Jag vet inte egentligen om detta skall vara en debattråd om man skall skuffa ungen på hoj eller inte.
Men jag vill poängtera, att orsaken till många olyckor med MC är inte mc-föraren, utan en bilförare/lastbilsförare som gör en felbedömning. Även om man kör försiktigt med ungen där bak, så kan man bli påkörd av bil, och dessa fall får mig att inte riskera att sätta en liten unge och åka på min mc.
Igår mötte jag en snubbe på en ninja på landsvägen med tanktop och shorts.
Galet? Var och en bedömer riskerna själv.
Jo. Det är förvisso sant. Samtidigt så sker dom olyckorna på mestadels 70 och 90 vägar och det är sannolikt att hojföraren i många av dom fallen kört en bit över hastighetsgränserna och därigenom gett bilföraren mindre tid att upptäcka och agera på ett korrekt sätt. Det är i alla fall min övertygelse baserat på mina egna iakttagelser i trafiken dom senaste 17 åren.
Det är ju givetvis en avvägningsfråga. Små barn på motorcykel på landsväg kan jag tycka är lite gränsfall. Jag skulle nog inte göra det valet. Är det däremot frågan om en kort sträcka i tätort där hastigheten aldrig går över 50 och valet är att skujtsa barnen på cykel eller motorcykel så har jag lite svårt att se varför det skulle vara farligare på en MC än på en cykel.
Men det handlar som sagt om avvägningar och var och en måste avgöra vad som är lämpligt anser jag. Jag är övertygad om att ingen förälder vill att det ska hända något med sina barn och vill skydda dom från ont.
Om en person väljer att skjutsa sitt barn till dagis eller skola och vidtar lämpliga försiktighetsåtgärder så är jag övertygad om att den personen inte gjort det utan att fundera över säkerheten och kommit till slutsatsen att det man gör gör man på ett säkert sätt.
Man kan ju precis lika gärna bli nermejad av en lastbil eller bil när man sitter på sin trampcykel på väg till dagis.