Skrammel i RD 350

blårök skrev:
Hej ! När du ändå har allt nerrivet kolla avgasportarna, speciellt då packboxarna som sitter i mitten alltså mellan cylindrarna.De hålls på plats av 2 små bleck som gärna går sönder och då glider packboxarna ut en bit och vrids med när avgasporten jobbar och kan om det får hålla på en längre tid slita upp hålen där dom sitter och dessutom grisar det ner som fan när oljesåsen rinner ut.Plocka gärna ut hela porten och gör rent från tjocka sotavlagringar.När du ändå håller på ta då och snygga till insugningskanalerna med slipstift mer tips om det kommer om du är intresserad , gjorde på min "satt på kökstrappan" och fick samma effekt som en racingpolare som lämnat in sin på trimning.ps finns det någon som vet hur många rg 500 det finns kvar. rg500 forever

Jo, jag har vart på det där förut (i somras faktiskt) så jag tror att det ska va OK, men givetvis ska jag kolla allting noga. Hur menar du "snygga till avgaskanalerna"? Hur vet jag att det inte blir sämre menar jag?
 
EBOS i Malmö renoverar tvåtaktare. Till rd:n har dem renoverings grejor på lager. De har dock mkt att göra så lämna in snabbt.
 
doohan skrev:
EBOS i Malmö renoverar tvåtaktare. Till rd:n har dem renoverings grejor på lager. De har dock mkt att göra så lämna in snabbt.

Har kollat lite på EBOS hemsida å det ser ut att vara rätt bra priser. E det mycket krångel att skicka vevaxeln dit, och är det dyrt? Den väger 6-7 kg ungefär
 
insugn.kanaler

PacMan skrev:
Jo, jag har vart på det där förut (i somras faktiskt) så jag tror att det ska va OK, men givetvis ska jag kolla allting noga. Hur menar du "snygga till avgaskanalerna"? Hur vet jag att det inte blir sämre menar jag?
Hej pacman! Jo jag menar om du tittar från förgasaresidan så ser du stolpen i mitten "inte spec strömlinjeformad" jag slipade ner min till en knivsegg dessutom tog jag bort allt gjutskägg och glasblästrade alla kanaler och gjorde allt mer stömlinjeformat.Byta också till nya reedventiler "jag har boysen liggande om du är intresserad" (billigt) Steg 2: vänd upponer påcyl, lägg på cylfotspackn och renskär packn så att hålen i packn blir lika stora som i cyl. Du kan ju tänka vilka virvlar det blir när bränsleluft blandn skall passera kanten. Steg 3: Ta nu cylfotspackn och läggpå vevhuset, du ser nu att vevhushålet är mycket mindre än packn så nästa åtgärd är nu att slipa bort gods där också. Detta har jag dock intr gjort pga tidsbrist. Fick trots det ett gott resultat.Och sist men också viktigast GLÖM inte att byta munstycken annars kan det hända att motorn går för magert med skärning som resultat, men det visste du kanske.LYCKA TILL hälsn blårök
 
blårök skrev:
Hej pacman! Jo jag menar om du tittar från förgasaresidan så ser du stolpen i mitten "inte spec strömlinjeformad" jag slipade ner min till en knivsegg dessutom tog jag bort allt gjutskägg och glasblästrade alla kanaler och gjorde allt mer stömlinjeformat.Byta också till nya reedventiler "jag har boysen liggande om du är intresserad" (billigt) Steg 2: vänd upponer påcyl, lägg på cylfotspackn och renskär packn så att hålen i packn blir lika stora som i cyl. Du kan ju tänka vilka virvlar det blir när bränsleluft blandn skall passera kanten. Steg 3: Ta nu cylfotspackn och läggpå vevhuset, du ser nu att vevhushålet är mycket mindre än packn så nästa åtgärd är nu att slipa bort gods där också. Detta har jag dock intr gjort pga tidsbrist. Fick trots det ett gott resultat.Och sist men också viktigast GLÖM inte att byta munstycken annars kan det hända att motorn går för magert med skärning som resultat, men det visste du kanske.LYCKA TILL hälsn blårök


Det verkar vettigt, det du skriver. En sak jag funderar på bara: Hur stor effektökning och förändring i karaktären kan man vänta sig? Jag vill ju inte riskera att hojen blir trött i mellanregistret till förmån för högre toppeffekt t.ex. :va
 
du har ju ypvs ventilen kvar som ger bättre drag på mellanvarv så jag tror inet hans trimtips kommer göra hojen okörbar direkt.
Jag körde med jollymoto pipor o portade cyllar på en rd350 jag hade och den gick fint, fast den varvade flera tusen varv högre än orginalet som ju slår av helt abrupt på topp.
 
trimtips

PacMan skrev:
Det verkar vettigt, det du skriver. En sak jag funderar på bara: Hur stor effektökning och förändring i karaktären kan man vänta sig? Jag vill ju inte riskera att hojen blir trött i mellanregistret till förmån för högre toppeffekt t.ex. :va
Hej igen! Jag körde race med min men vad jag minns så gick den normalt fast mycket bättre.Jag gjorde inte vevhusputsningen.Eftersom man inte ändrar några tider i förloppet dvs ändrar insug,utblås och överspolnings hålen, alltså att göra dem större uppåt eller neråt så har du samma förlopp som orginal fast den andas mycket bättre.Dessutom så körde jag med orginal avgassystem.Vill man göra mer finns det firmor som är experter på detta men då börjar det kosta dollar.Gå in och kolla ebos hemsida www.ebos.m.se Jag använde sunt förnuft och ändrade inget som jag ej begrep.lycka till MVH blårök
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top