Halogen
Apajävel!
Är detta möjligt? IronMike står för ett av trådens vettigaste inlägg, vad är det som håller på att hända här egentligen? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dr.Bike skrev:2636015Märkligt att en hel nation kan ha blivit så otroligt förändrad på tio år...
Dr.Bike skrev:2636015Utbildning i all ära... det är nödvändigt, men det är sällan man tillslut jobbar som det man utbildade sig till i förstone.
Däremot LÄR man sig mycket på vägen i skolan, så även om inte alla ekvationer används dagligen, så har de iaf lärt en att TÄNKA på ett visst sätt osv.
En annan sak som bara har blivit sämre och sämre, jag är förvisso kanske gammalmodig det är att ingen längre kan vare sig räkna i huvudet eller stava.
Skolan prioriterar fel saker och flummar ut när de påstår att det är hämmande att rätta fel.
Tjaa, varför går man då i skolan alls?
Skulle jag anställa nån som inte kan stava rätt på enkla ord?
Jag tror inte det.
Här på SH läser man hela dagarna ord som , Tjejj, Hojj, Bobbiner, Eller varför inte rubriken på denna tråd: Felaktigt särskrivet, och versal i början på ord mitt i mening. Osv. osv. och man får bara vatten på sin kvarn. Lärarna hade fel när de sa att den som stavar uselt rättar detta själv senare i livet. Sånt rättar inte till sig själv även om den som stavar fel läser samma ord rättstavat miljoner gånger, för det är oxå borta numera: Reflektion över vad andra gör och om det skiljer sig från det man gör själv måste det naturligtvis betyda att alla andra gör fel.
Så ja - skola ÄR viktigt, och att man lär sig saker så man FÖRSTÅR dem, inte bara MINNS dem. Det är en ja-la skillnad det!
Vi har ju haft alltifrån rättstavningsdiskussioner här, samt även skoldiskussioner, och det gemensamma är att det alltid slutar med att alla yngre skriker om att de har dyslexi och svårt med det ena och det andra, vilket är ett hån mot de (få) som verkligen har dessa problem, men kämpar med det.
Märkligt att en hel nation kan ha blivit så otroligt förändrad på tio år...
För att kollegor och arbetsgivaren kanske vill kunna lita på att saker man säger och skriver ger ett gott intryck gentemot kunder t.ex. Kan man inte behärska sitt modersmål någorlunda, så finns det också skäl för tvivel vad gäller övriga förmågor och ambitioner man (inte) har. Kanske inte något som spelar så stor roll i lågkvalificerade yrken, men på andra ställen så...Chii skrev:2636040Jag har lite svårt att se hur korrekt stavning och korrekt språkanvändande skulle göra mig till en bättre anställd.
korvgubbe skrev:2635941..och var är tjock-steffe påväg nu?
Självklart finns det framgångssagor. Men allvarligt talat vet jag fler som blivit miljonärer på triss än folk som blivit miljonärer efter att ha hoppat av grunsskolan.
Chii skrev:2636040![]()
Jag har lite svårt att se hur korrekt stavning och korrekt språkanvändande skulle göra mig till en bättre anställd. Förvisso kan jag hålla med om att förkastligt språkbruk ger en negativ bild hos en arbetsgivare samt hämmar förmågan att marknadsföra sig själv på ett bra sätt. Trots detta tycker jag att karraktärsdragen hos en utbildad person ska vara så mycket mer än ett bra språkbruk.
Jag tycker det är sorgligt med akademiska lärare som ägnar större delen av sin opponerings tid som språkpoliser.
Länktar...*MACKE* skrev:2635960gör som ja gå fordonman länktar till skolan
![]()
IronMike skrev:2635590Du blir ju knappast raketforskare utan utbildning... och oavsett om du har tur att hamna i rätt ok bransch för att tjäna stålars som hantverkare, så är det frågan hur kul det är att göra samma sak resten av livet. Knappast så stimulerande för hjärnan att vara plattsättare i typ 50 år.
Jag vill nog visst påstå att skolan sätter käppar i hjulen för en del. Helt plötsligt när dom tagit sig igenom högskolan tror dom att dom är bättre än alla andra och lever därefter...Blå R1 skrev:2636391Du har all tid i världen att jobba och tjäna pengar..
De vänner och erfarenheter du får genom skolan bär du med dig genom resten av ditt liv!!
Visst det finns historier om killar som blir framgångsrika genom hårt arbete och bra ideér men det hade dom nog blivigt ändå..
Skolgången hade nog inte direkt satt käppar i hjulet för dom utan snarare hjälpt med ideér och vänner!!
HanneZ skrev:2636410Jag vill nog visst påstå att skolan sätter käppar i hjulen för en del. Helt plötsligt när dom tagit sig igenom högskolan tror dom att dom är bättre än alla andra och lever därefter...
Zee skrev:2636505Tips från en med 3-års Kandidat + 1.5-års Magister + 4 års forskning med Lic-examen men nu arbetande i industrin sedan något år tillbaka
korvgubbe skrev:FM-tjänst
Markus skrev:2636523Var det det din dröm?
Är det något inom radio & tv?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT