Skippa minimum kubik för tung mc nu!

de va en bil som körde på maj!!!
Skallskador?

Jo, visst är det så. Har för mig att man brukar säga att man är en "fullfjädrad" bilist efter ca 8000 mil, men jag kanske missminner mig. Samma gäller ju givetvis MC. Bara för att man klarar av att fixa kortet på ett fåtal lektioner så betyder det ju inte att man är en fullärd motorcyklist.
Det tycker jag är en oerhört dum sak att säga. Du är bara en fullfjädrad bilist fram till den dagen du brister i uppmärksamhet.

Sen får ju vilken nykokt B-förare som helst köra upp med en SMART och sen sätta sig ner bakom ratten på en Koeniggsegg CCX eller Bugatti Veyron utan knussel.
Relativt antal dödsfall så blir saken ganska solklar. Hur många ungdomar kör ihjäl sig på effektstarka sporthojar kontra mångmiljonsbilar?

Last edited:
jag tycker inte 700cc gränsen är så jävla puckad, skulle dom sänka den till 600cc så skulle var o varanna motard passa in. -Om- dom nu skulle gå med på att sänka till 600cc så hoppas iaf jag att dom då sätter en minimum vikt på hojen. Jag tog mitt kort 2007 och jag känner mig fortfarande som en nyburgare på hojen varenda jefla dag jag sätter mig på den, framförallt när man känner att hojen i sig klarar så förbaskat mycket mer än vad jag själv gör.

En körskola i mjölby har en 600cc offrodare uppborrad till 700 :nicka

Jag körde upp på en uppborrad DR650...:tummenupp
Det gav mig en ordentlig fördel på lågfarten, men ingen annanstans...

Men jag tror inte att man får göra detta längre. De som dock är godkända sedan innan får användas, men man får inte regga om t.ex. en DR650 idag och sedan använda den för uppkörning...

Dock är jag inte helt hundra på detta, men det var så jag fattade en körgubbe på en trafikskola här i Växjö...

ja tycker de e dumt att man måste strypa en hoj till 25kW i de två första åren o sen kan man köra tung. men till bil kan man sätta sig i en som har 1000hk direct efter uppkörningen.kunde haft de på 500cc lr över.. men mäter de inte efter kW??? har för maj at de ska vara över 0.18kW/kg?? lr e ja helt ute o cyklar???

Varför skulle man ha liknande regler för olika fordon?

Last edited:
svenska regler är roliga ibland.. xD
men inget du/vi/jag kan göra något åt tyvär...

ja tycker de e dumt att man måste strypa en hoj till 25kW i de två första åren o sen kan man köra tung. men till bil kan man sätta sig i en som har 1000hk direct efter uppkörningen.kunde haft de på 500cc lr över.. men mäter de inte efter kW??? har för maj at de ska vara över 0.18kW/kg?? lr e ja helt ute o cyklar???

Do you speak Swedish?

Trafikskolorna jobbar på en policyändring eftersom det nu inte finns några smidiga 750-kubikare att köpa. (Kawa Z750 är lite för stor för en nybörjare att hantera på manöverbanan tycker vissa källor) så man vill sänka kubikkravet för tung mc till runt 600 cc där det finns en uppsjö av hojar.

Hur menar du nu? Der är ju knappast så att hojar i 700cc-klassen görs tyngre och osmidigare med åren? :va

Problemet är väl att det inte finns så många cyklar mellan 7-800 cc att välja på. BMW har väl en 800cc och Kawa har sin Z750. VFR 800 och GSX750R kanske inte är optimala att ta körkort med. Annars hoppar det upp till 1000cc och uppåt.

Men jag tror inte att man får göra detta längre. De som dock är godkända sedan innan får användas, men man får inte regga om t.ex. en DR650 idag och sedan använda den för uppkörning...

Dock är jag inte helt hundra på detta, men det var så jag fattade en körgubbe på en trafikskola här i Växjö...

Körskolan jag går på just nu har en ny Yamaha MT-03:a uppborrad till 700cc på ingång, så det verkar fortfarande vara tillåtet. Kan bli intressant att jämföra den i hanterbarhet mot nuvarande Suzuki GSX 750 -00.

Har inte tänkt på det sättet innan..

Vore ju logiskt att alla hojar som är "lagliga" för körkortsklassen får användas vid uppkörning.

Men det är inte alltid rättvist..
För DE kort exemeplvis.. Kör upp med en mindre buss med automatlåda så får det ratta Volvo FH16 sen.

Nu vet jag ingenting om just bussar, men FH16 är ju en lastbil. Finns det en buss som heter likadant? För du får ju inte köra buss på C-kort.
Och kör du upp med en automatväxlad lastbil får du enbart köra automatare sen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra