Skjutsa barn på hojen?

Abrakadabra

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Ja
Behöver barn vara ha en viss ålder/längd/vikt för att det ska vara lagligt att skjutsa dem på hojen?

Jag har sett en kille som vid flera tillfällen kört sin/någons unge till dagis och han har något slags band runt sig själv och barnet. :gnissla
Jag tror remmen sitter fast med något snäppspänne eller liknande. Verkar helt galet och någon här på SH kanske vet något annat sätt som jag kan rekommendera honom?

Själv värderar jag, kan inte ungen hålla fast sig själv kan den heller inte åka med, eller har jag fel?

De är en special gjord grej som löser ut i ett visst tryck. Så snäller man så flyger ungen :) Ganska smart tycker jag. Jag kör min dotter utan dock, lite inne på att köpa vanliga handtag som hon kan hålla i sig i som bara sitter fast i mig, å andra sidan så har de hänt att hon somnat där bak och då skulle nog första alternativet vara att föredra...

De är en special gjord grej som löser ut i ett visst tryck. Så snäller man så flyger ungen :) Ganska smart tycker jag. Jag kör min dotter utan dock, lite inne på att köpa vanliga handtag som hon kan hålla i sig i som bara sitter fast i mig, å andra sidan så har de hänt att hon somnat där bak och då skulle nog första alternativet vara att föredra...

Menar du att det finns såna grejer att köpa? jag som trodde det var ett skämt. Det verkar ju helt galet att surra fast ungen i sig själv. Hur fungerar dem?

För den som har hoj med packväskor skulle det nog inte vara så farligt. Sätter man sidoväskorna lite högre upp så kan inte ungen ramla i sidled och vid acceleration stoppar den där bak.

Såg en lirare som hade en vespa förvisso, ett barn ca 10 år bakom sig själv samt en väldigt illa monterad cykelbarnstol med tillhörande -3 åring bak. Jag tog tom bild på spektaklet bara för att kunna va säker sedan att jag verkligen sett rätt.

Har man lämplig hoj så kan ju ungen sitta framför.
Jag kör dottern till dagis, hon sitter framför mig och håller i fågelpinnen på styret. Funkar kanon.

Varför lägga sig i hur andra transporterar sina katter/hundar/ungar på hojen?

Vill du bara bevisa att du vet bättre än barnens föräldrar, eller är du ute efter att förneka ett barn och dess far motorcykelåkning?

När mina barn var små skjutsade jag dom till dagmamman med vanlig cykel, en i barnsadel därbak, den andre sittandes på tvären på stången, hållandes i min arm.

Nog fan skulle någon säkerhetsnarkoman till mamma klaga på det, ÅAS så klagade dom på att jag skjutsade barnen till dagmamman i en höjd LandRover utan dubbdäck på vintern också, dom slutade dock klaga när jag backade upp på den stora snöhög som traktorn hade skottat upp, när dom själva knappt tog sig loss ur snömodden med sin Nissan Micra.

Jag kör också lilldottern (3,5 år) till dagis, sittande inklämd mellan mig och tanken. Endast villagator och därmed att jämföra med att cykla med ungen tycker jag.

/Anders

Ser inga problem att köra barn på hojen bara man vet vad man gör och kör med förstånd.

Jag kanske var otydlig i min fråga:

Behöver barn ha en viss ålder/längd/vikt för att det ska vara lagligt att skjutsa dem på hojen?

Menar du att det finns såna grejer att köpa? jag som trodde det var ett skämt. Det verkar ju helt galet att surra fast ungen i sig själv. Hur fungerar dem?

Galet ?, antingen tycker man att det är galet att för huvudtaget skjutsa kidsen på hojen eller så gör man det inte, och tycker man det sista alternativet så är det rätt fiffigt med den lösningen, barnet kan ej ramla av hojjen vilket känns som den största risken tycker jag och klotar man så lösgörs spännet på bägge sidor.

Galet ?, antingen tycker man att det är galet att för huvudtaget skjutsa kidsen på hojen eller så gör man det inte, och tycker man det sista alternativet så är det rätt fiffigt med den lösningen, barnet kan ej ramla av hojjen vilket känns som den största risken tycker jag och klotar man så lösgörs spännet på bägge sidor.

Vart har ja skrivit att man inte ska skjutsa ungen på hojen?

Det jag däremot tyckte var lite galet var att spänna fast barnen i sig själv (hårt). Jag visste inte att det fanns en så fiffiga lösning att köpa och som du beskriver verkar spännet kunna lösa ut sig själv (på ett kontrolerat sätt) och det är ju bra. Vart finns den att köpa?

Vart har ja skrivit att man inte ska skjutsa ungen på hojen?

Det jag däremot tyckte var lite galet var att spänna fast barnen i sig själv (hårt). Jag visste inte att det fanns en så fiffiga lösning att köpa och som du beskriver verkar spännet kunna lösa ut sig själv (på ett kontrolerat sätt) och det är ju bra. Vart finns den att köpa?

Ingenstans vad jag vet :va

Har för mig att louise eller polo sålde dom för några år sedan när jag letade. Dock skaffade jag aldrig någon utan döttrarna har åkt med ändå. Full skyddsutrustning, lugna turer och många stopp is da shit :tummenupp

Varför lägga sig i hur andra transporterar sina katter/hundar/ungar på hojen?

Vill du bara bevisa att du vet bättre än barnens föräldrar, eller är du ute efter att förneka ett barn och dess far motorcykelåkning?

Eh, nej verkligen inte det jag är ute efter, men jag slipper gärna se en unge ramla baklänges/ramla av och någon stackars jävel råkar köra/jag råkar köra över den och allt blir åt helvete bara för att någon ska visa sig på styva linan.

Eh, nej verkligen inte det jag är ute efter, men jag slipper gärna se en unge ramla baklänges/ramla av och någon stackars jävel råkar köra/jag råkar köra över den och allt blir åt helvete bara för att någon ska visa sig på styva linan.

Hur stort är problemet?

Ser du ofta ungar ramla baklänges/ramla av motorcyklar och bli överkörda?

Om det vore en vanligt förekommande olyckstyp skulle jag förstå att du ville göra något åt det, det skulle jag med.

Men nu litar jag så pass mycket på mina medmänniskors omdömen att dom har provat sig fram till att det är relativt ofarligt, och att dom vet det bättre än mig/dig.

Är inte det ett rimligt antagande?

Man ser ju trots allt väldigt sällan föräldrar som riskerar sina barns liv, det verkar nästan som om föräldrar är rädda om sina barn...

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back