Skoter semester eller Skoter saffari

friflaj

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Harley V-rod
Är så sjukt sugen på att köra skoter och undrar om någon vet något bra ställe man kan vända sig till för att dra iväg och köra skoter.
Inte någon halvdagstur eller så utan minst 3-4 dagar.
Och det ska ju inte vara så att man ligger i ett långt led och kör i 30 och andas in varandras avgaser...

Någon som har den minsta anning om var jag kan vända mig?

sälens skidby ? el slå på stort och åk till riksgränsen...

för att köra en riktig "safari" så duger inte dessa ledda turer mycket till.
Klena tunga långbandsskotrar som kämpar för att komma över 100.
Turledare som kör en långsamt "brhagligt" tempo så att alla skall kunna hänga på.
Bättre då att man känner någon som kan låna ihop lite skotrar och ta med någon som känner till någon go tur.
Kanske få förunnat om man är skånebo då iofs.

glöm inte:

För att få köra terrängskoter krävs:

§ Förarbevis för terrängskoter

§ Körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000

Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 och vill köra terrängskoter, krävs alltså ett förarbevis för terrängskoter.

Och detta har uthyrarna ganska bra koll på pga försäkringar ska gälla.

Gör som vi norrlänningar gör. Köp en skoter och hyr en stuga en vecka. Bögkör minst 100 mil och känn dig nöjd när du kommer hem. :tummenupp

Vi räknade på det en gång för en av våra kompisar som bodde i Göteborg. Han skulle hyra skoter en vecka, 700,-/dag + 25,-/mil + bensin och olja. Vi körde 6 dagar och räknade med 100 mil med en förbrukning av 2,5 l/mil. Det gav följande kostnad för en vecka.

700*6= 4200,-
25*100= 2500,-
Total kostnad hyra 6700,-

Bensin och olja är samma oavsett.

Hyrskotern var en familjeskoter med 380 cc och kanske 50 hästar.
Han köpte istället en sportskoter på 600 cc och 110 hästar. Mycket roligare, och som vi räknade billigare. Priset var 42 000,- och om han hade velat hade han kunnat sälja den efter veckan för samma pris eller pruta en par tusenlappar. Det gav en vinst på ca 4000,- kr.

Det här var för en 5-6 år sedan, han är den enda som har skotern kvar. :rolleyes:

Hyr en billig fet stuga lite avsides, på vägen upp plockar du hyrskoter i Särna eller Sälen, kostar 2000,- för en helg inkl släp. Bränn satan.

Jag åker varje år upp någonstans vid norska gränsen och hyr en värsting tillsammans med några vänner. En heldagsåka kostar runt 2000,- vilket är lite svettigt men kul.

http://www.motorochvildmark.se/skotersafari.html
Dom här var vi ute och åkte med, 34 mil på 2,5 dagar.

Snabba sportskotrar som jag hade uppe i 85 mph på fjället, en pers per skoter :)
Guiderna är vana, bra och låter det gå undan när gruppen klarar det (en av dom tävlade i långlopps skotercross tidigare).

Riktigt bra, skön terräng att åka i också.
/Danne

Och exakt hur MC-relaterat är det att sitta och diskutera snömoppar? :va

Det finns uthyrare som har "riktiga" skotrar typ 600cc sport (vilket borde räcka för dig:tungan )! Ett tips är även att åka dit det finns snö...dvs inte sälen! Åk till riktiga norrland typ hemavan eller riksgränsen som har ordentligt med snö! För dom som nu hävdar att Selen är bra så råder jag er att åka till riktiga berg...:tungan

*/ ?>
Back