Skroten nästa?..

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
happ då har olyckan varit framme.. åkte ner till nyköping (ca 60mil) för 2 veckor sedan med hojen (Cbr 600 -97), för att träffa släkt och vänner, och efter man varit nere där i ca 1 vecka så ringde jag en polare och tänkte se om han hade lust att ta en tur i det fina vädret. visst ville han det, så vi for och tankade hojarna och han tänkte visa lite fina vägar i området. 20min senare så hängde hojen inte med i svängen längre och for rakt fram.. var en 70väg med mycket fina kurvor, höll ca 60km/h och vi hade precis vänt för han skulle visa ett ställe ett gupp man skulle se upp för, så han visade det och vi vände, efter andra kurvan som kom så släppte bakdäcket som sagt, riktigt jäkla skit däck var det som satt på, hade dessutom burnat upp mycket så det var väldigt platt i mitten.. och jag fick tvärbromsa för att hinna få ner farten lite i alla fall.
där jag for ner var det ett dike som var ca 1½meter djupt. sen en åker på sidan, jag for ner och det tog tvärstopp flög ut på åkern och hojen gjorde nån volt. var tvär förbannad då man inte förstod hur den kunde ha farit av ens, visade sig att det var rätt bra med rullgrus på sidan med, så då däcket hade börjat släppa redan så hjälpte inte direkt gruset på sidan. i vilket fall så gjorde det djupa diket inte nå vidare nytta för mina framdämpare som gick av direkt. kåpor gick sönder men annars verkar den helt intakt. Har satt in den på verkstad och väntar på skadenummer från försäkringsbolaget för att se om dem tänker fixa den eller om det blir skrot och jag blir ersatt istället..

tror ni dem tänker laga den? jag köpte den för 30k, lagt ut mycket på den så som drivpaket, bakhjulslager, o styling osv. men med nya kåpor och dekal-set + dämpare, så tror åtminstone inte jag dem kommer göra något åt den.

inte den bästa kameran så detaljer är svårt att se.

Foto0627.jpg

Last edited:
ser mest ut som smuts bara men antar att de är en del mer.....Tumregeln är ju att mc-delar inte är gratis (min tank skulle kosta 13000 ny) så ett inlösen kan nog va att vänta om den inte va dyrare i inköp...........

Var rädd om det som är helt på cykeln iaf.(dvs lägg den inte ner på ett släp när du ska flytta den) Kanske att du får nån utbytes som inte är lika bra och du kan flytta delar. Blir nog svårt att få 30.000 i kontanter för den skulle jag tro.

I 60 knyck borde du väl nästan klarat den kurvan va? Men antagligen var det väl däckets fel va:tummenupp

att det är klantigt kan jag helt klart hålla med om hehe. och kurvan är rätt förrädisk, svänger först åt andra hållet sen kommer det en kulle och kurvan direkt efter. kompisen som låg framför satt på en cbr 1000rr med sportdäck och nån cm från knäskrap där, blir lite skillnad då jag har ett slitet touring däck..

glömde kanske nämna men den var helförsäkrad givetvis.
tack jag mår bra Boris.

det är mycket smuts, framhjulet har en halv åker instoppad där ser det ut som. den gick inte heller att ha stående då däcket tar i nedre delen av kåpan, skulle behövas väldigt mycket spännband i så fall.

f.ö så är styret rakt på bilden, så den har blivit rätt böjd som man ser på däcket. kommer inte ihåg vilken del det var men har hört att det ska gå att vrida tillbaks, om den ska bli lagad.

Last edited:
Du borde ju rimligtvis kört på sidorna av bakdäcket i den kurvan:va För de är det som ser riktigt bra ut nu på hojen..60 verkar knappt vara styrfart i den böjen, bromsspåret ser rätt långt ut med, har nog gått lite fortare..HAR det gått i 60, så får du nog träna blicken då det luktar ett standardrookiemisstag här.. du skall titta var du ska inte på diket..nåja, fixa till hojen om du inte får den inlöst, är väl enda alt. Jag skulle personligen aldrig köra med ett sådant skitdäck..men jag skulle nog ändå påstå att det är ett förarmisstag, alltid för lätt att skylla på däcket, bra att du mår bra:tummenupp

Last edited:
Vem försöker du lura i att ni körde i 60km/h och med knäskrap i den kurvan?

han körde snabbare än mig, var nog uppe i 70-80. och varför vill du ens starta en diskussion om det? jag sa inte att det var knäskrap ändå påstår du det, vem vet jag kan ha kört snabbare med, låg inte direkt och kollade på hastighetsmätaren sekunden innan man for.
som jag sa så ser man inte heller hur kurvan ser ut, du ser delen där den börjar bli bättre, varför vill du bevisa mig fel?

Du borde ju rimligtvis kört på sidorna av bakdäcket i den kurvan:va För de är det som ser riktigt bra ut nu på hojen..60 verkar knappt vara styrfart i den böjen, bromsspåret ser rätt långt ut med, har nog gått lite fortare..nåja, fixa till hojen om du inte får den inlöst, är väl enda alt. Jag skulle personligen aldrig köra med ett sådant skitdäck..men jag skulle nog ändå påstå att det är ett förarmisstag, alltid för lätt att skylla på däcket, bra att du mår bra:tummenupp

jag skyller inte endast på däcket, jag vet att det var mitt fel med, helt klart. men tänker inte ta skuld enbart för att jag kanske kunde ha kört bättre.
som sagt kollade inte på hastighetsmätaren precis innan man började bromsa så kan ha kört snabbare, ville mest bara få fram ungefärlig hastighet.
är rätt ny också så däcktyp har jag inte lärt mig något om, vilket också är mitt fel. jag försöker inte få sympati för att jag har kraschat och få folk att säga stackars dig, ville mest veta vad ni trodde skulle hända nu, lagad eller skrotad.

Last edited:
han körde snabbare än mig, var nog uppe i 70-80. Och varför vill du ens starta en diskussion om det? Jag sa inte att det var knäskrap ändå påstår du det, vem vet jag kan ha kört snabbare med, låg inte direkt och kollade på hastighetsmätaren sekunden innan man for.
Som jag sa så ser man inte heller hur kurvan ser ut, du ser delen där den börjar bli bättre, varför vill du bevisa mig fel?

Jag skyller inte endast på däcket, jag vet att det var mitt fel med, helt klart. Men tänker inte ta skuld enbart för att jag kanske kunde ha kört bättre.
Som sagt kollade inte på hastighetsmätaren precis innan man började bromsa så kan ha kört snabbare, ville mest bara få fram ungefärlig hastighet.
är rätt ny också så däcktyp har jag inte lärt mig något om, vilket också är mitt fel. Jag försöker inte få sympati för att jag har kraschat och få folk att säga stackars dig, ville mest veta vad ni trodde skulle hända nu, lagad eller skrotad.

Nej förlåt du har säkert rätt. Prova att luta cykeln lite nästa gång så ska du se att du klarar kurvan, Men se till att ha nya däck :D

Skulle påstå att den blir inlöst... kraschade min YZF600R 97:a i våras och den blev mindre skadad men skulle kosta 48k att laga och den har ungefär samma värde som din... alltså kring 30k.

Skulle påstå att den blir inlöst... kraschade min YZF600R 97:a i våras och den blev mindre skadad men skulle kosta 48k att laga och den har ungefär samma värde som din... alltså kring 30k.

okej hmm.. vad fick du för din?

edit: och vilket skick och hur långt hade den gått ?

Dom löser nog denna Mc men räkna med att dom kollar på blocket va den står i

Tur att du klara dej :banana

detta går på vangskadan :gnissla

Lycka till med Fb glöm inte din hjälm mm det du hadde på dej mm

O ps kör för fan inte på bulten i sthlm sen. Där svänger det mycket , gupp o hopp grus o snabbtrafik mer :hojraket mm :D

//Robin

Last edited:
Vad klagar ni på däcket för?
Att det inte är ett sportdäck, mönsterdjupet eller själva mönstret?
Jag tycker det ser ut som om det är några mil kvar på det.
Men vad vet jag.

okej hmm.. vad fick du för din?

edit: och vilket skick och hur långt hade den gått ?

Du kommer få ett skambud först av fb.. godta inte de, då du kan få mer betalt......Ett tips till nästa kurva kan vara att låta bli bromsen i kurvan och luta mer. :tummenupp

Vad klagar ni på däcket för?
Att det inte är ett sportdäck, mönsterdjupet eller själva mönstret?
Jag tycker det ser ut som om det är några mil kvar på det.
Men vad vet jag.

ska de inte finnas mönster i mitten me?

kanske ska va blankt där på den årsmodellen

Last edited:
Du kommer få ett skambud först av fb.. godta inte de, då du kan få mer betalt......Ett tips till nästa kurva kan vara att låta bli bromsen i kurvan och luta mer. :tummenupp
okej tack, hade inte tänkt ta emot ett dåligt bud i vilket fall.

jag bromsade heller inte i svängen förrän jag kände att det inte följde med. men men.. luta mer kunde jag nog gjort kanske hade haft bättre hållning i slutet av kurvan i så fall.

de är ju rätt tydligt att han inte svängde:tungan

är det? som du ser är det i slutet av kurvan som den inte hängde med, och jag låg mitt i vägen, vilket också syns på bromsspåren, så hur kan det vara tydligt att jag inte svängde? kurvan fortsätter f.ö utanför bilden där man kom ifrån. så att jag inte svängde är skitsnack. var dessutom där avfarten var, där det är mycket grus. men det är väll skitsnack med, fast det till och med syns på bilden.

jag ska träna mer kurvor i 40 med ett sportdäck på breeeda vägar, så jag inte kan "skylla" på något nästa gång. för det är klart det inte kunde vara något med hojen lr däcket lr väglaget.

jag ska träna mer kurvor i 40 med ett sportdäck på breeeda vägar, så jag inte kan "skylla" på något nästa gång. för det är klart det inte kunde vara något med hojen lr däcket lr väglaget.

Bra sagt, men varför har du tagit bort bilden som visar hur skarp kurvan var och hur svåra förhållanden ni körde i?

Bra sagt, men varför har du tagit bort bilden som visar hur skarp kurvan var och hur svåra förhållanden ni körde i?

för att det är det enda folk ville snacka om då jag endast ville ha svar om vad folk trodde angående om den skulle bli lagad eller skrotad..
och jag klarar mig utan sarkasm med, tack.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8