IronMike skrev:2637612jag ska bara från och med nu, säga det jag tycker, å inte spela allan å va ironisk.
![]()
Synd.
Trådstartaren:
Gå gymnasiet. Om du inte vet vad du vill göra med resten av livet så skulle jag rekommendera något av de bredare programmen framför de yrkesförberedande (och även om du vet vad du vill så kommer du säkert ändra dig många gånger för att sedan hamna någonstans du aldrig hade drömt om).
Passa dessutom på och njut av tiden i plugget. Ansvarsfrihet, låga krav, inga utgifter, lindriga bakfyllor osv. Använd tiden till att umgås med kompisar, göra sånt du tycker om och trivs med livet i allmänhet. När du väl börjar arbeta så inser du snart att det är ganska svårt att få tid över till nöjen och oavsett hur mycket du tjänar så försvinner pengarna oväntat snabbt.
Visst är det gött att tjäna pengar när man är ung och på så sätt kunna unna sig saker som andra i samma ålder inte har råd med. Det kan också vara lockande att hoppa huvudstupa in i arbetslivet, men varför skynda?
Om det är pengarna som lockar så kan jag nästan garantera att du efter skolan och några år på arbetsmarknaden kommer tjäna mer än de i samma ålder som jobbat istället för att studera.
Ett sista råd: Skaffa ett välbetalt jobb vid sidan om studierna. Det går att tjäna en hel del pengar under sommarlovet, särskilt om du kan tänka dig skiftjobb inom tex tillverkningsindustrin. Om du dessutom kan hoppa in och jobba under andra lov, enstaka helger osv så räcker de extra pengarna ganska långt. Särskilt med tanke på de få fasta kostnader som de flesta i din ålder har.
Lycka till!

PS. Bra betyg har inte mycket med intelligens att göra. Däremot är de ett bevis på att du kan ta in och behålla en viss information under begränsad tid. Ett bevis på att man kan lära sig saker är givetvis lämpligt när man söker jobb, så skaffa ett du också! Tre år i solen...
Sen när du har haft roligt i tre år och inte alls har någon lust att jobba heltid så är det bara att söka in till högskola eller, om du vill lära dig ha kul på riktigt, lumpen!!