Motorlampan lyser men ingen felkod - Yamaha R1 2017

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej

Har en Yamaha R1M 2017 som jag hyffsat nyligen skaffat.
Tänkte sätta mig in i loggerfunktionen och upptäckte att den loggat allt som tidigare ägarna gjort.
Där fanns ca 1000 körningar ända bak till 2018.

Använde appen Y-track för att ladda ner dessa loggningar och samtidigt ta bort dem från minnet, eftersom jag tänkte att detta kanske är orsaken till långa laddningstider när man kopplar upp sig.
Det tog ca 2-3 timmar och batteriet dog under tiden, så jag laddade upp batteriet och tankade ner (tog bort) alla loggningar tillslut.

Nu när jag startar cykeln (med fulladdat batteri) så visas symbolen för allmänt motorfel 1685006499761.png och inga av de elektroniska hjälpmedlen är igång.
Ingen felkod visas i displayen och jag kan inte heller komma in i menyn.

Jag laddade batteriet inkopplat till cykeln.

Vad kan ha hänt, kan det räcka att koppla bort batteriet helt för att få bort felet, eller bara köra några rundor?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ibland kan fel som inte längre är aktiva fortfarande tända varningslampan, även om felkoden inte är läsbar. Och att batteriet dör så att hojen blir strömlös kan skapa ett sånt fel, som försvinner när du laddar den.

Att du inte kan komma in i menyn är ju lite mer mysko dock :va
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
En kompis med en R1M från samma år bytte batteri, blev lite störd mitt i bytet så hojen blev strömlös liiite för länge, motorlampa direkt och fick åka in å släcka, fick förklarat att dom är väldigt känsliga å man inte har många sekundrar att få på ström igen, låter som du drabbats av ungefär samma problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En kompis med en R1M från samma år bytte batteri, blev lite störd mitt i bytet så hojen blev strömlös liiite för länge, motorlampa direkt och fick åka in å släcka, fick förklarat att dom är väldigt känsliga å man inte har många sekundrar att få på ström igen, låter som du drabbats av ungefär samma problem.
Vilken fantastisk feature :gnissla
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Tack för era tankar. Man skall tydligen kunna gå in "diagnostic mode" men det vill den inte heller. Står att man skall koppla ur kontakten till bränsle pumpen när man skall göra det, men jag tänker att det mest är en säkerhetsgrej och inte nödvändigt för att komma in i denna "mode". Provade också kort koppla från batteriet utan resultat.
Så om ingen vet med sig att urkoppling av bränslepumpens kontakt är ett måste för att komma in i "diagnostic mode" så blir det väl att ta cykeln till någon verkstad som kan släcka felet.

Läste precis på något forum att från 2017 och framåt så har man tagit bort möjligheten att gå in i "diagnostic mode" för att själv kunna släcka fel. Undrar om man kan koppla en vanlig OBD läsare till hojen och ta bort felet, någon som gjort det och var finns den kontakten på cykeln?
 
Last edited:

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Återkoppling.
Beställde en 4 stiftskontakt - OBDC övergång. Sen testade jag att koppla in min vanliga OBDC läsare som jag använt till bilen. Läsaren hittade ett fel som jag tog bort med läsaren och nu är lampan släckt + att alla hjälpmedel är aktiva igen.

Övrig info:
Tydligen så kan man från 2017 och framåt inte radera fel från menyn som man kunnat innan utan man måste gå in via diagnosuttaget (4-stifts kontakt vid sadeln).
Cykeln är väldigt känslig för att bli strömlös, vilket genererar en permanent felkod som blockerar meny och stänger av alla hjälpmedel.

Att släcka koden går snabbt och kostar några hundringar hos verkstad, i mitt fall som bor lite offside (ej Lund längre :)) och fullt schema, så var det mest en fråga om tid, så jag beställde övergången för en hundring och tänkte att om jag inte kunnat sticka till verkstad innan den kommer med posten så kan jag iallafall prova.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top