Skinnställ?

Jag har ett dainese som jag brukar köra i, har inte slagit mig en ända gång när jag trillat....
Visserligen går det inte lika fort som med en motard men
jag är nog den som har klotat flest gånger på lockarpsbanan...
Men nu sist så sprack stället vid låret så jag måste laga det.
Körde istället med ett Texport igår. Dom har jättebra skydd runt höfterna...
Men Annars så är ett dainese det bästa! Både i skydd och i kvalitet.
Mitt dainese är ca.8år gammalt.

Gore tex

Har jag hört inte är så inne att ha när man kör SM, sen ser man så bylsig ut i det.

Ja man ska väl kosta på sig lite när man ändå slantar upp. Kollat lite på spike, spidi och ixs men för mig är det samma, man vill ju faktist ha nått shysst.

Hur är det med hel ställ då dom är lite bökigare och så men alla som jag pratat med säger att glöm idén men hel ställ och gå på två delat. För mig så har jag aldrig hört nåns som har gått upp men det finns säkert nån.

Re: Gore tex

fullcave skrev:

Hur är det med hel ställ då dom är lite bökigare och så men alla som jag pratat med säger att glöm idén men hel ställ och gå på två delat. För mig så har jag aldrig hört nåns som har gått upp men det finns säkert nån.

Ska du ha något praktiskt eller är du ute efter så bra skydd som möjligt ? Jag kör med helställ även när det är för att åka ner på stan och fika eller till och från jobbet. Lite svettigare att gå omkring i då, men skydden behöver då inte delas mitt på och risken för sönderslitna dragkedjor vid vurpor t.ex.

Skaffa ett ventilerat ställ (fullt med småhål) och med stretchtyg i grenen och under armhålorna, så sitter det fint på kroppen. Nypris för ett sånt ställ som jag har ligger väl runt 17.000:- eller så (figursytt). Inklotade men i bra skick går de att hitta för 3-4.000 och uppåt - komplett med reklam och allt :)

Ebbe skrev:
Köp aldrig ett ställ utan smalbensskydd! Det saknas på allt för många "billigare ställ tycker jag.

Är det inte väldigt obekvämt att ha dem innanför stövlarna?

Leta i en hö stack

Får nog investera i ett nytt orkar f-n inte leta längre och alla ställ ser ut som en glass gubbe haft. :fakta Får bli ett teknisk svart ställ :rock som passar som smecken :tummenupp

Men är det nån som har ett liggandes till en tjockis på 179 cm och 75 Kg så blir det ju intressant igen.

/M

Re: Leta i en hö stack

fullcave skrev:
Får nog investera i ett nytt orkar f-n inte leta längre och alla ställ ser ut som en glass gubbe haft. :fakta Får bli ett teknisk svart ställ :rock som passar som smecken :tummenupp

Men är det nån som har ett liggandes till en tjockis på 179 cm och 75 Kg så blir det ju intressant igen.

/M
ehhhhhhh
tjockis på 75 pannor fördelade på 179 cm :confused: :confused:

Vafan är då jag med ~86 fördelade 180 :confused: :confused:

Kör med ett Dainese Brave Pro, helställ, strl 54 och det funkar helt förträffligt.

Re: Re: Re: Skinnställ?

Jag kör med spyke och är skitnöjd. Inga puckar visserligen men det ska man inte ha på motardställ ;)... Smalbensskydden e kassa, men å andra sidan så är det alltid bättre att ha riktiga knä/benskydd under skinnstället eftersom de ofta skyddar bättre på sidorna och så av knät + att de sitter på plats även om skinnstället flyttar sig litegrann..

tycker Spyke är kanon trots att det har kastat mig i backen några ggr...

- Johan

Ebbe skrev:
Har inte testat Spyke själv, men har titta på dom samt klämt å kännt lite. Tycker det saknas en hel del skydd i dom måste jag säga. Inga smalbensskydd, inga puckar, skydden känns allmänt små och taniga.
Jag prioriterar skydd som ni kanske märker, inte komfort. Tex underarmsskydden på ett ställ skall helst gå *upp*, runt armen lite för att sitta bäst vid vurpa. Annars skjuts det oftast åt sidan när man slår i backen. MEN, det är oftast dom dyrare ställen som har den typen av ställ. Bra och veta tänkte jag bara...

Re: Re: Re: Re: Skinnställ?

mr_rockster skrev:
Jag kör med spyke och är skitnöjd. Inga puckar visserligen men det ska man inte ha på motardställ ;)... Smalbensskydden e kassa, men å andra sidan så är det alltid bättre att ha riktiga knä/benskydd under skinnstället eftersom de ofta skyddar bättre på sidorna och så av knät + att de sitter på plats även om skinnstället flyttar sig litegrann..

tycker Spyke är kanon trots att det har kastat mig i backen några ggr...

- Johan

Vem har bestämmt att det inte ska va puckar på motardställ!?!? Jag ser det som ett extra skydd om man skulle börja snurra/volta/rotera vid en vurp. Mer som tar upp smällarna än att det slår direkt mot knät. Men det är min åsikt! :squid

Någon som testat Arlen Ness Supermotardställ? Vad är det för skillnad på ett sånt och ett "sporthojsställ" :D ?

arlen ness

Arlen ness stället fick det bli. Ska bara ut och skrapa det :rock så man inte ser ut som en begginer :fakta

simma lungt/M

Re: Re: Re: Leta i en hö stack

TomK skrev:
Bara för att du är ett satans biafrabarn (fast vit) helt utan muskler :fakta :fakta :mad: :D

Det finns Husa-ställ att köpa numera. Sys på beställning efter måttagning. Gula/blå i ganska "mild" design. Lite "4stroke Force"-grejer på osv. Finns som delade och helställ. Även matchande handskar. Om nån vill ha kan jag lätt sätta er i kontakt med han som tar hem dem. Detta är inte de officiella ställen som kommer komma hyfsat snart....

Last edited:
Re: Re: Re: Re: Leta i en hö stack

Du skulle allt behöva ett spyke motardställ, i svart och givetvis blågult..

Jag har ett sådant liggandes fall du vill köpa mitt föressten ;) STRL 54 förståss...

Supermoto skrev:
Bara för att du är ett satans biafrabarn (fast vit) helt utan muskler :fakta :fakta :mad: :D

Det finns Husa-ställ att köpa numera. Sys på beställning efter måttagning. Gula/blå i ganska "mild" design. Lite "4stroke Force"-grejer på osv. Finns som delade och helställ. Även matchande handskar. Om nån vill ha kan jag lätt sätta er i kontakt med han som tar hem dem. Detta är inte de officiella ställen som kommer komma hyfsat snart....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skinnställ?

mr_rockster skrev:
De som tillverkar färdiga motardställ har tydligen bestämt det.

Jo, jag vet. :5sure

Jag vill iaf ha puckar. Jag vill, jag vill, jag vill...... ;)

Dainese har ett motardställ klart till nästa år oxå! :tummenupp Har inte hört om det är puckar eller inte på det dock. Kan forska i ämnet...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skinnställ?

Ebbe skrev:
Jo, jag vet. :5sure

Jag vill iaf ha puckar. Jag vill, jag vill, jag vill...... ;)

Dainese har ett motardställ klart till nästa år oxå! :tummenupp Har inte hört om det är puckar eller inte på det dock. Kan forska i ämnet...

Vet du vad modellen heter? Ska själv skaffa helställ till nästa säsong och håller o kollar up lite :-)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back