Priset gick till snubben med unge på hojjen utan integral, HALLÅ!!
Små barn kan inte använda integralhjälm eftersom dessa är för tunga. Det är då lämpligare med cykelhjälm eller motsvarande.
Jag har själv vid ett par tillfällen skjutsat min grabb(2,5) till/från dagis med hojen. Han har cykelhjälm och sitter framför mig. FÖrsta gångerna använde jag spännband runt oss för att han inte skulle riskera att ramla åt sidan.
Innan folk börjar skrika sig hesa handlar det om avvägningar. Det handlar om ca 500 meter villagata. PÅ vägen passerar vi EN tvärgata över vilken man har god uppsyn. Hastigheten överstiger aldrig 40-45 även om jag vid ett tillfälle, på grabbens uppmaning
"körade snabbast!".... Mätaren passerade då 55 i ca 100 meter....
Jag tror risken att torpederas av en eu-moppe eller annan cyklist på cykelbanorna är större än risken att jag av någon underlig anledning plötsligt kör in i en stolpe med hojen.
Ja, det kan komma en påtänd pundare som torpederar oss med sin rostiga 245:a:... Samma pundare kan torpedera oss när jag och grabben går över gatan när vi köpt glass,
Jag kommer dock inte ta med grabben ut i riktig trafik innan han är stor nog att sitta ordentligt bakpå med riktig hjälm och skyddskläder.
Jag utgår från att alla andra som skjutsar sina barn i olika åldrar gör motsvarande riskbedömningar.
OM folk bestämmer sig för att skrika sig hesa bara av att se mig lyfta upp honom på hojen utanför dagis får det stå för dem. Folk bekymrar sig om så mycket som de inte borde bekymra sig om och som de egentligen inte vet något om.