Skrammel i RD 350

PacMan skrev:
Där tror jag du förväxlar den med Suzuki RG 500. RD 500 är väl en vanlig V-motor? Det finns föresten 135 st RD 500 i Sverige.
Kanske. Har ju Alzheimer Light! :-)
Men jag kan ta reda på vilken som är vilken om nån är seriöst intresserad, jag tror jag har nån sprängskiss nånstans.

ooh faan.... e de så mycket krut i en sån!!! fan en BMW på 1200cc ligger ju på 85hk ju.... men 85hk på 500cc är respekt...

Är en rd350 nått att ha då?? man blir väl inte omkörd av guldvingar eller??? :hihi

GårillaRaggare skrev:
ooh faan.... e de så mycket krut i en sån!!! fan en BMW på 1200cc ligger ju på 85hk ju.... men 85hk på 500cc är respekt...

Är en rd350 nått att ha då?? man blir väl inte omkörd av guldvingar eller??? :hihi
En RD350 i gott skick är nog svårslagen på rejält krokiga vägar men när det börjar bli rakt så hänger man av dem med det mesta av större sporthojar.
En ny vinge (dvs de nya med 1800cc) kan väl möjligen toppa mer än en RD350?

Min erfarenhet av RD350 är att de är livsfarliga. Min turbo-Katana är betydligt ofarligare. Den accar visserligen jävlar-i-havet långt efter att en RD350 har nått sin toppfart men den har en sak som en 350 inte har. Respekt. En RD350 sätter man sig på och kör som fan redan första metern, de är ju så lättkörda och med måttliga prestanda medan en fullstor knarr kräver lite mer för att hanteras. Inte respektingivande = man håller inte igen alls. Man bara gasar hej-vilt.
Men jag tror du kommer att ha skitlajban på en RD350! De _är_ verkligen roliga men som sagt, de är farligare än de verkar just därför att de ger intryck av att vara så _otroligt_ lättkörda.
Och det är för övrigt inte den enda knarren som har dyngat av till följd av att de är lättkörda.

Men det är alltså mina erfarenheter. Andra har andra erfarenheter.

mjo ja tror med du ränker på rg500, den har mer häst än rd500. Om jag också inte minns fel!

Ja tycker som Robban_C. Jag körde rd350 i ett år, va min första landvägshoj. Den va verkligen skitkul. Jätte lätt att meka med, lätt svängd, toppar 200 ca. 59 häst på 160 kg(nåt sånt) är riktigt kul. Jag köpte min för 5 tusen och mer effekt per krona än så får man inte. Dom är billiga att försäkra!

Sen är det en två taktare så den slits ju värre. Den är hyffsat seg på lågvarv så man varvar gärna mycket med den. Men en kul hoj!

/ Hannes

Robban_C skrev:
RD 500 har väl bortåt 95 hk om jag inte minns fel. En sorts "V4", dvs den har två motroterande vevaxlar med cylindrarna i hörnen en fyrkant (riktade snett uppåt/framåt). Pigg. Bra mycket värre än en RD350. Men får väl knappast köras som nån mellanklasshoj antar jag? Kostar väsentligt mer att köpa (och serva?) än en RD350.

88hk uppgav de på rd500 Suzuki RG500 uppgavs det däremot 95hk på och den var i verkligheten den starkare med.
RGn har en square 4a.

Robban_C skrev:
En RD350 i gott skick är nog svårslagen på rejält krokiga vägar men när det börjar bli rakt så hänger man av dem med det mesta av större sporthojar.
En ny vinge (dvs de nya med 1800cc) kan väl möjligen toppa mer än en RD350?

Min erfarenhet av RD350 är att de är livsfarliga. Min turbo-Katana är betydligt ofarligare. Den accar visserligen jävlar-i-havet långt efter att en RD350 har nått sin toppfart men den har en sak som en 350 inte har. Respekt. En RD350 sätter man sig på och kör som fan redan första metern, de är ju så lättkörda och med måttliga prestanda medan en fullstor knarr kräver lite mer för att hanteras. Inte respektingivande = man håller inte igen alls. Man bara gasar hej-vilt.
Men jag tror du kommer att ha skitlajban på en RD350! De _är_ verkligen roliga men som sagt, de är farligare än de verkar just därför att de ger intryck av att vara så _otroligt_ lättkörda.
Och det är för övrigt inte den enda knarren som har dyngat av till följd av att de är lättkörda.

Men det är alltså mina erfarenheter. Andra har andra erfarenheter.

Jag har haft 2 rd350, de är kul att köra, men något klena i ramen, så man får passa sig lite hur man kör:-)
noll motorbroms är omskakande om man kört 4t förr, det bara rullar så man får bomsa en hel del.
Jag hade skitkul med dem, fast jag skrotade den ena så ramen gick av.
Toppar c:a 200 finns med o utan helkåpa 84-85 hade baar styrkåpa och den gör att hojen pendlar i höga farter, inget farligt men käns liet nervöst.
Tillverkades i 85ans utförande tom 92 har jag för mig sen togs den bort.
Finns även en större 2t nämligen Hondas NS400, med V3 motor och 72hk, en extrem hoj på sin tid.

Jag börjar känna mig som veteran på RD 350 här nu, har kört min 3 säsonger, och jag tycker fortfarande att jag utvecklas på den. Har inte råd med nåt nytt än, men det gör inte så mycke eftersom den fortfarande e vansinnigt kul!! :tungan Visst är ramen klenare än på nyare hojar, men det är knappast nåt jag märker av som medioker förare. Den tål att pressas en hel del utan att det känns vingligt eller ostadigt. 140 kg torrvikt och 59 ettriga tvåtaktskusar gör att man inte kan ha annat än kul på en sån hoj. Med ett par effektpipor får man dessutom ett ljud som ekar riktigt gott mellan rödljusen i stan. Man kan kalla den en crosshoj för gata.

Om nån vill ha tips inför ett eventuellt köp, så skicka ett PM. Tror jag har de flesta vanliga fel färskt i minnet.

PacMan skrev:
Om nån vill ha tips inför ett eventuellt köp, så skicka ett PM. Tror jag har de flesta vanliga fel färskt i minnet.

okej... men kan du inte dra dom här i tråden då???
alltid intressant å höra om de är nått, min polare tjatar som sina 2takts v4or hela dagarna så då kan de ju va kul å få höra från nån annan källa lite info.... :tummenupp

min wobblade jävlar runt 170, men lugnade ner sig vid 180, o stannade vid ca 195. Vet ej om det hade med ramen o göra dock. Mitt framhjul va lite skevt =)

GårillaRaggare skrev:
okej... men kan du inte dra dom här i tråden då???
alltid intressant å höra om de är nått, min polare tjatar som sina 2takts v4or hela dagarna så då kan de ju va kul å få höra från nån annan källa lite info.... :tummenupp

Visst, varför inte! Kul att det finns intresse!
Först är det som på alla andra hojar, kolla om hjulen spårar, känna om hojen drar åt nåt håll, kolla att inte växlarna hoppar ur när man drar på och försök lyfta framhjulet på nåt sätt och känn efter glapp eller skrap i styrlagren.
Byter styrlager gör man på några timmar, och det kostar inte mer än några hundra, så det är inget stort problem men en ramsned hoj ska man nog inte köpa.

Även om hojen känns pigg kan YPVS-ventilen på högersidan har lagt av, och detta måste man fixa, annars kan höger cylinder bli överhettad. En servomotor driver den vänstra som i sin tur är länkad till den högra och den kopplingen glappar ofta upp sig. Skruva av de små locken på bägge cylindrarna och kolla att det rör sig lika mycke på bägge sidor när servomotorn går(när man vrider på tändningen). För att fixa ett eventuellt glapp måste man ta av cylindrarna. Nya packningar går på lite över 500 kr, men själva glappet kan man troligen fixa med små plåtbitar.

Om motorn "knackar" kan det (som på min, troligen) bero på att vevaxeln behöver renoveras och det är ju en rätt stor operation(som jag håller på med just nu). Det kostar förmodligen ett par tusen att fixa, om man gör det själv.

Om hojen verkar gå bra, men ryker mycket beror det nog bara på att oljepumpen är felinställd. När jag ställer min som det står i Haynes-boken drar den på tok för mycket, så ställ ner så att det ryker lite lagom(hellre för mycket än för lite givetvis)

Om man är tveksam till hur hojen är skött bör man nog dra av cylindrarna, för att kolla att kolvar och kolvringar är OK. Det märks lixom inte förrän det är för sent. Om det rasar så kostar det! (Jag vet)

Om bromsskivorna är 4.5 mm eller tunnare ska de bytas, kostar nog en slant, vet inte riktigt.

Packboxarna i gaffeln läcker ofta, men det är ju vanligt på många hojar. Packningarna är inte så dyra, och jobbet gör man på en förmiddag.

Kan tillägga att motorn är ganska lättmekad. Om man tar ur den ur ramen, vilket faktiskt är ganska lätt, så kommer man åt det mesta riktigt bra.

Hmm, det var nog allt jag kommer på just nu. Nåra frågor?

Är det grymt effektryck på en sån där rackare eller har den lite kraft i lågvarv? När kommer det?

Pungis skrev:
Är det grymt effektryck på en sån där rackare eller har den lite kraft i lågvarv? När kommer det?

Vid 6-7000 händer det en hel del, men den är helt klart körbar under det oxo. Mycket bättre en t.ex. RGV 250.

Vill bara inflika att RD500;an är underbar!
Kört min ca 1000 mil sedan inköp nu, utan något mekaniskt ingrepp.
Perfekt att toura med, smiska lite småvägar, samt ta ett par varv på bana ibland.
Startar alltid på första kicken (just det - kickstart!) och sprider en diskret välluktande tvåtaktsdoft innan den är riktigt varm.
Kul med nostalgikerna som kommer fram o vill prata om gamla tider, när man stannar.
Samt att den är nästan gratis att försäkra är ju inte helt fel...

oh2000 skrev:
Vill bara inflika att RD500;an är underbar!
Kört min ca 1000 mil sedan inköp nu, utan något mekaniskt ingrepp.
Perfekt att toura med, smiska lite småvägar, samt ta ett par varv på bana ibland.
Startar alltid på första kicken (just det - kickstart!) och sprider en diskret välluktande tvåtaktsdoft innan den är riktigt varm.
Kul med nostalgikerna som kommer fram o vill prata om gamla tider, när man stannar.
Samt att den är nästan gratis att försäkra är ju inte helt fel...

Jodå, jag hade allt gärna haft en tvåtakts-500. Den har ju allt som min 350 har + mer därtill!! :yoparty

Nu har jag snart fått isär motorn i så små bitar det går. Om nån undrar hur den ser ut inuti, så har jag knäppt ett par bilder här. Har svårt att fatta hur man kan få 6 olika växlar av det där, måste studera det lite mer ingående. Var i gbg-området kan jag få vevaxeln renoverad föresten, nån som vet?

Bifogat

• IMG_0007 copy.jpg
    IMG_0007 copy.jpg
    61.3 KB · Visningar: 60
  • IMG_0010 copy.jpg
    IMG_0010 copy.jpg
    70 KB · Visningar: 78
PacMan skrev:
Nu har jag snart fått isär motorn i så små bitar det går. Om nån undrar hur den ser ut inuti, så har jag knäppt ett par bilder här. Har svårt att fatta hur man kan få 6 olika växlar av det där, måste studera det lite mer ingående. Var i gbg-området kan jag få vevaxeln renoverad föresten, nån som vet?

va dårå... man ser ju på bilderna villken växel som e villken.... de där e allt som behövs för att ha 6växlar... mer behövs inte!!! :tummenupp

hade du bott i uppland hade jag vetat en firma som är skit kända på att göra bra mekaniska jobb....

/raggarn

rd350

PacMan skrev:
Där tror jag du förväxlar den med Suzuki RG 500. RD 500 är väl en vanlig V-motor? Det finns föresten 135 st RD 500 i Sverige.
Hej ! När du ändå har allt nerrivet kolla avgasportarna, speciellt då packboxarna som sitter i mitten alltså mellan cylindrarna.De hålls på plats av 2 små bleck som gärna går sönder och då glider packboxarna ut en bit och vrids med när avgasporten jobbar och kan om det får hålla på en längre tid slita upp hålen där dom sitter och dessutom grisar det ner som fan när oljesåsen rinner ut.Plocka gärna ut hela porten och gör rent från tjocka sotavlagringar.När du ändå håller på ta då och snygga till insugningskanalerna med slipstift mer tips om det kommer om du är intresserad , gjorde på min "satt på kökstrappan" och fick samma effekt som en racingpolare som lämnat in sin på trimning.ps finns det någon som vet hur många rg 500 det finns kvar. rg500 forever

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman