Skinnställ?

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Måste ha ett skinställ för att inte skrapa upp sig helt, igen.

Är det nån som har koll på det här eller är det bara att hugga nått?

Och sen är det nått åka av i huvudstaden här i framtiden börjar tröttna på att bli jagad själv av dom kära poliserna :notme

Tom Byron skrev:
:D

DU har inte varit på rörken mycket eller..........

FÖrra året på skylten stod det supermontard :fakta :fakta :fakta

:tummenupp :D

Man kan säga att det var nog drygt ett år sen jag var dit senast, ja! :crash

Men igår var det nypremiär för mig igen där. Buttpluggen funkade ju ganska bra måste jag säga. Tappade toppen i registret iofs, men inget problem att wheela ut på rakan om man ville. :)

Och kul att få ett fejs till nicket "420" oxå! :hej

//Mattias

Ebbe skrev:

Men igår var det nypremiär för mig igen där. Buttpluggen funkade ju ganska bra måste jag säga. Tappade toppen i registret iofs, men inget problem att wheela ut på rakan om man ville. :)

//Mattias

420 har ju varit med i tierp ju..........ahh, kanske när du haltade

super bra

:tummenupp

För ett stav fel men vi ses väl på gatan.

Tråkigt med sånna här forum som det inte händer nått på utan att man bara ska sitta och vara nån polis och klanka ner, men jag får väl jaga på annat håll. Förr eller senare stöter man ju på er så då kan man ju kolla om det är skrivning ni är bra på eller surfa på internet.

kör lungt/M :rock

Sorry! :rodnar Gillar bara inte den allt för vanliga felskrivningen/felsägningen av ordet Supermotard....

Vad gäller ställ så beror det ju lite på vad du är ute efter. Ska du ha banambitioner så rekommenderar jag helställ. Håller bäst vid eventuell vurpa. Dainese har alltid varit mitt "weapon of choice", och har alltid skyddat och hållt bra, samt suttit bra på min kropp. Tex. mitt gamla Luce-ställ har varit i backen över 20 ggr utan att paja helt. Visst, inte så många högfartsvurpor, men ändå. Med motard brukar det inte vara så hög fart vid vurpa.
Mitt nuvarande Pro-Tech är ett helställ med puckel, och det är konsumentestat i en lowsider i 140 km/h. Bränblåsa på tummen blev resultatet. Iofs fick lokala skomakaren sy lite i det eftersom sömmarna för foamskydden hade gått åt på ett par ställen. Ingen större fara dock.

Ska du bara bränna gata är kanske ett helställ lite opraktiskt, om än säkrast. Delade ställ ska du se till att det är en metallkedja i delningen för bästa säkerhet.

Vad gäller andra märken som Alpinestars, IXS, Spyke, Arlen Ness mfl. så får du rådfråga nån annan om kvalitet.

Det som är viktigt är att du köper ett ställ med CE-godkända skydd, hårda sådana! Axel, armbåge, underarm, knä och smalben är väldigt utsatta ställen som kräver bra skydd. Köp aldrig ett ställ utan smalbensskydd! Det saknas på allt för många "billigare ställ tycker jag. Knäpuckar är oxå bra! Se dom som en extra stötupptagare vid eventuell vurpa och ta inte bort dom bara för att du åker motard. Åk istället ut på en stor parkering med slät, ren asfalt och kör runt runt åt både höger å vänster så du får "skrapa in" puckarna. Då slipper du skämmas för oskrapade "rookie-puckar"! :tummenupp Alternativet är ju oxå att ta sig till nån bankörning och skrapa in puckarna på det manliga sättet! Men bara tills du nött in dom lagom, för sen är det foten-ut som gäller vid kurvtagning med motard. :fakta
Det ska även vara nån typ av foamskydd för höften, skönt när man hasar omkring på backen.

Vad gäller passformen på ett ställ så är det väldigt individuellt. Viktigt är att det ska sitta väldigt tight när det är nytt för att göra så mycket nytta som möjligt. Köper man ett ställ som sitter löst så är risken stor att skydden inte sitter där dom ska vid eventuell vurpa. Helställ sitter generellt tightare än ett delat dito.

Hoppas du blivit någe klokare och att du ursäktar mitt tidigare spammande i tråden. :hej

Re: super bra

fullcave skrev:
:tummenupp

Tråkigt med sånna här forum som det inte händer nått på utan att man bara ska sitta och vara nån polis och klanka ner, men jag får väl jaga på annat håll. Förr eller senare stöter man ju på er så då kan man ju kolla om det är skrivning ni är bra på eller surfa på internet.

kör lungt/M :rock

Men hallå?!? :skrämd

Och är du verkligen intresserad av om vi är bra på skrivning eller surfa på internet?
Är väl lite mer intressant om man kan köra hoj?

/Stefan - som inte ber om ursäkt för att du blev grinig.
Kör hårt så ses vi säkert...
Kanske t.o.m såg i söndags på st:eriksgatan?

Ebbe skrev:

//Mattias

Ja alltid kul när man träffar folk irl :tummenupp

Tackar och bockar

Tack för det fina upplysningen i mörkret lite i alla fall. Spanar vidare efter nått coolt ställ som funkar. :bow

Ang. söndagen så antar jag att det var dig jag såg körde längs st Eriksgatan :rock med skinställ. :)
Huserar du där i Birkastan?

Ha det fett nu ska jag leta rätt på ett skinnställ.

/M

Re: super bra

fullcave skrev:

Nå väl, ska man gnälla så ska man..

'super bra'? Yrkesalkoholist?

'stav fel'? Inte ska man väl ha stavar om man åker hoj?
Kanske nåt jag missat :D

(ja, jag kanske har en sjuklig fobi emot särskrivning)

t.ex. "Skivad kalv lever med kul potatis"

Tänk på den... :)

fullcave skrev:
Måste ha ett skinställ för att inte skrapa upp sig helt, igen.

Är det nån som har koll på det här eller är det bara att hugga nått?

Och sen är det nått åka av i huvudstaden här i framtiden börjar tröttna på att bli jagad själv av dom kära poliserna :notme

Spyke har gjort speciellt utformade skinnställ för alla er som kör supermotard....

Kolla deras kollektion.
Dom ska tydligen vara superbra! :tummenupp

Re: Re: Skinnställ?

Miss BrInK skrev:
Spyke har gjort speciellt utformade skinnställ för alla er som kör supermotard....

Kolla deras kollektion.
Dom ska tydligen vara superbra! :tummenupp

Har inte testat Spyke själv, men har titta på dom samt klämt å kännt lite. Tycker det saknas en hel del skydd i dom måste jag säga. Inga smalbensskydd, inga puckar, skydden känns allmänt små och taniga.
Jag prioriterar skydd som ni kanske märker, inte komfort. Tex underarmsskydden på ett ställ skall helst gå *upp*, runt armen lite för att sitta bäst vid vurpa. Annars skjuts det oftast åt sidan när man slår i backen. MEN, det är oftast dom dyrare ställen som har den typen av ställ. Bra och veta tänkte jag bara...

Enl. tävlingsreglementet i supermotard så får man väl inte ha delat skinnställ!?!

I år har dom accepterat delade ställ med dragkedja i metall i delningen. Gissar att helställ är ett måste nästa år...

Bäst att passa på...

Fynd för den händige! (Ett visst GDS-behov)

Om Du tycker det är för dyrt att köpa nytt skinnställ så kanske mitt lätt beg. gore-tex kan vara något??

Endast tre vurpor, varav två på mittsverigebanan. Extra lufthål så det är svalt och skönt varma dagar :fakta

Säljes billigt :tummenupp (nål och tråd kan ingå vid snabb affär)

Rejält med skydd ska det vara, vilket tyvärr också kostar en slant. Jag köper begagnade eller mer eller mindre nya race-ställ för att få bästa tänkbara kvalitet och skydd. Mitt senaste IXS har tjock stoppning längs sidan av låren och upp runt bröstkorgen, magen och ryggen - förutom alla hårda skydd som är väl tilltagna. Men så väger stället ca 8kg också - att jämföras med genomsnittsknuttens fina posör-ställ på halva den vikten :)

Efter att ha klotat en del och kännt på hur hårt asfalt och grus biter i kroppen, skulle jag aldrig kunna tänka mig något sämre alternativ.

Planerna nu är på att köpa speciella knäskydd att ha innanför stället som förhindrar vridskador och ger skydd på sidan av knät (märkte jag av senast jag kraschade). Lär väl kosta 4-5.000 för ett par.

Om ni vill ha skrapade knäpuckar kan jag greja det :) Brukar hasa omkring på det sättet lite nu och då...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back