Jag har haft problem med att starta min mc-transport-bil (Skoda Pick up 1.6) ett tag och behöver lite tips.
Första gången
Bilen var helt död. De klickade från nåt relä i el centralen under handskfacket (tror jag) Jag tryckte å ryckte i reläerna å prövade flera gånger med startnyckeln så efter 10 min så startade den.
Väl på jobbet så fixade jag lite oxid på batterikontakterna och jordningen samt sprayade kontaktspray på hela elcentralen
Efter de så snurrade motorn men den ville inte tända?!
Mera kontaktspray i fördelarlocket och sen startade den snällt och har gjort resten av dagen.
Jag ryckte loss alla reläer och tog bort den korrosion jag kunde hitta. (har läkt in vatten i el-centralen) i förebyggande syfte.
Andra gången
Efter de så har bilen funkat bra i någon vecka och i dag var de dags igen.
Helt död när jag försöker vrida om nyckeln, de klickar från något relä, de är allt. Efter lite tryckande på el-centralen så startade bilen.
Så vad är de? Något relä som håller på att ge upp? Mera ärjningar som jag kan ha missat i själva panelen? Relärna går ju att ta ut och göra rena men hur gör jag för att få bort ärjningarna i själva panelen? Om de finns någon där vill säga.
Fråga två. Om man kopplar in en felkodsavläsare i en sån här bil. Hur mycket kan man få reda på från tidigare felkoder? Hur avancerad teknik är de i en sån här bil?
Första gången
Bilen var helt död. De klickade från nåt relä i el centralen under handskfacket (tror jag) Jag tryckte å ryckte i reläerna å prövade flera gånger med startnyckeln så efter 10 min så startade den.
Väl på jobbet så fixade jag lite oxid på batterikontakterna och jordningen samt sprayade kontaktspray på hela elcentralen
Efter de så snurrade motorn men den ville inte tända?!
Mera kontaktspray i fördelarlocket och sen startade den snällt och har gjort resten av dagen.
Jag ryckte loss alla reläer och tog bort den korrosion jag kunde hitta. (har läkt in vatten i el-centralen) i förebyggande syfte.
Andra gången
Efter de så har bilen funkat bra i någon vecka och i dag var de dags igen.
Helt död när jag försöker vrida om nyckeln, de klickar från något relä, de är allt. Efter lite tryckande på el-centralen så startade bilen.
Så vad är de? Något relä som håller på att ge upp? Mera ärjningar som jag kan ha missat i själva panelen? Relärna går ju att ta ut och göra rena men hur gör jag för att få bort ärjningarna i själva panelen? Om de finns någon där vill säga.
Fråga två. Om man kopplar in en felkodsavläsare i en sån här bil. Hur mycket kan man få reda på från tidigare felkoder? Hur avancerad teknik är de i en sån här bil?