Skol Utbildning = bra Jobb?

Är detta möjligt? IronMike står för ett av trådens vettigaste inlägg, vad är det som håller på att hända här egentligen? :3freak

Utbildning i all ära... det är nödvändigt, men det är sällan man tillslut jobbar som det man utbildade sig till i förstone.
Däremot LÄR man sig mycket på vägen i skolan, så även om inte alla ekvationer används dagligen, så har de iaf lärt en att TÄNKA på ett visst sätt osv.

En annan sak som bara har blivit sämre och sämre, jag är förvisso kanske gammalmodig det är att ingen längre kan vare sig räkna i huvudet eller stava.

Skolan prioriterar fel saker och flummar ut när de påstår att det är hämmande att rätta fel.
Tjaa, varför går man då i skolan alls?
Skulle jag anställa nån som inte kan stava rätt på enkla ord?
Jag tror inte det.
Här på SH läser man hela dagarna ord som , Tjejj, Hojj, Bobbiner, Eller varför inte rubriken på denna tråd: Felaktigt särskrivet, och versal i början på ord mitt i mening. Osv. osv. och man får bara vatten på sin kvarn. Lärarna hade fel när de sa att den som stavar uselt rättar detta själv senare i livet. Sånt rättar inte till sig själv även om den som stavar fel läser samma ord rättstavat miljoner gånger, för det är oxå borta numera: Reflektion över vad andra gör och om det skiljer sig från det man gör själv måste det naturligtvis betyda att alla andra gör fel.

Så ja - skola ÄR viktigt, och att man lär sig saker så man FÖRSTÅR dem, inte bara MINNS dem. Det är en ja-la skillnad det!

Vi har ju haft alltifrån rättstavningsdiskussioner här, samt även skoldiskussioner, och det gemensamma är att det alltid slutar med att alla yngre skriker om att de har dyslexi och svårt med det ena och det andra, vilket är ett hån mot de (få) som verkligen har dessa problem, men kämpar med det.
Märkligt att en hel nation kan ha blivit så otroligt förändrad på tio år...

Dr.Bike skrev:
2636015 Märkligt att en hel nation kan ha blivit så otroligt förändrad på tio år...

Det måste vara alla fuktskadade hus som folk bor i :D

"skola ÄR viktigt, och att man lär sig saker så man FÖRSTÅR dem, inte bara MINNS dem. Det är en ja-la skillnad det!" - Dagens sanning!

På mitt jobb här så finns det folk i produktionen som vuxit upp i en bonnhåla, gått i den lokala kassa skolan, hamnade naturligt på det närmaste enda tillgängliga gymnasium som de skolkade sig igenom och idag går de på ett betonggolv 8 timmar om dagen och gör sysslor en blind höna hade gjort bättre. De kommer hem, lägger sig i soffan och kollar på TV och sen slocknar de för att göra samma sak nästa dag. Sen undrar de varför det är fel på alla tjejer i världen och säger man emot dem är man automatiskt bög och en jävla idiot. Förmodligen menar de det lika mycket som de menade då man sa så till sina klasskamrater i skolan - men de fårstår ännu inte skillnaden efter 15 år.

Jag slutar den 20 dec, alldeles strax. :tummenupp

:huvet
Dr.Bike skrev:
2636015 Utbildning i all ära... det är nödvändigt, men det är sällan man tillslut jobbar som det man utbildade sig till i förstone.
Däremot LÄR man sig mycket på vägen i skolan, så även om inte alla ekvationer används dagligen, så har de iaf lärt en att TÄNKA på ett visst sätt osv.

En annan sak som bara har blivit sämre och sämre, jag är förvisso kanske gammalmodig det är att ingen längre kan vare sig räkna i huvudet eller stava.

Skolan prioriterar fel saker och flummar ut när de påstår att det är hämmande att rätta fel.
Tjaa, varför går man då i skolan alls?
Skulle jag anställa nån som inte kan stava rätt på enkla ord?
Jag tror inte det.
Här på SH läser man hela dagarna ord som , Tjejj, Hojj, Bobbiner, Eller varför inte rubriken på denna tråd: Felaktigt särskrivet, och versal i början på ord mitt i mening. Osv. osv. och man får bara vatten på sin kvarn. Lärarna hade fel när de sa att den som stavar uselt rättar detta själv senare i livet. Sånt rättar inte till sig själv även om den som stavar fel läser samma ord rättstavat miljoner gånger, för det är oxå borta numera: Reflektion över vad andra gör och om det skiljer sig från det man gör själv måste det naturligtvis betyda att alla andra gör fel.

Så ja - skola ÄR viktigt, och att man lär sig saker så man FÖRSTÅR dem, inte bara MINNS dem. Det är en ja-la skillnad det!

Vi har ju haft alltifrån rättstavningsdiskussioner här, samt även skoldiskussioner, och det gemensamma är att det alltid slutar med att alla yngre skriker om att de har dyslexi och svårt med det ena och det andra, vilket är ett hån mot de (få) som verkligen har dessa problem, men kämpar med det.
Märkligt att en hel nation kan ha blivit så otroligt förändrad på tio år...

Jag har lite svårt att se hur korrekt stavning och korrekt språkanvändande skulle göra mig till en bättre anställd. Förvisso kan jag hålla med om att förkastligt språkbruk ger en negativ bild hos en arbetsgivare samt hämmar förmågan att marknadsföra sig själv på ett bra sätt. Trots detta tycker jag att karraktärsdragen hos en utbildad person ska vara så mycket mer än ett bra språkbruk.

Jag tycker det är sorgligt med akademiska lärare som ägnar större delen av sin opponerings tid som språkpoliser.

Chii skrev:
2636040Jag har lite svårt att se hur korrekt stavning och korrekt språkanvändande skulle göra mig till en bättre anställd.
För att kollegor och arbetsgivaren kanske vill kunna lita på att saker man säger och skriver ger ett gott intryck gentemot kunder t.ex. Kan man inte behärska sitt modersmål någorlunda, så finns det också skäl för tvivel vad gäller övriga förmågor och ambitioner man (inte) har. Kanske inte något som spelar så stor roll i lågkvalificerade yrken, men på andra ställen så...

korvgubbe skrev:
2635941 ..och var är tjock-steffe påväg nu?

Självklart finns det framgångssagor. Men allvarligt talat vet jag fler som blivit miljonärer på triss än folk som blivit miljonärer efter att ha hoppat av grunsskolan.

Dit han är påväg nu är hans eget fel.
Lönen han fick från vd posten var inte olaglig.
Hade han bara bettet sig bra hade han varit en helt vanlig miljonär.

Chii skrev:
2636040 :huvet

Jag har lite svårt att se hur korrekt stavning och korrekt språkanvändande skulle göra mig till en bättre anställd. Förvisso kan jag hålla med om att förkastligt språkbruk ger en negativ bild hos en arbetsgivare samt hämmar förmågan att marknadsföra sig själv på ett bra sätt. Trots detta tycker jag att karraktärsdragen hos en utbildad person ska vara så mycket mer än ett bra språkbruk.

Jag tycker det är sorgligt med akademiska lärare som ägnar större delen av sin opponerings tid som språkpoliser.

Misförstå mig rätt, du blir varken bättre eller sämre, ja om du inte ska kommunicera via skrift med omvärlden på ditt jobb förståss, utan detta är något slags första intryck.
Jag har absolut inget personligt mot folk med stavfel osv, snarare har jag en hel del vänner med dessa problem, men det jag ville säga var att utbildning ÄR bra, och att vissa delar (de synliga såsom skrift) ger t.ex ett CV så olika karaktär om det är rätt stavat eller dåligt/felaktigt skrivet.
Sen är säkert alla som stavar fel de mest underbara människor, men det är en annan sak.

Gick igenom både grundskola och gymnasium med toppbetyg. Hamnade sedan med vilje i det militära (lumpen) och direkt efter detta hittade jag min plats ute på arbetsmarknaden.

Kommer aldrig att ångra min skolgång då den gett mig väldigt mycket - inte minst med att förstå nya saker på ett bättre sätt. Tycker dock inte att betygslapparna är någon form av trumfkort när man söker anställning. Av det lilla som jag hunnit att se och höra så väger erfarenhet/praktisk kunskap samt kontakter betydligt tyngre. Detsamma när man söker jobb - har du redan ett arbete och söker ett annat så verkar det som man direkt tillhör en annan "mer seriös" människogrupp. När jag, för några månader sedan, tröttnade på min dåvarande anställning och sökte nytt jobb så fick jag svar på i stort sett varje ansökan. Detta tillskillnad från när jag sökte mitt första jobb - då jag fick ett svar på 10 ansökningar. Fick även detta bekräftat från min nuvarande arbetsgivare.

Har haft min nuvarande anställning i snart 10 månader och genom att visa framfötterna har jag gått förbi många av mina medarbetare när det gäller både "respekt" och lön. Då skall det påpekas att vissa har arbetat där i över 6 år. Kan med lätthet säga att det inte finns någon på min avdelning som har samma kämparglädje och drivkraft som jag - även detta bekräftat från min arbetsgivare.

Om jag kommer att läsa vidare? Ja, med största sannorlikhet. Känns dock lite deprimerande att se arbetslösa polare som kämpat sig igenom någon form av högskoleutbildning - och tillråga på detta så har de en studieskuld på x antal tusen.

Vet inte om all denna text hjälpte dig särskilt mycket, men nu får du i alla fall ett exempel på hur en relativt "outbildad" 22-årig människa kan ta sig fram i arbetslivet. Kan tillägga att jag under de senaste 10 månaderna inte haft mycket annat än jobb i skallen. Den lilla fritid jag haft har spenderats på hojåkande. Polarna säger att jag är "dum i skallen" men medan de går och super ned sig med sina sista slantar så går jag och köper det jag vill ha utan att behöva tänka särskilt mycket på kostnaderna.

/Rolle

IronMike skrev:
2635590 Du blir ju knappast raketforskare utan utbildning... och oavsett om du har tur att hamna i rätt ok bransch för att tjäna stålars som hantverkare, så är det frågan hur kul det är att göra samma sak resten av livet. Knappast så stimulerande för hjärnan att vara plattsättare i typ 50 år.

så är vi formade att tro livet utan utbildning är i det här landet. Sossarna har verkligen skrämt oss att falla in i ledet.
Grejen är att det har aldrig funnits så mycket hörgutbildade akademiker som nu som ingen vill ha och snart kommer allt revisionsjobb skötas billigt från t.ex indien. Det samhället skriker efter är bra entreprenörer, smarta egenföretagare och grejen är att de som har stake och en bra ide lyckas medans de som litar på sin utbildning och räknar fram alla potenciella risker hela, inte kommer våga satsa och i stället sluta som anställd då det är tryggt.

Last edited:
Du har all tid i världen att jobba och tjäna pengar..

De vänner och erfarenheter du får genom skolan bär du med dig genom resten av ditt liv!!

Visst det finns historier om killar som blir framgångsrika genom hårt arbete och bra ideér men det hade dom nog blivigt ändå..
Skolgången hade nog inte direkt satt käppar i hjulet för dom utan snarare hjälpt med ideér och vänner!!

Blå R1 skrev:
2636391 Du har all tid i världen att jobba och tjäna pengar..

De vänner och erfarenheter du får genom skolan bär du med dig genom resten av ditt liv!!

Visst det finns historier om killar som blir framgångsrika genom hårt arbete och bra ideér men det hade dom nog blivigt ändå..
Skolgången hade nog inte direkt satt käppar i hjulet för dom utan snarare hjälpt med ideér och vänner!!
Jag vill nog visst påstå att skolan sätter käppar i hjulen för en del. Helt plötsligt när dom tagit sig igenom högskolan tror dom att dom är bättre än alla andra och lever därefter...

HanneZ skrev:
2636410 Jag vill nog visst påstå att skolan sätter käppar i hjulen för en del. Helt plötsligt när dom tagit sig igenom högskolan tror dom att dom är bättre än alla andra och lever därefter...

Det är väl inte högskolan som sådan som orsakar den åkomman. Det är ju något som alla möjliga drabbas av av alla möjliga orsaker:
- Plötsligt fick han ett jobb inom reklambranchen och började tro att han var förmer än alla andra.
- Plötsligt blev hennes låt känd och hon trodde att hon var förmer än alla andra.
- Han fick ett guldkort av pappa och ett vipkort på Spybar och plötsligt trodde han att han var förmer än andra.
- Han hade en bmw m3 Alpina och plötsligt kände han sig lite bättre än alla andra..

....ska jag fortsätta?

Min poäng är att väldigt många väldigt gärna försöker hitta något som boostar deras självförtroende. Tyvär skapar det ibland vissa avarter.

En högskoleutbildning är inget magiskt men det hedrar personen ifråga lika mycket som det hedrar andra som engagerat sig och ansträngt sig under en tre-fem år oavsett om det är högskola, lärlingstjänst, FN-tjänst, SIDA-arbete eller vad det nu månde vara.

Last edited:
Kan bara svara för mej själv.
Jag är ingen raketforskare men, Tekniker på ett av dom största företagen i sverige.
Samt att jag har företag vid sidan om.

Jag "hoppade av" 7:an.
Jag började inte jobba utan gjorde andra dumma grejor.
Jag är självlärd i allt jag gör/gjort, tycker det har funkat bra.
Men självklart ska man gå utbildning, skulle aldrig råda mina blivande barn att hoppa av skolan, då betyg är en försäkring att du får ett anständigt jobb.
/mvh jonas

Mitt råd är att vända på steken och fråga dig vad du vill jobba med på lång sikt. Skaffa dig utbildningen för det och så fort du har det söker du jobbet. Ha ditt framtida jobb i sikte redan första dagen du börjar plugga. Nätverka (förtydligande: med människor alltså) på rätt sätt. Plugga inte extra kurs som du "kanske kan behöva en dag". Plugga inte på högskolenivå och nonchalera dina studier. Det finns studerander och det finns studenter. De sitsnämnda är de som super fan och är bakfulla i plugget. Läs för att lära och hitta dina egna metoder för det. T.ex. två timmar föreläsningar kanske inte ger lika mycket som att sitta hemma och läsa kurslitteraturen i två timmar.

Lycka till. :)

/Tips från en med 3-års Kandidat + 1.5-års Magister + 4 års forskning med Lic-examen men nu arbetande i industrin sedan något år tillbaka

Markus skrev:
2636523 Var det det din dröm?

Är det något inom radio & tv?

precis...! :rolleyes: :rodnar

Nån elak djävel har placerat M precis bredvid N på tangentbordet så inte ser man heller att man knappat fel med ett snabbt ögonkast... :mad: :4skrika

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman