Skivbromslås/ Kedja påverkar försäkring?

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Hej har skaffat en 125:a. Tänkte höra om försäkringen påverkas om man har skivbromslås eller kedja? Har en heltäckande försäkring. Sitter skivbromslåset alltid där eller tar man av den?
Skicka gärna länkar på bra skivbromslås.
MVH// Ian

Försäkringen påverkas inte så länge du använder godkända lås. Däremot kan vissa bolag ha krav på att MC skall vara inlåst inomhus nattetid på hemadressen om du tecknar vissa rabatterade försäkringsprodukter.

Nej, de flesta försäkringsbolag kräver 2 godkännda lås, och styrlåset är godkännt som 1 lås, och sen om du har ett skivbromslås eller en kedja spelar ingen roll.

skivbromslåset tar man lämpligtvis av när man ska köra iväg, en del brukar glömma det och skada skivan/ ramla på näsan men är inte att rekomendera :tummenupp

Försäkringen blir inte billigare för att du har lås. Men eftersom de kräver att du ska ha det så får du i varje fall ut full ersättning, om du hade lås och hojen blir stulen ändå. Att få en mc stulen, som stått olåst, vet jag inte hur FB reagerar på. Förhoppningsvis betalar de inte ut en spänn.

Samma som en del säger, "Varför ska jag betala för rökare o.s.v. när de hamnar på sjukhus p.g.a. ohälsosamt leverne?"
Varför ska jag betala för folk som inte orkar låsa sin hoj?

Jag tror att det hade funnits färre tjuvar och stölder, om folk behagat sig att låsa sina ägodelar ordentligt...

Jag har haft lås på mina hojjar alltid........men har väll haft otur med folk som inte vet vad som är hans/hennes eller ....MITT så jag har blivit av med 2 st ,1 hemma på tomten som var låst med styrlås,skivbromslås samt startspärr på den,1 blev jag av med utanför mitt jobb(dagtid) den hade ingen startspärr men skivbromslås och styrlås såklart även där.Mutter och jävla elände efter båda stölderna:mad::gnissla

Tyvärr så är det väl så jävla illa att även om man ser till att cykeln är låst på alla sätt och vis(vilket jag tycker att det inte borde behövas om ALLA bara använde :mad:EGNA SAKER SOM MAN SJÄLV HAR KÖPT ÄRLIGT

Försäkringen blir inte billigare för att du har lås. Men eftersom de kräver att du ska ha det så får du i varje fall ut full ersättning, om du hade lås och hojen blir stulen ändå. Att få en mc stulen, som stått olåst, vet jag inte hur FB reagerar på. Förhoppningsvis betalar de inte ut en spänn.

Samma som en del säger, "Varför ska jag betala för rökare o.s.v. när de hamnar på sjukhus p.g.a. ohälsosamt leverne?"

Jag tror att det hade funnits färre tjuvar och stölder, om folk behagat sig att låsa sina ägodelar ordentligt...

Men nu va ju frågan om det blir skillnad om man "bara" har skivbromslås, eller fastlåst med kätting. Lämna hojen olåst har ingen nämnt :p

Försäkringsbolagen kräver att man har minst två godkända lås.
Styrlåset är ett. Sedan måste du ha ett till. Om det är ett skivbromslås eller ett godkänt lås med kätting spelar ingen roll. Huvudsaken är att låset är godkänt av stöldskyddsföreningen. Kör du med ett lås och kätting så måste både låset och kättingen vara godkända.
Med största sannolikhet blir det inte biligare med kätting och ett rejält hänglås än det är med ett skapligt skivbromslås.

Har du inte ett till lås utöver styrlåset så får du reducerad ersättning om hojen blir stulen. Alternativt får du ingen ersättning men jag tror att dom flesta försäkringsbolag bara reducerar ersättningen.

Nu var det ju inte frågan om att lämna hojen helt olåst. TS undrade om det hade betydelse om man hade ett skivbromslås eller en kätting utöver styrlåset.

Och det är ju skillnad. Inte på premien.
Däremot får man fortfarande ut ersättning hos dom flesta försäkringsbolag. Dock så får man en kraftigt reducerad ersättning i och med att hojen då räknas som att den inte är tillfredställande

Har du inte ett till lås utöver styrlåset så får du reducerad ersättning om hojen blir stulen. Alternativt får du ingen ersättning men jag tror att dom flesta försäkringsbolag bara reducerar ersättningen.
Eller förhöjd självrisk. Summan av kardemumman är dock densamma.

Farsans firma råkade ut för att några glin gjorde ett stöldförsök på ett par hojar och lyckades ta sig iväg med en. Då inte alla var låsta med godkända lås vid tillfället så blev det förhöjd självrisk. Har för mig att ordinarie så skulle självrisken ha legat på 3000kr, men låsbristen gjorde att det blev 8000kr.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park