Skjutsa barn på hojen?

Hur stort är problemet?

Ser du ofta ungar ramla baklänges/ramla av motorcyklar och bli överkörda?

Om det vore en vanligt förekommande olyckstyp skulle jag förstå att du ville göra något åt det, det skulle jag med.

Men nu litar jag så pass mycket på mina medmänniskors omdömen att dom har provat sig fram till att det är relativt ofarligt, och att dom vet det bättre än mig/dig.

Är inte det ett rimligt antagande?

Man ser ju trots allt väldigt sällan föräldrar som riskerar sina barns liv, det verkar nästan som om föräldrar är rädda om sina barn...

Måste det vara en vanligt förekommande olyckstyp för att man måste regaera menar du? Riktigt otippat tänkande, känns som 90% av befolkningen tänker såhär, och sen när det väl händer ja då är rubrikerna "hur kunde detta hända" Förbannat inskränkt tänkande om du frågar mig.

Och vad beträffande riskera sina barns liv ser jag exempel på det nästan varje dag. Ingen är felfri, det är inte det jag vill komma åt, men jag tycker du tänker fel.

Måste det vara en vanligt förekommande olyckstyp för att man måste regaera menar du?

Självklart inte.

Men förekommande fall måste rendera i åtminstone en problembild. Case in point; en man i norra Sverige förgrep sig för något år sedan på damcyklar (troligtvis en velocipedofil), men inte har våldtäktslarm börjat installeras på cyklarna för det.

Allt är relativt. Potential betyder inte realitet.

Självklart inte.

Men förekommande fall måste rendera i åtminstone en problembild. Case in point; en man i norra Sverige förgrep sig för något år sedan på damcyklar (troligtvis en velocipedofil), men inte har våldtäktslarm börjat installeras på cyklarna för det.

Allt är relativt. Potential betyder inte realitet.

Nej men det gör mig iallafall irriterad att det tänkandet att "sålänge det inte händer någonting så är det ok" finns och är så vanligt förekommande. Riskfaktorn för detta måste ju vara skyhög om man räknar på barns oberäknelighet och förarens tid att försöka rätta till potentionella olyckor.

Jag vidhåller att jag inte tycker detta är ok, sen får ni säga vad ni vill

DSC00392-1.jpg

Jag vidhåller att jag inte tycker detta är ok, sen får ni säga vad ni vill

Håller med dig, skoter/MC väger lite mer än en velocioped

Priset gick till snubben med unge på hojjen utan integral, HALLÅ!! i låg hastighet kan du styra en smula hur du landar och reflexen är att du vill ta emot dig med händerna DVS.ansiktet ner i asfalten

Alternativen vid krash är:
Ungen fastspänd i piloten-kluven eller krossad unge
Fastspännd med "specialsnöret Allan som utlöser endast vid krash, inte vid det tillfället då din fyraåring somnar bakpå helt sonika"-Ungen flyger som en pallevante, kanske in i annan trafik elller hårt föremål
Unge fastspänd i moddad cykelstol-seriöst krossad/sönderskrapad unge

Skulle den tråden gälla en olycka där en illbatting omkommit för att nån alkad fan kört på en aktsam skjutsande förälder med någon slags himpavimpa barnstol på hojjen så hadde alla gnällt.
"vikket jävla baconhuvve som har ungen på hojjen, fattar inget"

Har skjutsat 5-åringen till dagis några gånger, hon tycker det är toppen medan småttingarna på 2,5 börjar grina när man kickar igång Hyndan :D

Barn på hoj eller inte är för mig en fråga om a) rätt hoj, b) rätt omständigheter och c) rätt barn :)

Hondan är bra för där kan de sitta framför mig, tycker man har bättre kontroll då på vad de gör... Vägen till dagis är perfekt, mestadels 30-vägar (hon har inte så stora krav på fart!). Sen är äldsta tjejen mycket mer fokuserad och mogen (doh) :)

Jag tror det får vänta några år till innan hon får åka bakpå utanför "dagiszonen"

Mvh
Micke

Jag vet inte egentligen om detta skall vara en debattråd om man skall skuffa ungen på hoj eller inte.
Men jag vill poängtera, att orsaken till många olyckor med MC är inte mc-föraren, utan en bilförare/lastbilsförare som gör en felbedömning. Även om man kör försiktigt med ungen där bak, så kan man bli påkörd av bil, och dessa fall får mig att inte riskera att sätta en liten unge och åka på min mc.
Igår mötte jag en snubbe på en ninja på landsvägen med tanktop och shorts.
Galet? Var och en bedömer riskerna själv.

Igår mötte jag en snubbe på en ninja på landsvägen med tanktop och shorts.
Galet? Var och en bedömer riskerna själv.

Åkte igår i t-shirt badshorts och foppatofflor.. ( visserligen bara till affären ) men det är en risk som JAG valde att ta. Sätter jag ett barn på hojjen så har barnet knappast valt att bli utsatt för den risken det innebär..

Åkte igår i t-shirt badshorts och foppatofflor.. ( visserligen bara till affären ) men det är en risk som JAG valde att ta. Sätter jag ett barn på hojjen så har barnet knappast valt att bli utsatt för den risken det innebär..

amen.

Oj, vad många är på hugget på denna tråd som startade enbart med en enkel fråga.... Skiner inte solen hos er eller varför så negativa..... Barn på hojjen eller inte är väl upp till var och en... Själv skjutsar jag mina större men inte mina mindre...

Oj, vad många är på hugget på denna tråd som startade enbart med en enkel fråga.... Skiner inte solen hos er eller varför så negativa..... Barn på hojjen eller inte är väl upp till var och en... Själv skjutsar jag mina större men inte mina mindre...

Jag e bitter av att sitta inne i ett kontor när det är sol och varmt ute, man vill ju sitta ute på en öl!:banana

Ja man får väl bara ge sina åsikter. Själv kör man fast naken, man bestämmer ju själv, men ett barn under 15 (int ens fullt som 15 heller, mera som 20) förstår inte riskerna som involveras i att åka mc, så då är det föräldern som TAR ansvaret FÖR sitt barn, och jag tycker inte risken är värd det.

Priset gick till snubben med unge på hojjen utan integral, HALLÅ!!

Små barn kan inte använda integralhjälm eftersom dessa är för tunga. Det är då lämpligare med cykelhjälm eller motsvarande.

Jag har själv vid ett par tillfällen skjutsat min grabb(2,5) till/från dagis med hojen. Han har cykelhjälm och sitter framför mig. FÖrsta gångerna använde jag spännband runt oss för att han inte skulle riskera att ramla åt sidan.

Innan folk börjar skrika sig hesa handlar det om avvägningar. Det handlar om ca 500 meter villagata. PÅ vägen passerar vi EN tvärgata över vilken man har god uppsyn. Hastigheten överstiger aldrig 40-45 även om jag vid ett tillfälle, på grabbens uppmaning "körade snabbast!".... Mätaren passerade då 55 i ca 100 meter....

Jag tror risken att torpederas av en eu-moppe eller annan cyklist på cykelbanorna är större än risken att jag av någon underlig anledning plötsligt kör in i en stolpe med hojen.

Ja, det kan komma en påtänd pundare som torpederar oss med sin rostiga 245:a:... Samma pundare kan torpedera oss när jag och grabben går över gatan när vi köpt glass,

Jag kommer dock inte ta med grabben ut i riktig trafik innan han är stor nog att sitta ordentligt bakpå med riktig hjälm och skyddskläder.

Jag utgår från att alla andra som skjutsar sina barn i olika åldrar gör motsvarande riskbedömningar.

OM folk bestämmer sig för att skrika sig hesa bara av att se mig lyfta upp honom på hojen utanför dagis får det stå för dem. Folk bekymrar sig om så mycket som de inte borde bekymra sig om och som de egentligen inte vet något om.

Last edited:
Min tjej vill åka hoj. Oavsett vad ni argumenterar om hit eller dit så är det mitt och hennes pappas beslut.

Lagen säger att barn under 7 år skall ha cykelhjälm eftersom deras nacke inte anses färdig utvecklad och orkar hålla upp en integral hjälm. Sedan finns det inga andra lagar kring det, längd, vikt osv.

Vi "vuxna" som kör har också bara en lag att följa när det kommer till utrustning, sen att sunt förnuft säger att man bör skydda kroppen med mer än bara hjälm är en annan sak.

Kör försiktigt!

Lagen säger ...

Nej, det gör den inte. Den säger att även barn måste ha hjälm. Däremot är barn under 7 undantagna från kravet på godkänd MC-hjälm då dessa är för tunga. Alltså är det upp till en själv att välja en annan, lämpligare hjälm.

Nej, det gör den inte. Den säger att även barn måste ha hjälm. Däremot är barn under 7 undantagna från kravet på godkänd MC-hjälm då dessa är för tunga. Alltså är det upp till en själv att välja en annan, lämpligare hjälm.

Helt riktigt! Morgontrött ;)

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back