Skippa minimum kubik för tung mc nu!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Varför ska vägvärket envisas med att ha en minimumkubik begränsning för att en mc ska räknas som tung. "Får ej understiga 35 kw. och minst 700cc."

alt
"A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg."

Det är lite motsägelsefullt. Det betyder (som vi redan vet) att vid uppkörningen får hojjen inte ha mindre än 35kw och minst 700cc för att betraktas som en tung mc medans du kan ha en som har över 25kw också räknas som tung mc?

Det är bara vid uppkörningen som detta spelar roll. Sen kan du köpa en 600cc sporthoj som då betraktas som tung. Varför görs inte detta redan från början?
Det är ju larvigt att ha kubikbegränsning eftersom det finns 600cc som har mer effekt än en 1800 cc!

Ställer till problem när man vill ha en viss modell ex. kawasaki ER6 n som har 650cc och 72hk (53kw) som räknas som tung mc men inte vid uppkörningen.
Om man vill ha en sådan och köra ostrypt så får du inte köra upp på den men gärna efter uppkörningen!

Varför envisas Vägverket att ha denna minimum kubik gräns?




Källor nedan

Finns 2 knepiga uppgifter om detta. Dels http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx
läs för tung.

Dels detta http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____364.aspx
 
Du behöver ju tungt kort för 150cc också, men det vore ju olämpligt att ha som uppkörningshoj.

Vänd på det, du får ju köra en Boss Hoss på 3500 kubik, fast du bara kört upp på en 750cc.

Svårt att se problemet. Tunga hojar med mer än 25 kw har funnits i alla år.

Tanken är väl att alla ska klara en hoj som väger en del, gärna över 200 kilo.
 
Trafikskolorna jobbar på en policyändring eftersom det nu inte finns några smidiga 750-kubikare att köpa. (Kawa Z750 är lite för stor för en nybörjare att hantera på manöverbanan tycker vissa källor) så man vill sänka kubikkravet för tung mc till runt 600 cc där det finns en uppsjö av hojar. Om vi känner till vårt politiska system där man måste övertyga en rad politiker som är över 50 och har i bästa fall ingen åsikt eller kunskap om motorcyklar, så lär det dröja länge innan man får en förändring.
 
ja tycker de e dumt att man måste strypa en hoj till 25kW i de två första åren o sen kan man köra tung. men till bil kan man sätta sig i en som har 1000hk direct efter uppkörningen.kunde haft de på 500cc lr över.. men mäter de inte efter kW??? har för maj at de ska vara över 0.18kW/kg?? lr e ja helt ute o cyklar???
 
Du behöver ju tungt kort för 150cc också, men det vore ju olämpligt att ha som uppkörningshoj.

Vänd på det, du får ju köra en Boss Hoss på 3500 kubik, fast du bara kört upp på en 750cc.

Svårt att se problemet. Tunga hojar med mer än 25 kw har funnits i alla år.

Tanken är väl att alla ska klara en hoj som väger en del, gärna över 200 kilo.

e väl 350 kubiktum på hoss?, dvs 5700cc :)
 
ja tycker de e dumt att man måste strypa en hoj till 25kW i de två första åren o sen kan man köra tung. men till bil kan man sätta sig i en som har 1000hk direct efter uppkörningen.kunde haft de på 500cc lr över.. men mäter de inte efter kW??? har för maj at de ska vara över 0.18kW/kg?? lr e ja helt ute o cyklar???
Din avatar säger väl allt?
 
ja tycker de e dumt att man måste strypa en hoj till 25kW i de två första åren o sen kan man köra tung. men till bil kan man sätta sig i en som har 1000hk direct efter uppkörningen.kunde haft de på 500cc lr över.. men mäter de inte efter kW??? har för maj at de ska vara över 0.18kW/kg?? lr e ja helt ute o cyklar???

Med bilar löser detta sig rent "ekonomiskt".
 
En körskola i uppsala har borrat upp en Suzuki bandit 650 till 704cc och reggat om den för att den ska "klara" gränsen för tung mc!!!
 
tycker också det är lite motsägelsefullt. Jag anser att lära sig köra hoj, bil lastbil etc gör man efter att man fått lappen, när man själv ute i trafiken sätter sig i olika situationer mm
 
tycker också det är lite motsägelsefullt. Jag anser att lära sig köra hoj, bil lastbil etc gör man efter att man fått lappen, när man själv ute i trafiken sätter sig i olika situationer mm

Som alla mopedister som åker kors och tvärs över vägen utan att blinka? Nej tack. :va
 
Jag tror att du missuppfattade honom. Körkortet är bara ett bevis för att du får övningsköra på egen hand. Många som tar lappen tror att de är kompletta förare, vilket troligtvis också är anledningen till att så många döda på MC hittas i början av sin karriär.
 
Rätt befängt att en mc som kräver tungt obegränsat inte kvalificerar för uppkörning till motsvarande behörighet. Sen exakt hur det borde justeras låter jag vara osagt, men rätt korkat glapp i reglerna.
 
Du behöver ju tungt kort för 150cc också, men det vore ju olämpligt att ha som uppkörningshoj.

Vänd på det, du får ju köra en Boss Hoss på 3500 kubik, fast du bara kört upp på en 750cc.

Svårt att se problemet. Tunga hojar med mer än 25 kw har funnits i alla år.

Tanken är väl att alla ska klara en hoj som väger en del, gärna över 200 kilo.

Jo men tänk dig en Suzuki GSXR 600 och en 750, det är ju inga enorma viktskillnader i dessa liksom.
 
Kan ju ha att göra med att det är mer eller mindre samma hoj.
 
Kan ju ha att göra med att det är mer eller mindre samma hoj.

Exakt det jag menar.
Vad spelar det för roll om du kör en hoj som har 20 hk mer, väger nästan lika mycket, båda räknas som tung men du får endå inte köra upp på den lite svagare hojjen för att den rymmer 3.75 cl^3 mindre vätska/cylinder.
 
Du måste dra en gräns någonstans. Om du sätter gränsen på 600, kommer folk med 500 att säga samma sak som du gör nu osv.
 
Jag tror att du missuppfattade honom. Körkortet är bara ett bevis för att du får övningsköra på egen hand. Många som tar lappen tror att de är kompletta förare, vilket troligtvis också är anledningen till att så många döda på MC hittas i början av sin karriär.

Jo, visst är det så. Har för mig att man brukar säga att man är en "fullfjädrad" bilist efter ca 8000 mil, men jag kanske missminner mig. Samma gäller ju givetvis MC. Bara för att man klarar av att fixa kortet på ett fåtal lektioner så betyder det ju inte att man är en fullärd motorcyklist.
 
Har inte tänkt på det sättet innan..

Vore ju logiskt att alla hojar som är "lagliga" för körkortsklassen får användas vid uppkörning.

Men det är inte alltid rättvist..
För DE kort exemeplvis.. Kör upp med en mindre buss med automatlåda så får det ratta Volvo FH16 sen.

Sen får ju vilken nykokt B-förare som helst köra upp med en SMART och sen sätta sig ner bakom ratten på en Koeniggsegg CCX eller Bugatti Veyron utan knussel.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top