Sorry!

Gillar bara inte den allt för vanliga felskrivningen/felsägningen av ordet Supermotard....
Vad gäller ställ så beror det ju lite på vad du är ute efter. Ska du ha banambitioner så rekommenderar jag helställ. Håller bäst vid eventuell vurpa. Dainese har alltid varit mitt "weapon of choice", och har alltid skyddat och hållt bra, samt suttit bra på min kropp. Tex. mitt gamla Luce-ställ har varit i backen över 20 ggr utan att paja helt. Visst, inte så många högfartsvurpor, men ändå. Med motard brukar det inte vara så hög fart vid vurpa.
Mitt nuvarande Pro-Tech är ett helställ med puckel, och det är konsumentestat i en lowsider i 140 km/h. Bränblåsa på tummen blev resultatet. Iofs fick lokala skomakaren sy lite i det eftersom sömmarna för foamskydden hade gått åt på ett par ställen. Ingen större fara dock.
Ska du bara bränna gata är kanske ett helställ lite opraktiskt, om än säkrast. Delade ställ ska du se till att det är en metallkedja i delningen för bästa säkerhet.
Vad gäller andra märken som Alpinestars, IXS, Spyke, Arlen Ness mfl. så får du rådfråga nån annan om kvalitet.
Det som är viktigt är att du köper ett ställ med CE-godkända skydd, hårda sådana! Axel, armbåge, underarm, knä och smalben är väldigt utsatta ställen som kräver bra skydd. Köp aldrig ett ställ utan smalbensskydd! Det saknas på allt för många "billigare ställ tycker jag. Knäpuckar är oxå bra! Se dom som en extra stötupptagare vid eventuell vurpa och ta inte bort dom bara för att du åker motard. Åk istället ut på en stor parkering med slät, ren asfalt och kör runt runt åt både höger å vänster så du får "skrapa in" puckarna. Då slipper du skämmas för oskrapade "rookie-puckar"!

Alternativet är ju oxå att ta sig till nån bankörning och skrapa in puckarna på det manliga sättet! Men bara tills du nött in dom lagom, för sen är det foten-ut som gäller vid kurvtagning med motard.
Det ska även vara nån typ av foamskydd för höften, skönt när man hasar omkring på backen.
Vad gäller passformen på ett ställ så är det väldigt individuellt. Viktigt är att det ska sitta väldigt tight när det är nytt för att göra så mycket nytta som möjligt. Köper man ett ställ som sitter löst så är risken stor att skydden inte sitter där dom ska vid eventuell vurpa. Helställ sitter generellt tightare än ett delat dito.
Hoppas du blivit någe klokare och att du ursäktar mitt tidigare spammande i tråden.