna Maxstad ... |
|
Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride
Söndag 19 maj är det dags f... |