Skol Utbildning = bra Jobb?

IronMike skrev:
2637612 jag ska bara från och med nu, säga det jag tycker, å inte spela allan å va ironisk.

:tummenupp

Synd.

Trådstartaren:

Gå gymnasiet. Om du inte vet vad du vill göra med resten av livet så skulle jag rekommendera något av de bredare programmen framför de yrkesförberedande (och även om du vet vad du vill så kommer du säkert ändra dig många gånger för att sedan hamna någonstans du aldrig hade drömt om).

Passa dessutom på och njut av tiden i plugget. Ansvarsfrihet, låga krav, inga utgifter, lindriga bakfyllor osv. Använd tiden till att umgås med kompisar, göra sånt du tycker om och trivs med livet i allmänhet. När du väl börjar arbeta så inser du snart att det är ganska svårt att få tid över till nöjen och oavsett hur mycket du tjänar så försvinner pengarna oväntat snabbt.

Visst är det gött att tjäna pengar när man är ung och på så sätt kunna unna sig saker som andra i samma ålder inte har råd med. Det kan också vara lockande att hoppa huvudstupa in i arbetslivet, men varför skynda?

Om det är pengarna som lockar så kan jag nästan garantera att du efter skolan och några år på arbetsmarknaden kommer tjäna mer än de i samma ålder som jobbat istället för att studera.

Ett sista råd: Skaffa ett välbetalt jobb vid sidan om studierna. Det går att tjäna en hel del pengar under sommarlovet, särskilt om du kan tänka dig skiftjobb inom tex tillverkningsindustrin. Om du dessutom kan hoppa in och jobba under andra lov, enstaka helger osv så räcker de extra pengarna ganska långt. Särskilt med tanke på de få fasta kostnader som de flesta i din ålder har.

Lycka till! :tummenupp

PS. Bra betyg har inte mycket med intelligens att göra. Däremot är de ett bevis på att du kan ta in och behålla en viss information under begränsad tid. Ett bevis på att man kan lära sig saker är givetvis lämpligt när man söker jobb, så skaffa ett du också! Tre år i solen...

Sen när du har haft roligt i tre år och inte alls har någon lust att jobba heltid så är det bara att söka in till högskola eller, om du vill lära dig ha kul på riktigt, lumpen!! :yoparty

Vad sägs om man flashar sitt högskoleprov på en arbetsintervju då?

Är det intressant eller det skiter dom i? med tanke på att ingen har nämnt det i tråden.

Swedie skrev:
2635813
Utan fullständiga betyg så slängs dina ansökningar i papperskorgen. Enligt mig, så ser det inte bra ut att man hoppat av skolan eller sket i att bry sig. En sådan vill ingen anställa. Iaf inte jag.

Ap ap ap.... Det är ju inte helt sant... Mycket som spelar in när man söker ett jobb är hur t.ex ditt Cv är skrivet, din personlighet osv.

jag har bara gått gymnasium 3.årig el. Och hunnit med en hel del. Jobbat som El-montör 4år Säljansvarig el material för utlänska kunder. T.ex, Finland, Norge, Urugauay, Indien, israel, Saudarabien, England, Irland osv. Nu jobbar Jag som Beredare/projekansvarig på ett Av dom största el företagen i Norden/europa Fortum. Hade inga höjdar betyg och inga botten betyg heller utan rätt så medel god i skolan (hade ju kunnat få bättre om man någon gång under 6 år tagit hem läxorna) hehe.

Men som sagt personligheten är viktig... Man kan faktiskt jobba upp sig det har jag gjort. Ligger på nybörjarlön nu eftersom jag inte jobbat så länge som Beredare men tjännar väl nästan 30 000:- i månaden tycker jag är KANON, men mycket vill ha mer så är det alltid...

men till trådskaparn FÖR FAN hoppa inte av plugget, inte innan du gått ut gymnasiet iallfall...

///Micke

anja skrev:
2636575 Detdär är ju löjligt. Man behöver inte helt fullständiga gymnasiebetyg. Ingen har brytt sig om att jag har ett ig i gymnasiebetyget...

Okej, jag formulerade mig fel. Med ofullständiga menade jag självfallet att man inte avslutat sina gymnasiestudier. Hoppar du av gymnasiet kommer du inte in på högskola. jag är väl knappast så tappad bakom att jag skulle hävda att G i idrott är livsnödvändigt för att kunna göra karriär?!

Dr.Bike skrev:
2636015 Utbildning i all ära... det är nödvändigt, men det är sällan man tillslut jobbar som det man utbildade sig till i förstone.
Däremot LÄR man sig mycket på vägen i skolan, så även om inte alla ekvationer används dagligen, så har de iaf lärt en att TÄNKA på ett visst sätt osv.

En annan sak som bara har blivit sämre och sämre, jag är förvisso kanske gammalmodig det är att ingen längre kan vare sig räkna i huvudet eller stava.

Skolan prioriterar fel saker och flummar ut när de påstår att det är hämmande att rätta fel.
Tjaa, varför går man då i skolan alls?
Skulle jag anställa nån som inte kan stava rätt på enkla ord?
Jag tror inte det.
Här på SH läser man hela dagarna ord som , Tjejj, Hojj, Bobbiner, Eller varför inte rubriken på denna tråd: Felaktigt särskrivet, och versal i början på ord mitt i mening. Osv. osv. och man får bara vatten på sin kvarn. Lärarna hade fel när de sa att den som stavar uselt rättar detta själv senare i livet. Sånt rättar inte till sig själv även om den som stavar fel läser samma ord rättstavat miljoner gånger, för det är oxå borta numera: Reflektion över vad andra gör och om det skiljer sig från det man gör själv måste det naturligtvis betyda att alla andra gör fel.

Så ja - skola ÄR viktigt, och att man lär sig saker så man FÖRSTÅR dem, inte bara MINNS dem. Det är en ja-la skillnad det!

Vi har ju haft alltifrån rättstavningsdiskussioner här, samt även skoldiskussioner, och det gemensamma är att det alltid slutar med att alla yngre skriker om att de har dyslexi och svårt med det ena och det andra, vilket är ett hån mot de (få) som verkligen har dessa problem, men kämpar med det.
Märkligt att en hel nation kan ha blivit så otroligt förändrad på tio år...

Hhhmm, men men:
http://www.ingmarbergman.se/media/hets_1_output.asx
;)

Kunskap och utbildning är och ger så mycket mer än att klara av ett mer kvalificerat jobb.

Det lönar sig att anstränga sig lite. Har alltid haft lätt att lära och har för det mesta även tyckt det varit roligt i skolan. Tack vare detta kom jag in på ett gymnasium som ägs av "ett av de största företaget i landet" (varför skriver alla så?) nämligen Volvo.
Trivdes hur bra som helst i gymnasiet, skulle gärna leva om de åren om det gick, gick ut med bra betyg, mycket tack vare att det var en utbildning som passar mig med mycket matte, fysik, ellära och styrteknik.
Började jobba direkt efter skolan som service-elektriker på Firman, trivs kanon och tjänar, tycker jag, mycket bra.

Alltså, istället för att hoppa av skolan, leta reda på en utbildning som intresserar dig. Då blir allt lättare.

FreddaGädda skrev:
2637659 Eftersom jag lät mig luras in på teknikprogrammet måste jag plugga ytterligare minst två år. Och det är ju jättekul när majoriteten av polarna nu flyttar hemifrån till eget

Hehe, du med? "Mycket praktik, lätt att få jobb, krävs ingen vidareutbildning, arbetesgivarna står i kö efter folk som er."

0 timmar pratik och en lärarplan som var skrattretande dålig.

Teknik suger. HÅRT.

Gymnasie betygen nuförtiden har höjjts något fruktansvärt pågrund av gymnasieskolorna nu konkurerar med varandra. Snittet nu ligger 2 poäng över än vad det gjorde 1999. ex. då 12.0 nu 14.0. Förr i tiden fick kanske en elev 20.0 efter avslutade gymnasie studier. Nu är det inte alls ovanligt att ett par stycken har 20.0 eller 19.8. Det är fel för då hostas snittet upp som fan på högskolorna och dom som fick betyg i det gamla systemet har inte en chans att konkurera med sina betyg.

Last edited:
Hagster skrev:
2637940 Hehe, du med? "Mycket praktik, lätt att få jobb, krävs ingen vidareutbildning, arbetesgivarna står i kö efter folk som er."

0 timmar pratik och en lärarplan som var skrattretande dålig.

Teknik suger. HÅRT.

Kunde inte sagt det bättre själv. Det roligaste var att våran skola vann pris för att vi tydligen hade Sveriges bästa teknikprogram. Kommer ihåg att det kom representanter från andra skolor och folk från skolverket och tittade på våra lektioner. Vi satt och spelade Soldat medan läraren malde en massa lögner om kursplaner om kurser som inte existerar och arbeten vi inte gjort och aldrig gjorde. Vi skulle rita 3D-ritningar av saker som vi sen skulle tillverka i verkligheten med magi eller nåt. På första lektionen presenterades kursplanen och vi fick CD-skivor till alla datorer innehållandes programmet. Först då framgick det att vi hade datorer så sunkiga att de inte klarade av programmet. Så det blev lång sovmorgon istället för teknikutveckling.
Plus att det aldrig fanns datorer så det räckte till alla under andra datorlektioner. Och ofta var hälften av dom ur funktion. Och ändå var vi en relativt liten klass.

Dom enda lektionerna man fick nåt av var dom jag valde till själv. Fotografisk bild och svetsning. Annars var det ett fullkomligt slöseri av värdefulla år.
Det kunde varit mit eget fel, men som Hagster säger, så lät det på presentationen av programmet. Vilket visade sig vara raka motsatsen till vad det egentligen var. Det var så dåligt så det var löjligt. Lärarna visste inte vad dom höll på med.

Tvi vale..

Freddola skrev:
2635910
Ex. Tjock-steffe gick ju direkt från fängelse till vd för nått spelbolag o multimiljonlön.

Vad har du fått det ifrån??? Han gick inte direkt från fängelse till det jobbet.Dessutom förstår man ganska lätt hur han fick det "jobbet" om man vet vilka styrelsen består av.Gizmondo var ju bara en av världens största scammar från början till slut.

FreddaGädda skrev:
2638376 Kunde inte sagt det bättre själv. Det roligaste var att våran skola vann pris för att vi tydligen hade Sveriges bästa teknikprogram. Kommer ihåg att det kom representanter från andra skolor och folk från skolverket och tittade på våra lektioner. Vi satt och spelade Soldat medan läraren malde en massa lögner om kursplaner om kurser som inte existerar och arbeten vi inte gjort och aldrig gjorde. Vi skulle rita 3D-ritningar av saker som vi sen skulle tillverka i verkligheten med magi eller nåt. På första lektionen presenterades kursplanen och vi fick CD-skivor till alla datorer innehållandes programmet. Först då framgick det att vi hade datorer så sunkiga att de inte klarade av programmet. Så det blev lång sovmorgon istället för teknikutveckling.
Plus att det aldrig fanns datorer så det räckte till alla under andra datorlektioner. Och ofta var hälften av dom ur funktion. Och ändå var vi en relativt liten klass.

Dom enda lektionerna man fick nåt av var dom jag valde till själv. Fotografisk bild och svetsning. Annars var det ett fullkomligt slöseri av värdefulla år.
Det kunde varit mit eget fel, men som Hagster säger, så lät det på presentationen av programmet. Vilket visade sig vara raka motsatsen till vad det egentligen var. Det var så dåligt så det var löjligt. Lärarna visste inte vad dom höll på med.

Tvi vale..

tror att teknikprogrammet har ändrats rätt mycket det senaste åre, iaf vårt.
vet inte hur gammal du är men jag går andra året nu och upplever det inte alls som du skriver. När jag började så var det alldels nya lokaler, datorsal (vi har ca 40 st 35 kkr+ datorer, rätt avancerade kameror mm), jag ångrar inte ns ekund att jag valde teknik iaf. Bra lärare har vi också.

trelleborgaren skrev:
2638505 tror att teknikprogrammet har ändrats rätt mycket det senaste åre, iaf vårt.
vet inte hur gammal du är men jag går andra året nu och upplever det inte alls som du skriver. När jag började så var det alldels nya lokaler, datorsal (vi har ca 40 st 35 kkr+ datorer, rätt avancerade kameror mm), jag ångrar inte ns ekund att jag valde teknik iaf. Bra lärare har vi också.
35 kkr datorer? :va

Känns det inte Lite överdrivet?

Loy skrev:
2638547 Jag fattade vad du menade ;)

Känns bara en aning överdrivet med så dyra..

dom måste ju klara av cad-programmen. tar ganska mycket kraft när vi kör simulerningar

Dr.Bike skrev:
2636015
Här på SH läser man hela dagarna ord som , Tjejj, Hojj, Bobbiner, Eller varför inte rubriken på denna tråd: Felaktigt särskrivet, och versal i början på ord mitt i mening.
Medvetet eller? Hysteriskt kul!

trelleborgaren skrev:
2638505 tror att teknikprogrammet har ändrats rätt mycket det senaste åre, iaf vårt.
vet inte hur gammal du är men jag går andra året nu och upplever det inte alls som du skriver.

Jag som har bytt mellan ett par stycken gymnasieskolor och fortfarande vart kvar innom samma grund inriktning (fordon) kan intyga att det varierar in í H-E mycket mellan gymnasieskolor.

Skolan innan jag gick va kontrollerad från branchen och luftfartsverket, SUPER för lärarna hade krav på sig.
Nu går jag på en friskola där det känns som lärarna driver en affärsverksamhet genom skolan och bara försöker roffa åt sig bidrag. Dumma i huvudet är dom :mad:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman