Skruv/bultsekvens och kamkedjefixation

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Thank´s a million!

(lär väl dyka upp följdfrågor på detta, som utmanar ditt tålamod..)

Högkompskolvar är svindyra, vad jag sett. Kräver de inte någon borrning eller liknande adaption dessutom?

Högkompskolvar passar bolt on i cylindern de är bara överdim kolvar som kräver borrning. Du far nog efter att smidda kolvar kräver större spel än gjuten kolv som de flesta org kolvar är gjord av. Köper man överdim kolvar följer lapp med om borrstorlek eller så står de på tillverkarens hemsida.

Här har du wiseco kolvar överdim 2mm = 75mm borr och där har de satt komförhållandet till 13:1 så de är nog ett bra värde. De är inte direkt svindyra men de är dyra att kosta på en så gammal maskin. De finns inte org dim hos wiseco. Har din maskin Nikasilfoder eller stålfoder?

https://www.ebay.com/itm/Wiseco-Top...h=item4d602d2c99:g:qocAAOSwxGRZfsa1:rk:5:pf:0
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
För att bekräfta om toppen är planad tidigare. Går det inte att mäta totala höjden på den? Måste ju finnas mått på höjden original?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Högkompskolvar passar bolt on i cylindern de är bara överdim kolvar som kräver borrning. Du far nog efter att smidda kolvar kräver större spel än gjuten kolv som de flesta org kolvar är gjord av. Köper man överdim kolvar följer lapp med om borrstorlek eller så står de på tillverkarens hemsida.

Här har du wiseco kolvar överdim 2mm = 75mm borr och där har de satt komförhållandet till 13:1 så de är nog ett bra värde. De är inte direkt svindyra men de är dyra att kosta på en så gammal maskin. De finns inte org dim hos wiseco. Har din maskin Nikasilfoder eller stålfoder?

https://www.ebay.com/itm/Wiseco-Top...h=item4d602d2c99:g:qocAAOSwxGRZfsa1:rk:5:pf:0

- Okey då är jag med. Men ja, lite dyrt även om jag kostar på hojen en del i form av olika mods.
Tänker att öka kompet med en planing och/eller lägre packning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ställ sedan en kolv i tdc och häll i lättflyktig olja typ tvåtaktsolja eller atf olja. Täta glipan runt kolv mot cylinder med fett så ingen olja rinner ner förbi kolvringarna torka bort allt överflödigt fett så de inte påverkar volymen.

..häll i oljan ända upp i toppen på tändstifts gängan räkna sedan bort gängans volym typ 1,5 cl gissar jag.

- Om så lite som ev. mängd överflödigt fett är viktigt för att få exakt volym...är det då inte jätteviktigt att få exakt volym på tändstiftsgängan...som rimligen är en väldigt större felkälla om den inte är exakt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du måste ta en ny bild så man ser hur de slipat runt styrningarna. Men även om de ser bra ut runt styrningar är de omöjligt att säga hur de slipat innan ventilsätena och ev om de slipat i sätena.
Insugskanalerna ser bra ut i ytan,,runt 80 korns sandpappers slipyta är perfekt. De ser ut som typ 60-80 korns slipyta så de är bra. Utblåset slipar jag numera till liknade yta något finare typ 100korn slipyta. Jag finslipade utblåset förr men ju mer jag läst om portning desto grövre yta har de blivit (på äldre toppar). Tanken med grov yta på utblås är att sot ska fastna lättare i döda fläckar, sotet ska sota igen där de behövs som mest typ där flödet är dåligt så kanalen formar sig själv med tiden. En fördel till med sot i utblåset är att de isolerar cylindern från strålvärme från de avgaserna så toppen kan gå lite svalare är tanken. Finslipad yta är nog bättre än grov yta om man är säker på att kanalen är helt hundra % rätt formad, typ ju nyare maskin desto mer troligt är kanalerna bra utformat. Din gamla maskin har garanterat inte optimal kanal så där skulle jag köra grovslipad yta även på utblås.

Obs! Teoretiskt resonemang följer:
Ang finslipat eller grovslipat så har jag hört/läst att en grövre yta är bättre än en slät yta då grovheten ger mikroturbulens i gasflödet närmast kanalens väggar vilket ska jämnare fyllnad av cylindern och att gasvolymen inte ”häftar” mot väggarna = bättre genomströmning. Rätt eller fel?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Om så lite som ev. mängd överflödigt fett är viktigt för att få exakt volym...är det då inte jätteviktigt att få exakt volym på tändstiftsgängan...som rimligen är en väldigt större felkälla om den inte är exakt?

Yes man måste räkna ut exakt hur mycket tändstiftsgängan rymmer. Räkna bredden på gängan genom att mäta på stiftet båda max djup i gängan och yttermått ,dela sedan de måttet på mitten så har du rätt bredd på hålet. Djupet på gänghålet bör du mäta i toppen. Sedan är de vanlig volymräkning på cylinder.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Obs! Teoretiskt resonemang följer:
Ang finslipat eller grovslipat så har jag hört/läst att en grövre yta är bättre än en slät yta då grovheten ger mikroturbulens i gasflödet närmast kanalens väggar vilket ska jämnare fyllnad av cylindern och att gasvolymen inte ”häftar” mot väggarna = bättre genomströmning. Rätt eller fel?

På insug sägs grov yta va fördel just av den anl du beskriver. På utblås är de dock olika påståenden fint vs grovt. Jag har aldrig sett en bromsning med finslipat vs grovslipat insug/utblås så de är nog försumbart va man än gör för yta. Kanalformerna är såklart mest viktiga.
Jag skulle vilja se en Motogp motor inne i kanalerna för där har man verkligen hård trimgrad på sugmotor med bästa tänkbara register. Den kanalyta de kör med är garanterat bästa ytan.

Utmaning vem kan hitta en bild på en motogp motors insug/utblås. Även en F1 bilmotor är av intresse.

Jag hittade en F1 topp på topplocksverkstans bildarkiv. De är en Cosworth F1 motor från då de va 3,5l och fria ant cylindrar. Kollar man in insug och utblås på den så är de väldigt fin yta både in och ut.
Skrolla ner en bit på denna sida så hittar ni F1 motorn
http://www.topplocksverkstan.se/massa.html
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hittade en till bild på en kluven F1 motor topp årg 04 vs 04-08
Jag har än i dag inte sett en grovslipad yta på en högprestandamotor. Kan grovslipad yta vara en ursäkt för portare att komma undan med mindre jobb "mig inräknat" ?

zuphv8j.jpg
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vid kolvbyte till eftermarknads, hena bort övre vändkanten, ananrs blir'e tråkigheter.

När man kikar på F1-topparna i ovanstående bilder noterar man att de är CNC-frästa och har radiella "rillor". De är inte blankpolerade. "Dimplat" hade ca 3% högre flöde.

Ref's: https://www.youtube.com/watch?v=U6v2wpk4mjo
Citat: The conclusion we can reach is that for gasoline engines where the air / fuel is very important to conduct with dimpling is clearly the best option for increasing stream of earnings with greater turbulence.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vid kolvbyte till eftermarknads, hena bort övre vändkanten, ananrs blir'e tråkigheter.

När man kikar på F1-topparna i ovanstående bilder noterar man att de är CNC-frästa och har radiella "rillor". De är inte blankpolerade. "Dimplat" hade ca 3% högre flöde.

De va intressant de är första beviset på att annan struktur på insuget ger mer flöde. Frågan är dock om de här va firman som sålde dimpelportning för då är de tveksamt. Dimplingen ser dock ut som en golfboll i ytan och de är ju bevisat att en golfboll går längre med månyta.
Ang F1 motorbilderna ovan så vet vi ju inte om de är den yta de kör i träning tävling de är ju så hemlighetsfulla. De verkar omöjligt att hitta en bild på en nyare F1 eller helst Motogp topp jag har sök i flera år.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu har jag mätt upp förbränningsrummet mha "fylla-på-olja-genom-tändstiftshålet upp till gängkanten".
Började med att rengöra ventiler och kolvyta, och smetade sedan på fett längs kolvkanten/cylindern så att inte olja skulle rinna ner där. (tog bort allt synligt överflöd sedan)

Sen beräknade jag tändstiftsgängans volym mha tändstiftets gänga. Vet inte om det blir rätt, eller om gängan i cylindertoppen är längre...men det gick inte mäta längden på toppgängan så lätt.

Volymen med tändstiftsbrickan som sitter på: 0,13 cl
Volymen utan tändstiftsbrickan på: 0,14 cl

Såhär ser det ut med sprutan fylld med 50 ml.
Startmängd liten.jpg

Fyllt på till tändstiftsgängans övre kant (32,5 ml kvar i sprutan)
gänga 2.jpg

Så här mycket blev alltså kvar när förbränningsrummet, med gängvolymen inräknad var fyllt
Första fyllning liten .jpg

När jag någon minut senare kikade ner i tändstiftshålet, såg jag att oljenivån sjunkit lite, så jag fick fylla på lite till för att nå kanten på tändstiftsgängan. (30 ml kvar)
Påfyllning.jpg

Ger detta ca 12.2:1 i statiskt kompressionsförhållande då?...eller 13:1 om man räknar med att jag fick fylla på pyttelite till? Det känns som EXTREMT noga på millilitern om man ska kunna få en säker mätning. Mycket som spelar in och små marginaler. T.ex. om gängan i toppen är två millimeter längre än tändstiftsgängan - då har vi helt annat mätvärde. Eller om någon mililiter glidit ner längs cylinderväggen...samma visa där. Snudd på omöjligt att få till det.

Please mister science men - feel free to make your calculations based on my measures :Bugar
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får den första mätningen då de inte sjunkit till höga 13,9:1 Om de är så högt kf så ligger den nära spikning! Men de va nog bara luftbubblor som gjorde at de gick i så lite olja första gången.
Räknar jag på de du efterfyllde så blir de mer org kf 12,3:1 vilket är i stort sett org kf.

Första räkningen som gav 13,9:1 tog jag kubiken på en cylinder 244,75cc + (17,37cl med tändstiftsgänga borträknad) de blir 242,12 total cylindervolym ink förbränningsrum. Sedan delar man 242,12 med 17,37cl svaret blir då 13,9:1 kompförhållande.

Andra räkningen på 19,87cl volym låter mer trolig. 224,75 cc + 19,87cl = 244,62 delat med 19,87=12,3:1 kompförhållande.

De va synd de sjönk de kan mycket väl ha berott på luftbubblor (mest troligt) Jag brukar ställa kolven i tdc och hälla i oljan sedan knackar man på toppen för att vibrera ut bubblorna.

Du kan nog lita på at de va 12,3:1 i kompförhållande dvs sågottsom org kf. Du kan plana locket med gott samvete sikta på 13:1 i kf. Men obs de blir mer extra jobb när man planar toppen man måste mäta spelet mellan ventiler och kolv så de inte kommer för nära varandra. De gör man med modellera i ventilfickorna på kolven. Lägg på lite motorolja på modelleran så den inte fastnar i ventilerna när du drar runt motorn. Kammen och toppen måste va riktigt monterat i rätt timing då man drar runt motorn 2 -3 varv.
Kammarna måste även flyttas tillbaka de grader de åker bakåt av planingen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag får den första mätningen då de inte sjunkit till höga 13,9:1 Om de är så högt kf så ligger den nära spikning! Men de va nog bara luftbubblor som gjorde at de gick i så lite olja första gången.
Räknar jag på de du efterfyllde så blir de mer org kf 12,3:1 vilket är i stort sett org kf.

Första räkningen som gav 13,9:1 tog jag kubiken på en cylinder 244,75cc + (17,37cl med tändstiftsgänga borträknad) de blir 242,12 total cylindervolym ink förbränningsrum. Sedan delar man 242,12 med 17,37cl svaret blir då 13,9:1 kompförhållande.

Andra räkningen på 19,87cl volym låter mer trolig. 224,75 cc + 19,87cl = 244,62 delat med 19,87=12,3:1 kompförhållande.

De va synd de sjönk de kan mycket väl ha berott på luftbubblor (mest troligt) Jag brukar ställa kolven i tdc och hälla i oljan sedan knackar man på toppen för att vibrera ut bubblorna.

Du kan nog lita på at de va 12,3:1 i kompförhållande dvs sågottsom org kf. Du kan plana locket med gott samvete sikta på 13:1 i kf. Men obs de blir mer extra jobb när man planar toppen man måste mäta spelet mellan ventiler och kolv så de inte kommer för nära varandra. De gör man med modellera i ventilfickorna på kolven. Lägg på lite motorolja på modelleran så den inte fastnar i ventilerna när du drar runt motorn. Kammen och toppen måste va riktigt monterat i rätt timing då man drar runt motorn 2 -3 varv.
Kammarna måste även flyttas tillbaka de grader de åker bakåt av planingen.

- Tackar för input.
Ja jag tycker det är svårt att få till alla parametrar perfekt, eftersom mätningen är så känslig. Faktorer som spelar in när vi pratar 10-dels millimetrar är ju då delvis oljans viskositet, hur tät topplockspackningen är (tvådelad där olja mellan lagren kan bidra till diffusion), hur lång är egentligen tändstiftsgängan i toppen jämfört med tändstiftets gänga, tätar fettet tillräckligt mellan kolv och cylindervägg...etc, etc..

Hursomhelst ska jag göra ett nytt test förmodligen ikväll. Jag har rengjort och torkat packningen, kolvhuvudet och ventilerna och fettat om ordentligt. Ska även värma oljan så att den blir mer lättflytande, tänkte jag.
Min tanke är - om toppen nu inte är planad redan, att byta packning till en tunnare alternativt ta bort ena skiktet på den. Det borde väl ge ungefär samma komphöjning som att raka ner toppen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De brukar aldrig läcka förbi kolvringar om man fettat in runt kolv du behöver inte har bråttom att hälla i oljan. Tvåtaktsolja och styrservoolja är perfekt i visco.
Är topplockspackningen gjord av tre plåtar för då ligger varje plåt på ca 0,25mm och de ger inte mycket högre kf. Om de är tre plåtar och du tar bort 2st vet jag inte om den håller tätt med bara en plåt!? 0,8-1mm planing skulle nog vara i närheten av 13:1 (gissat). De är inte svår uträkning att räkna ut hur mycket man måste sänka/plana för att nå 13:1
Jag är dock värdelös på matte så de orkar jag inte räkna ut men de räknar nog någon ut åt dig här eller du själv.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
De brukar aldrig läcka förbi kolvringar om man fettat in runt kolv du behöver inte har bråttom att hälla i oljan. Tvåtaktsolja och styrservoolja är perfekt i visco.
Är topplockspackningen gjord av tre plåtar för då ligger varje plåt på ca 0,25mm och de ger inte mycket högre kf. Om de är tre plåtar och du tar bort 2st vet jag inte om den håller tätt med bara en plåt!? 0,8-1mm planing skulle nog vara i närheten av 13:1 (gissat). De är inte svår uträkning att räkna ut hur mycket man måste sänka/plana för att nå 13:1
Jag är dock värdelös på matte så de orkar jag inte räkna ut men de räknar nog någon ut åt dig här eller du själv.

- Jag vet inte om originalpackningen är två eller tre skikt tjock, men min är nu två metallskikt. Har en ny i förpackning hemma som jag kan jämföra med efter jobbet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Går det inte kompressionstesta på en motor som inte sitter i hojen och är varmkörd?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det kan ju bli svårt om du måste ha den just varmkörd, men annars är det ju inga problem, så länge du kan snurra den med startmotorn.

- Så det räcker inte att dra runt motorn på vevaxeln med en hylsnyckel, precis som när jag justerar ventilspelet/TDC?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top