skitpremiär 2012

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
1, solen lyser
2, telefonkö if
3, skinnstället för litet
4, tar mig 2 timmar att ställa på hojen pga datorstrul
5, kommer ner till slut och då startar inte hojfan.

Misstänker givetvis batteriet, det känns som den inte orkar dra runt.
Den tuggar lite och llåter sedan drdrdrdrdrdrdrdrdrdrrdrd

Jag har inget strömuttag i garaget så jag antar jag får skruva bort batteriet och ta med upp.
Kan man ladda mc batteri med samma som man laddar bilbatteri?

jag har en cotech 15A laddare men tror att det blir för mycket kräm då mc batteriet bara är 12v.
Har en liten adapter från biltema som är för MC som jag tror jag ska ta.

Detta borde väl inte vara några problem?

1, lossa sadel
2, ta ur batteri
3, koppla in laddare. Röd sladd på + och svart på - på batteriet.
4, Jag har en multimeter, vad ska den stå på för att mäta batteri och hur länge behöver jag ladda tror ni?

Känns som det är kört med en åktur idag.
Måste batteriet vara fulladdat för att orka dra runt?

Fan vad trött jag blir, ingen bra start 2012...
 
WTF! Nu var jag nere och mätte batteriet och det är ju fulladdat! 11.9V!!!
Det som låter efter ca 1 sek är vad jag tror relät som sitter under sadeln. Det är därifrån det låter. Måste vara något som hara pajat? Den startade ju för 3 mån sen, det enda jag gjorde nu var att koppla på blinkers bak?

Några förslag?
 
fulladdat batteri är drygt 14v

spring fortfarande igång den
 
Okej, alla ni som föreslår spring igång den. Jag är iaf man nog att erkänna att jag inte vet hur jag gör för att få igång den springandes. Har provat med bil och aldrig lyckats, tror inte jag lyckas med hoj heller...

Men om jag försöker, ska jag lägga i tvåan och släppa kopplingen när jag fått upp lite fart?

14V alltsåå. Då måste det vara batteriet som är kässt ändå? eheh Mest logiskt av allt.
 
2ans växel, koppling, spring allt du orkar. hoppa upp på den i farten och släpp kopplingen. låt bli att släppa kopplingen utan att ha hoppat upp den första gången för då åker den iväg utan dig:tummenupp
 
Prova startkablar från bil.
Bilen ska vara AVSTÄNGD när du gör detta.

Den kommer ytterst sannolikt gå igång --> ditt batteri är kass.
 
Jag föredrog 1:an framför växel 2 när jag sprang igång min hayabusa varje morgon i några veckor :) men de flesta gillar växel 2, men ja det är rätt teknik.
 
Okej, startkablar alternativet tror jag ligger närmast, bilen står precis bredvid. Är en Skoda pickup disel.
1, Bilen avstängd
2, Plus från bilen till plus på hojen
3, Minu från bilen till minus på hojen elller?? (olackerad del kanske?)
4, vrid på tändningen på hojen med kablar kopplade och testa starta.

Vad tror ni?
 
r1an lär nog låsa däcket på 1an

edit: varför ska bilen vara avstängd för?

minus till minus och plus till plus. :)
 
Det där var surt!
Jag råkade ut för exakt samma sak förra säsongen när jag skulle ta premiär-turen. Jag startade hojen med bilens hjälp. Jag körde plus - plus, och minus - olackad del på hojen (typ fotpinnen).
Dock slutade det med ett nytt batteri, vilket inte känns omöjligt även i ditt fall.

Om du behöver köpa nytt batteri föreslår jag www.mdsbattery.co.uk. Jag har handlat där två gånger och det är smidigt. Aldrig hittat några billigare YUASA-batterier heller.
Du kan kolla länken nedan:
http://www.mdsbattery.co.uk/departm...entName=Motorcycle+Batteries&DepartmentID=155

Jag hoppas vi ses på alla kvällskörningarna på Torpet!!

//Magnus
 
Om batteriet bara är urladdat är 11.9v "bra" Varje cell är på 2v och hade det visat 10v urladdat hade man misstänkt en död cell så prova ladda upp batteriet med laddaren du har men kör bara 1-2timmar och prova starta igen...!
 
Glöm inte att slå på tändningen om du ska springa igång den,
gjorde det misstaget när vi skulle ha igång en bil på jobbet. kollegorna som puttade fick kämpa en del innan skiten startade :hihi
 
Efter ett utbrott till då jag läser i manualen för att ta bort batteriet: -"Remove gastank"

REMOVE GASTANK!!!!

REMOVE FUCKING GASTANK!

Är det ett skämt eller?!?!?!

Ja. det var det som tur. lossade på 4 skruvar och fick till slut upp bateriet. Nu står det på köksbordet och laddar med en liten biltemaladdare för mc.

jag ska alltså ladda tills jag får 14V innan jag provar igen?

Magnus, tack för infon. Batteriet är iaf 3 år och jag har ALDRIG underhållsladdat så det kanske är RIP på detta batteri.
Hör av dig om du ska till Torpet nån kväll så kör vi ihop, grymt kul.

T-Minus solnedgång : 1h, hinner jag åktill macken tro?!?!?!

Förresten, kan jag inte använda denna laddare? borde gå fortare?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164634825

Den kanske är FÖR kraftig då den är till för bilbatteri?
 
Last edited:
Fast nu kan jag bara mäta obelastat då jag laddar vid köksbordet, men jag ska sikta på ~14V innan jag ger mig ner och kopplar in igen?
 
Vi får höras av innan körningarna.
Jag lär vara där vid varje tillfälle. Har bokat upp i jobbkalendern, så nu kan inget annat bokas på eftermiddagarna :D

Lycka till med batteriet.
Vi hörs...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top