GårillaRaggare skrev:
okej... men kan du inte dra dom här i tråden då???
alltid intressant å höra om de är nått, min polare tjatar som sina 2takts v4or hela dagarna så då kan de ju va kul å få höra från nån annan källa lite info....
Visst, varför inte! Kul att det finns intresse!
Först är det som på alla andra hojar, kolla om hjulen spårar, känna om hojen drar åt nåt håll, kolla att inte växlarna hoppar ur när man drar på och försök lyfta framhjulet på nåt sätt och känn efter glapp eller skrap i styrlagren.
Byter styrlager gör man på några timmar, och det kostar inte mer än några hundra, så det är inget stort problem men en ramsned hoj ska man nog inte köpa.
Även om hojen känns pigg kan YPVS-ventilen på högersidan har lagt av, och detta måste man fixa, annars kan höger cylinder bli överhettad. En servomotor driver den vänstra som i sin tur är länkad till den högra och den kopplingen glappar ofta upp sig. Skruva av de små locken på bägge cylindrarna och kolla att det rör sig lika mycke på bägge sidor när servomotorn går(när man vrider på tändningen). För att fixa ett eventuellt glapp måste man ta av cylindrarna. Nya packningar går på lite över 500 kr, men själva glappet kan man troligen fixa med små plåtbitar.
Om motorn "knackar" kan det (som på min, troligen) bero på att vevaxeln behöver renoveras och det är ju en rätt stor operation(som jag håller på med just nu). Det kostar förmodligen ett par tusen att fixa, om man gör det själv.
Om hojen verkar gå bra, men ryker mycket beror det nog bara på att oljepumpen är felinställd. När jag ställer min som det står i Haynes-boken drar den på tok för mycket, så ställ ner så att det ryker lite lagom(hellre för mycket än för lite givetvis)
Om man är tveksam till hur hojen är skött bör man nog dra av cylindrarna, för att kolla att kolvar och kolvringar är OK. Det märks lixom inte förrän det är för sent. Om det rasar så kostar det! (Jag vet)
Om bromsskivorna är 4.5 mm eller tunnare ska de bytas, kostar nog en slant, vet inte riktigt.
Packboxarna i gaffeln läcker ofta, men det är ju vanligt på många hojar. Packningarna är inte så dyra, och jobbet gör man på en förmiddag.
Kan tillägga att motorn är ganska lättmekad. Om man tar ur den ur ramen, vilket faktiskt är ganska lätt, så kommer man åt det mesta riktigt bra.
Hmm, det var nog allt jag kommer på just nu. Nåra frågor?