Skjutsa för första gången?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Kanske inte är en så himla teknisk fråga men...
Måste erkänna att jag har än så länge aldrig skjutsat nån på motorcykel.
Ok, nån gång för 20 år sen på lätt mc möjligtvis. Men asså.. :va

Saken är den att just nu är vi två som måste pendla på samma hoj. Nämligen min. Och då polaren alltid varit den som skjutsat tidigare, så har jag känt mig lite obekväm.

Han väger dessutom mer än mig. Spelar detta någon roll?
För när du väl är i rullning så är det samma sak. Men det är just stillaståendet och krypkörningen jag är osäker på.

Tips, råd och knep?

Eftersom han har vana av att åka motorcykel så ska det nog gå bra, det är värre med personer som inte förstår att de måste sitta still i lägre fart. :tummenupp

Man gört' bara. Se till att han följer med dig, och inte sitter och lutar åt fel håll så löser det sig skall du se.

Ut och kör en sväng tillsammans en kväll då det inte är så mycket trafik, så slipper första gången vara lika jobbig.

Nu har du ju iofs en effektsvagare och mer skjutsvänlig hoj än sporthojar, men det kan bli lite spännande effekter med mycket vikt långt bak, den blir mer slangningsbenägen och du kan få väldigt lätt framhjul i kurvorna. Kör lugnt, mjukt och känn efter vad som händer, efter ett tag har du vant in dig och kan stå på som vanligt igen.

Eftersom han har vana av att åka motorcykel så ska det nog gå bra, det är värre med personer som inte förstår att de måste sitta still i lägre fart. :tummenupp

Mja, håller inte helt med. Risken med att skjutsa nån som kört en massa själv är att de "vet" hur de ska ta kurvor (/ korsningar / rondeller...). Det är hemskt lätt att börja "köra" själv när man sitter på bönpallen.

Säg åt honom att fan bara va din ryggsäck! Han ska sitta och titta på naturen och allt annat än vägen eller dit ni ska. Åtminstone i början som i lite terapisyfte. DU måste få vänja dig att ha honom bakpå.

Som liten och lätt vet jag också hur det är att skjutsa nån som är tyngre. Det är inte kul. Men är du stark nog känner du dig säkrare (än jag brukar göra) och det kommer gå bra, även vid krypkörning och korsningar.

Slappna bara av. Ta en liten övningsrunda tillsammans till den där restaurangen vid havet, knäck en pava rött och låt saker bara komma naturligt. :tummenupp

Slappna bara av. Ta en liten övningsrunda tillsammans till den där restaurangen vid havet, knäck en pava rött och låt saker bara komma naturligt.

ska dom ligga också?

Jag skruvar bort pinnarna så är det problemet ur världen :)

Om du ska skjussa fäll för guds skull inte ner skjutspinnarna. Motorn ska tappa ungefär 50% och allt möjligt konstigt kan hända har jag läst här på sporthoj.com

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back