Skippa minimum kubik för tung mc nu!

Tycker att man borde behålla gränserna som finns men lägga till lite i reglerna istället. Vill man t.ex köra upp med en 600cc så ska den ha minst 35kw och väga 165kh / torrvikt.

Jag har fått för mig att det inte är effekten som de bryr sig alltför mycket om utan vikten.

Jag måste hålla med trådskaparen.
Det har hänt en hel del med mc-modellerna sen dom hittade på nuvarande uppkörningsregler, men att fixa reglementet hos transportstyrelsen är lika svårt som att få en elefant att lägga en powerslide.

Att reglerna i verkligheten skiljer mot övningskörningen är lite knepigt.
Om man väljer en motard till uppkörningen bara för att den är bra på uppgiften borde inte straffas utan bara hyllas som intelligent :)

Det finns riktlinjer i det nya Eu körkortdirektivet som börjar o gälla om några år. Tror jag läste att 600 cc hoj skall räcka. Det fanns regler för bussar och lastbilar där också.

Frågan blir inte nationell längre på både gott och ont.

Last edited:
Vissa saker var bättre förr. jag körde upp på en Yamaha DT125 för full A-behörighet.......:D

Som någon sade tidigare, KK bevisar bara att du får övningsköra själv. Vill man bli gammal och samtidigt köra sporthoj är det nog en sund inställning.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025